کوتاه و گویا از همه جا/ دوشنبه

6خبر ویژه با طعم‌های مختلف

تاریخ انتشاريکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۵
کد مطلب : ۱۶۷۱۵۹
نشنال اینترست: کار سپاه مهم بود یعنی ایران انقلابی باقی می‌ماند/شرکت تمام‌عیار چوپان‌های دروغگو در انتخابات!/اکونومیست: روحانی بدون پیشرفت اقتصادی باید از انتخابات خداحافظی کند/پیامدهای اجرای برجام معلوم نیست /ایران کمتر از تصور سود برد/لغو تحریم‌ سوئیفت شاید وقتی دیگر!/کلمه: توقع رفتارهای اصلاح‌طلبانه از روحانی نداشته باشیم
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،

نشنال اینترست: کار سپاه مهم بود یعنی ایران انقلابی باقی می‌ماند

آیا ایران ضدآمریکایی باقی می‌ماند؟ اقدام سپاه پاسداران ایران در بازداشت تفنگداران آمریکایی آن هم در روز اجرای برجام نشان از تداوم هویت انقلابی دارد.

مجله آمریکایی نشنال اینترست با طرح تحلیل فوق نوشت: توافق هسته‌ای و اجرای آن برخی را به این باور رسانده که جمهوری اسلامی ایران بعداز حدود چهار دهه سیاست‌های ضد آمریکایی، تغییر سیاست می‌دهد. اما دستگیری تفنگداران آمریکایی در خلیج فارس توسط سپاه پاسداران انقلاب می‌توانست اجرای توافق هسته‌ای بین ایران و 6 قدرت جهانی را درست در زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال تأیید پایبندی ایران به تعهداتش بود، به خطر بیاندازد. با این حال، سپاه به جای منحرف کردن توافق، از آن حادثه بعنوان رویدادهای نمادین برای فرستادن پیامی به جهان استفاده کرد.

سپاه با توقیف شناورها و پخش تصویرهای ملوانان از تلویزیون جهت جلب توجه جهانی، از فرصت برای فاش ساختن مسیر آینده سیاست خارجی ایران در پی توافق اتمی استفاده کرد.

نشنال اینترست می‌افزاید؛ سیاست‌سازان آمریکا بجای تلقی این حادثه بعنوان نشانه‌ای از سرسختی یا صمیمیت دیپلماتیک ایران، بهتر است پیچیدگی پشت تصمیم‌گیری ایران را بفهمند و کارهایش را درست تحلیل کنند. سپاه پاسداران با دستگیری و آزاد ساختن ملوان‌های آمریکایی، قاطعیت خود را برای دفاع از انقلاب ایران و تعهد به توافق اتمی و امکان دیپلماسی بیشتر در آینده نشان داد. مقصود سپاه از نمایش ملوانان دستگیر شده این بود که قدرت و اعتماد انقلابی خود را به مخاطبان داخلی و بین‌المللی، در همان لحظه‌ای که اجرای توافق اتمی و لغو تحریم‌ها نزدیک بود، نشان دهد.

سپاه می‌خواهد از برجام برای تقویت مسیر انقلابی ایران استفاده کند و برحمایت از گروه‌هایی که در برابرهدف‌های آمریکا و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در خاورمیانه ایستادگی می‌کنند، بیافزاید.

نشریه آمریکایی ادامه می‌دهد: باید انگیزه استراتژیک پشت احساسات ضد آمریکایی ایران را شناخت. در کانون محاسبات ایران این باور قرار دارد که چنین احساساتی منافع و هدف‌های منطقه‌ای ایران را پیش می‌برد، که یک عنصر عمده سیاست خارجی ایران از زمان انقلاب بوده است و یک منبع عمده قدرت و مشروعیت در خاورمیانه دیده می‌شود.

تحلیلگر نشنال اینترست می‌افزاید: از یک منظر انقلابی، چالش با آمریکا راهی بسیار آسان جهت نشستن در موضع قدرت در صحنه جهانی برای ایران فراهم آورده است. در نتیجه، حتی اگر مناسبات دو کشور بهتر شود، گفتمان انقلابی ایران در مورد آمریکا زیاد تغییر نخواهد کرد.

