تاریخ انتشارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۱۶۶۸۱۶
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید تحریم‌های ایران بر مبنای عقلانیت اعمال شده بود و آمریکا همیشه برای مقابله با رفتارهای نامطلوب کشورها از این ابزار استفاده کرده و خواهد کرد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا انتقادات ایران در خصوص تحریم‌های اقتصادی واشنگتن را رد کرد و گفت که هر زمان که مناسب باشد، تحریم‌ها را تحمیل می‌کنیم.
بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، وزیر خارجه آمریکا که در حاشیه اجلاس اقتصادی داووس در میان خبرنگاران حاضر شده بود، در پاسخ به سوالی در خصوص انتقاد جمهوری اسلامی ایران از تحریم‌های آمریکا گفت: «بارها با صراحت گفته‌ایم که هرگاه صلاح بدانیم، برای مقابله با رفتار کشورهای قانون‌شکن و یا کشورهایی که شورای امنیت ملل متحد را به چالش می‌کشند و یا کشورهایی که برای ایالات متحده تهدید محسوب می‌شوند، از تحریم استفاده می‌کنیم و پای تحریم‌هایمان نیز ایستاده‌ایم.»

ایالات‌متحده آمریکا علاوه بر تحریم‌های هسته‌ای که بخش عمده‌ای از آنها در نتیجه توافق وین، به صورت موقت برداشته شده، تحریم‌های یکجانبه دیگری هم به خاطر تولید موشک در داخل ایران علیه این کشور اعمال کرده که توافق 1+5 بر آنها تأثیری ندارد و در روزهای پسابرجام هم اجرایی خواهند ماند؛ مقامات آمریکایی از جمله خانم هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق این کشور حتی تهدید کرده‌اند که ایران به خاطر این برنامه موشکی، دوباره به دوران تحریم‌های سخت بازخواهد گشت.

 جان کری در ادامه گفت‌وگو با خبرنگاران، مبنا و نتیجه تحریم ایران را نیز مورد بررسی قرار داد و گفت: «فکر می‌کنیم که از ابزار تحریم، به نحوی موثر و معقول استفاده بردیم و منتظریم که میزان تمایل ایران و دیگر کشورهای منطقه برای کاهش تحریم‌ها و حرکت در مسیری متفاوت را در بوته آزمایش بگذاریم.»

در مسیر جنگ با ایران بودیم

همچنین «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در نطقی ویژه در برابر حاضران در اجلاس اقتصادی داووس در خصوص روند صلح در خاورمیانه و توافق هسته‌ای با ایران گفت:در زمانی نه چندان دور، ما شاهد یک برنامه هسته‌ای بودیم که با سرعت رشد می‌کرد... که ایران را در موقعیتی قرار داده بود که این کشور می‌توانست ظرف چند ماه اورانیوم تسلیحاتی کافی برای ساخت 10 تا 12 بمب را تولید کند.

کری ادامه داد: «یک منبع برای بی‌ثباتی در خاورمیانه برطرف شده است. باور کنید، رئیس‌جمهور اوباما می‌دانست که به واسطه تعامل با ایران مورد انتقاد قرار می‌گیرد، اما در عین حال می‌دانست که ما در مسیر تقابل قرار داریم و ایران در مسیر تقابل با جامعه بین‌الملل قرار دارد، مسیری که قطعا بدون دیپلماسی به جنگ ختم می‌شد.»

وزیر امور خارجه ایالات متحده در عین حال ضمن تکرار سلسله ادعاهای ضدایرانی، مدعی شد بخشی از پول‌های آزادشده ایران به دست گروه‌های تروریستی خواهد رسید.

کاخ سفید: «ایران» حامی تروریسم است

«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری خود در خصوص نگاه آمریکا به ایران پس از اجرای برجام و اجرای قانون محدودیت ورود ایرانیان، ایرانی‌الاصل‌ها و مسافران ایران سخن گفت.

وی صحبت‌‌های امروز جان کری در خصوص خرج شدن منابع حاصل از تحریم برای حمایت ایران از تروریسم را تأیید کرد و گفت «ولی پس از توافق هسته‌ای، حداقل مطمئن‌ایم که این حامیان تروریسم دیگر به بمب اتم دسترسی ندارند.»

جاش ارنست ادامه داد: «حتی پس از اجرای برجام هم نگران خطرات امنیتی ناشی از حمایت ایران از تروریسم هستیم و با آن مقابله خواهیم کرد.»

دیوید کامرون: ما در اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه ایران را مطرح کردیم

نخست‌وزیر انگلیس در سخنرانی در نشست داووس تاکید کرد این لندن بوده که تحریم‌های شدید علیه ایران را در اتحادیه اروپا مطرح کرده بود؛‌ تحریم‌هایی که در نهایت سبب حصول توافق هسته‌ای شد.

