نقض وعده‌های نسیه واشنگتن ادامه دارد

دبه جدید آمریکا درباره لغو تحریم‌های بانکی

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۰
کد مطلب : ۱۷۲۴۶۱
در ادامه نقض برجام از سوی آمریکا، این کشور از تعهدات خود درباره لغو تحریم‌های بانکی ایران سرپیچی کرده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، در حالی‌که ایران به تمامی تعهدات خود از جمله خارج کردن قلب راکتور اراک، خروج ذخایر استراتژیک اورانیوم از کشور و بازکردن سانتریفیوژهای فعال اقدام کرده است، هر روز شاهد عهدشکنی آمریکا در انجام تعهدات ذیل برجام هستیم.
در همین حال خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: دولت آمریکا با استناد به مواردی همچون تروریسم و حقوق بشر، بانک‌های این کشور را از ارتباط با ایران برحذر داشته است.

در ادامه گزارش آمده است: این محدودیت‌ها بر بانک‌های خارجی فعال در ایالات متحده نیز تاثیر خواهد گذاشت.

بانک‌های خارجی که اقدام به انجام معاملاتی با افراد حقیقی و حقوقی تحریم ‌شده ایرانی بکنند، نیز مانند گذشته در خطر اقدامات حقوقی واشنگتن و پرداخت جریمه‌های سنگین قرار خواهند گرفت.

از سوی دیگر، تحریم‌ها علیه فهرستی بالغ بر ۲۰۰ فرد حقیقی و حقوقی از «بلوکه‌شده‌ها» همچنان در جریان است.

به گزارش فارس، «جان اسمیث» مدیر دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا پیش از این گفته بود: به طور کلی، تحریم‌های اولیه آمریکا علیه ایران، در جای خود قرار دارند.
در همین حال، یک مقام رسمی بانکی بزرگ در نیویورک که نامش فاش نشده به رویترز گفته است: رفع تحریم‌های هسته‌ای هیچ تاثیری بر ما نمی‌گذارد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا تصریح کرده است بانک‌های انصار، صادرات، مهر‌ و بانک صادرات شعبه لندن همچنان تحت تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار دارند و شرکت‌ها و افراد خارجی نمی‌توانند با آن‌ها مراوده داشته باشند.

همچنین برقراری ارتباط با سایر بانک‌های ایرانی نیز مشروط شده است.

با توجه به پیچیدگی مراودات و مبادلات در شبکه بانکی جهان و ارتباط تنگاتنگ بین بانک‌های کشورهای مختلف همین شرط کافی است که بانک‌های خارجی از انجام مبادلات دلاری با ایران امتناع کنند.

با وجود اجرایی شدن توافق هسته‌ای، در حالیکه در متن برجام صراحتا تاکید شده بود که تحریم‌های ثانویه لغو خواهد شد، این تحریم‌ها به طور کامل لغو نشده است.

علاوه بر این، برخلاف آنچه در برجام وعده داده بودند، «سوئیفت» هنوز برقرار نشده و هیچ تبادل‌ تجاری قابل انجام نیست.

توافق هسته‌ای برای ایالت‌های آمریکا الزام‌آور نیست
«رون دسانتیس» نماینده کنگره آمریکا در مصاحبه با «دیلی سیگنال» گفت: توافق هسته‌ای توافقی میان ایران و باراک اوباما رئیس‌جمهور کنونی آمریکا است و دولت بعدی آمریکا به محض روی کار آمدن می‌تواند در توافق تجدیدنظر کند.

دسانتیس افزود: توافق هسته‌ای برای ایالت‌های آمریکا الزام‌آور نیست.

وی در ادامه گفت: علت اینکه می‌توانیم تحریم‌ها را ادامه بدهیم این است که توافق ایران، به صورت یک معاهده و یا قانون مصوب یک نهاد قانون‌گذار، تصویب نشد.

دسانتیس تصریح کرد: اگر آنطور بود، این توافق بر اختیارات ایالت‌ها برای لغو توافق، تقدم داشت ولی این یک توافق اجرایی (مصوب رئیس‌جمهور) است و توانایی ایالت‌ها برای حفظ تحریم‌ها از بین نرفته است.

وی افزود: به نظر من توافق با ایران، یک مسئله تمام‌ شده نیست چون کماکان می‌بینیم که ایران رفتارش را تغییر نداده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، «یوکیا آمانو» دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با رادیو فردا گفت: پایبندی ایران و 1+5  به اجرای برجام مهم‌تر از مکان ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