تحلیلگر نشنال اینترست در عین حال براین گمان است که ممکن است بارقه‌ای برای سیاست‌سازان آمریکا نمایان باشد. شدت گرفتن جنگ سرد بین ایران و عربستان سعودی، در حالی که برای ثبات منطقه‌ای خطرناک و زیانبار است، ممکن است فضایی جهت مانور برای واشنگتن فراهم آورد.

شرکت تمام‌عیار چوپان‌های دروغگو در انتخابات!

افراطیون مدعی‌اصلاح طلبی به دو دوزه بازی در زمینه «جنجال علیه ردصلاحیت‌ها» و «بستن فهرست انتخاباتی کامل» روی آورده‌اند.

اکنون پس از یک هفته جنجال و مظلوم‌نمایی مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان قادر نیستند در انتخابات حضور داشته باشند و به ادعای مرعشی فقط 30 نامزد اصلاح‌طلب ردصلاحیت شده‌اند، خبرهای واقعی حاکی از تدارک کامل برای بستن لیست‌های انتخاباتی از سوی این طیف حکایت می‌کند.

مصطفی درایتی از اعضای حزب منحله مشارکت در این زمینه در روزنامه آرمان نوشت: میزان ردصلاحیت‌ها دور از ذهن اصلاح‌طلبان نبود و از مدت‌ها قبل با احتمال این ماجرا، بسیاری از شخصیت‌های دارای نام و حتی گمنام در این دوره ثبت‌نام کرده بودند.

وی می‌افزاید: اگر افراد رد صلاحیت شده با انگیزه و احساس مسئولیت قبلی در صحنه باقی بمانند می‌توان از ظرفیت این افراد به نفع افراد کمتر شناخته شده استفاده و آنها را به بدنه اجتماعی اصلاحات معرفی کرد. این روش از ابتدا مدنظر اصلاح‌طلبان بوده است و در حال حاضر نخبگان در حال هماهنگی کامل با یکدیگر روی این موضوع هستند؛ زیرا با همین تعداد افراد باقیمانده می‌توان تاثیر جدی در انتخابات گذاشت. البته پیاده‌سازی این روش در شهرهای بزرگ به خوبی جواب می‌دهد و در شهرهای کوچک نیز تنها نیاز به هماهنگی بیشتر دارد. اگر اصلاح‌طلبان با این استراتژی جلو بروند و بدنه اجتماعی آنها تمایل به شرکت در انتخابات پیدا کند اصلاح‌طلبان می‌‌توانند نمایندگانی به مجلس معرفی کنند. معتقدم بستر خوبی برای حضور اصلاح‌طلبان به وجود آمده است.

اعتراف به این واقعیت در حالی است که علی صوفی رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان در تهران به آفتاب یزد گفته لیست خاکستری اصلاح‌طلبان هم خالی است.

در همین حال محمدرضا عارف در کنگره حزب ندا ضمن تاکید گفته است «من به کسانی که بی‌انگیزه شدند نوید می‌دهم که خوشبختانه شخصیت‌های برجسته و لایق در لیست‌ها وجود دارند. وضعیت کنونی بهتر از سال‌های 91 و 92 است».

وی همچنین خواستار گردش نخبگان در میان اصلاح‌طلبان شده است.

اکونومیست: روحانی بدون پیشرفت اقتصادی باید از انتخابات خداحافظی کند

مجله اقتصادی اکونومیست نوشت: روحانی رئیس‌جمهور ایران اگر نتواند پیشرفت اقتصادی ایجاد کند، ممکن است در انتخابات بعدی ناکام بماند.

اکونومیست رمز موفقیت حسن روحانی در انتخابات بعدی را ایجاد تحولات سریع اقتصادی دانست و نوشت: آقای روحانی اگر نتواند پیشرفت سریعی ایجاد کند، در انتخابات بعدی ممکن است رای نیاورد.

این مجله نوشت: وقتی تحریم‌ها در تاریخ 16 ژانویه (26 دی) لغو شد، این جشن‌های خیابانی نبود که برگزار شد، بلکه بدبینی عمیق ایرانی‌ها نسبت به درست شدن اوضاع اقتصادی بود که آشکار شد. برخی طنزها در شبکه‌های اجتماعی آمدن توریست‌ها به ایران را مسخره کردند. حسن روحانی نیز نتوانست از شیرینی لغو تحریم‌ها بهره‌مند شود.

18 ژانویه (28 دی) نیز آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه اشخاص و نهادهایی که درگیر برنامه موشکی ایران هستند، وضع کرد.

بانک‌های خارجی که برخی از آنها به دلیل ارائه تسهیلات تجاری به ایران جریمه‌های سنگینی پرداخته‌اند، از تناقضات در فهرست تحریم‌های رسمی منتشره توسط کشورهای مختلف شکایت دارند و می‌گویند که ممکن است آنها دوباره به جرم نقض تحریم‌هایی که هنوز پابرجا هستند یا تحریم‌های جدید، تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

پیامدهای اجرای برجام معلوم نیست /ایران کمتر از تصور سود برد

پس از اجرایی شدن برجام و پایان دادن به تحریم‌ها علیه ایران، جامعه جهانی با چالش‌هایی روبرو شده است که ابعاد آن برکسی روشن نیست.

دویچه‌وله با انتشار این تحلیل نوشت: به گفته کارشناسان، ایران در این میان کمتر از آن چه انتظار می‌رفت، سود می‌برد. یک دیپلمات ارشد آمریکایی درباره چگونگی اجرای برجام به دویچه‌وله گفت اغلب جوانب پیامدهای اقتصادی و بازرگانی پایان دادن به تحریم‌ها علیه ایران، هنوز مشخص نیست.

این دیپلمات با اشاره به فعالیت‌های کشورهای غربی برای برقراری تماس با ایران در این رابطه گفت که «ناهماهنگی‌هایی در برخورد آمریکا، اروپا و کشورهای ذینفع» مانند چین، روسیه و ژاپن دراین‌باره وجود دارد.

این در حالی است که مقامات آمریکایی درصدد تنظیم یک «دفترچه راهنما» برای مشخص کردن چارچوب برقراری روابط اقتصادی با ایران هستند و هیئت‌های متعددی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، با هدف بستن قراردادهای کلان راهی ایران شده‌اند.

استپان مال با عنوان کارشناس آمریکایی که خود در گفت‌وگوهای میان نمایندگان جمهوری اسلامی، کشورهای غربی و 5+1 در مورد برنامه هسته‌ای ایران شرکت داشته، به عنوان هماهنگ‌کننده مراحل اجرایی برجام از نیاز اطلاع رسانی درباره «لزوم اقدامات مشترک» سخن می‌گوید.

وی می‌افزاید: هم‌زمان وزارت دارایی آمریکا نیز در تکاپوی روشن ساختن ابعاد این پیامدها برای سفرای کشورهای خارجی است و نمایندگان خود را برای توضیح دراین‌باره به اروپا می‌فرستد.

مسئولان این وزارتخانه، تاکنون یک دفترچه 50 صفحه‌ای درباره چگونگی برقراری مبادلات اقتصادی و روابط بانکی و پولی، بستن قراردادهای نفتی، فروش اسلحه، تامین انرژی و سایر بخش‌های حساس با ایران منتشر کرده‌اند.

با وجود این اقدامات، کارشناسان سیاسی و اقتصادی نسبت به چگونگی پیاده کردن برجام خوش‌بین نیستند.

آنتونی کورد زمن با عنوان کارشناس و تحلیلگر مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل (CSIS)  در واشنگتن دراین‌باره می‌گوید: «سیستم کنترل کاربردی برجام نه تنها تازه و بی‌سابقه است، بلکه در بسیاری از موارد هنوز خطوط اصلی آن مشخص نیست.» هنوز زمینه‌های انعقاد و اجرای قراردادها و روابط از نظر فنی و اداری فراهم نشده است.

لغو تحریم‌ سوئیفت شاید وقتی دیگر!

باقی ماندن یا برداشته شدن تحریم سوئیفت از جمله مسائلی بود که پس از اجرای برجام به شکل قابل توجهی در میان رسانه‌ها مطرح شده است.

به گزارش رجانیوز در همین راستا محمدجواد ظریف درباره حضور در برنامه نگاه در رابطه با تحریم سوئیفت گفت: «برخی می‌گفتند سوئیفت برداشته نمی‌شود اما دیدید که برداشته شد....... یکی از منتقدان گفته است که برجام سوئیفت یا بانک صادرات را از تحریم خارج نکرده است البته دیدید که بانک سپه خارج شد. اما همه می‌دانستیم که بانک صادرات باقی می‌ماند در تحریم چرا که ربطی به تحریم هسته‌ای نداشت. برداشتن این تحریم مربوط به آمریکا و قوانین آن است و از ابتدا هم قرار نبود ما با آمریکا رابطه برقرار کنیم.»

اما واقعیت برخلاف ادعای دکتر ظریف بود زیرا که تحریم سوئیفت به علت لغو نشدن قواعد تحریمی اتحادیه اروپا-مانند تصمیم 413 که در برجام صرفاsuspend  شده  است-  همچنان پابرجاست و این شرکت صرفا با انتشار بیانیه‌ای به صورت مصداقی برخی از بانک‌های ایران را از لیست تحریم خود خارج کرده است و بانک‌هایی که در این بیانیه به آنها اشاره نشده است - مانند بانک‌های سپه، صادرات، مهر و انصار - همچنان در تحریم باقی خواهند ماند.

اما نکته جالب توجه این است که حتی همین تعداد بانک‌هایی که هم‌اکنون از تحریم سوئیفت خارج شدند نیز عملا در برقراری تجارت با بانک‌های اروپایی باید حدود یک سال صبر کنند. در همین ارتباط رویترز از احتیاط بانک‌های جهان برای برقراری روابط بانکی با ایران خبر داد و به نقل نقل از مدیرعامل بانک خاورمیانه ایران نوشت بانک‌های بزرگ حداقل 6 تا 12 ماه صبر خواهند کرد و بعدا به دنبال تجارت جدی در ایران می‌روند. از جمله دلایل این صبر و احتیاط بانک‌های اروپایی نگرانی آنها از جریمه شدن به وسیله ایالات متحده است زیرا که برخی از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران همچنان پابرجا باقی مانده است.

علاوه بر این، باقی ماندن این تحریم‌ها منجر خواهد شد که بانک‌های ایرانی که از تحریم سوئیفت خارج شده‌اند قادر به همکاری با بانک‌های آمریکایی نیز نباشند.

لذا باید به این نکته اشاره کرد که رفع همه تحریم‌های هسته‌ای که بارها توسط محمدجواد ظریف و عباس عراقچی بیان شده واقعیت نداشته و ساختار تحریم‌ها همچنان پابرجاست.

کلمه: توقع رفتارهای اصلاح‌طلبانه از روحانی نداشته باشیم

سایت حامی فتنه از افراطیون خواست به نحوی موضع نگیرند که عرصه بر «اصولگرایان معتدل» سخت شود چرا که «آنان هم‌پیمانان منطقی ما هستند»!

«محسن-ر» از اعضای ستاد موسوی در انتخابات 88 با اشاره به انتخابات پیش رو و موضوع بررسی صلاحیت‌ها نوشت: اگرچه اصولگرایان معتدل، اصلاح‌طلب نیستند، اما در وضعیت فعلی مشترکاتی با اصلاح‌طلبان دارند که نماد آن استقبال آنان از خط سیاست خارجی اصلاح‌طلبان است. لذا از این اشتراک دیدگاه باید حداکثر بهره را برد تا جایی که ما را به اشتراک مساعی برساند.

وی با اشاره به توقع از روحانی جهت مداخله در موضوع رد صلاحیت‌ها می‌نویسد: اما در نظر داشته باشیم که از روحانی متناسب با شاکله رفتاری و اندیشه‌ای وی توقع داشته باشیم و توقع تحقق آرمان‌های اصلاح‌طلبانه از وی نداشته باشیم ... از  رئیس قوه مجریه باید خواست که همت خود را برای جلوگیری از این وضعیت بکار گیرد ولی از وی تکلیف مالایطاق نخواهید.

وی می‌افزاید: خاطر مبارکتان باشد که دست به مواضعی نزنیم که هم‌پیمانان منطقی اصولگرا را از دست بدهیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