ژاپن تحریم‌های یکجانبه خود علیه ایران را لغو کرد

دولت ژاپن روز جمعه به تبعیت از کشورهای غربی و در پی اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و  گروه موسوم  به 1+5، لغو تحریم‌های یکجانبه این کشور علیه ایران را تصویب کرد.

«یوشیهیدِ سوگا» دبیر اول کابینه ژاپن که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت توکیو به شرکت‌های ژاپنی اجازه صادرات به ایران یا تجارت در زمینه نفت و گاز را می‌دهد و «به حمایت از اجرای پایدار توافق نهایی بر سر مسئله هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد، چراکه ما آن را راهی برای پیشبرد منع اشاعه و کمکی به ثبات خاورمیانه می‌دانیم.»

ابراز امیدواری روسیه به سیاسی نشدن بازرسی‌های آژانس از ایران

روسیه ابراز امیدواری کرده است که بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران «سیاسی نشده» و تمام طرف‌ها برای اجرای آن، هرچه امکان دارد را انجام دهند.

«ماریا زاخاروا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در این خصوص گفت: «توسعه بیشتر برنامه هسته‌ای ایران و همکاری بین‌المللی با ایران در حوزه هسته‌ای  باید بطور کامل در چارچوب برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت انجام پذیرد.»

 وی اضافه کرد: روشن است که ایجاد مکانیسم‌ها با توجه به پیچیدگی طبیعی آنها با هدف تطابق آنها با یکدیگر و کارکرد همزمانشان مدتی زمان خواهد برد. روسیه بطور فعال در راستای تضمین برجام در تمام دوره حداقل 10 ساله آن بطور کامل همکاری خواهد کرد.

زاخاروا از تمام طرف‌ها خواسته است که به تعهدات خود به‌طور کامل عمل کنند تا کار ادامه یافته و موثر واقع شود.

این مقام دیپلماتیک روسیه  افزود که اکنون تمرکز بر روی آژانس است که باید عدم وجود مواد هسته‌ای و فعالیت‌های اعلام نشده را در ایران تائید کند و این امر است که اجازه می‌دهد تا فرجه زمانی پایان قطعنامه 2231،  محدودیت‌های همکاری با ایران در حوزه‌های مختلف بالاخص حوزه‌های فنی، نظامی و هسته‌ای برداشته شود. خانم زاخاروا همچنین گفت: تلاش‌ها در آژانس آغاز شده است. در چارچوب تبعیت ایران از پروتکل الحاقی به‌عنوان تضمین، ما امیدواریم که این روند سیاسی نشده و همه طرف‌ها هرچه در توان دارند را برای اجرای آن به کار بندند.

کمیته روابط خارجی سنا: در پسابرجام فشارها بر ایران حفظ شود

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، روز چهارشنبه در نشستی با حضور دو کارشناس به بررسی راهبردهایی برای ادامه تعامل با ایران در دوران پسابرجام پرداخت.

«برایان کاتلیوس»، کارشناس ارشد «مرکز مطالعاتی پیشرفت آمریکا» در این نشست شکاف‌های منطقه‌ای و رقابت با ایران و همچنین مشکلات داخلی را دو چالش پیش روی حاکمان عربستان دانست.

منتقدان دولت اوباما در ماه‌های گذشته مدعی شده‌اند توافق هسته‌ای با ایران موجب ایجاد احساس انزوا و کنار گذاشته شدن در میان برخی از متحدان منطقه‌ای واشنگتن، به ویژه عربستان سعودی شده است. کاخ سفید این اتهام را رد می‌کند.  

«سینگ» مدیرعامل موسسه مطالعاتی واشنگتن دیگر میهمان در نشست کمیته سنا مدعی شد حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران با وعده کاستن از هزینه اقدامات ایران به رأی‌دهندگان در انتخابات دو سال پیش ایران پیروز شده است.

او بر همین اساس استدلال کرد دولت آمریکا بایستی کماکان فشارها بر تهران را حفظ کند تا این کشور احساس کند هنوز به خاطر رفتارهایش هزینه می‌دهد.

«کاتلیوس»، در بخش دیگری از این نشست، موضوع آزمایش موشکی ایران که در ماه‌های گذشته همواره موضوع بحث منتقدان و طرفداران دولت آمریکا بوده را مطرح کرد و خواستار توسل واشنگتن به نمایش قدرت برای پاسخ به آن شد.

«کاتلیوس» با خاطرنشان کردن اینکه واشنگتن برای نشان دادن توان خود، کارهای مختلفی از جمله مانورهای دریایی مشترک با متحدان منطقه‌ای برگزار می‌کند، از دولت آمریکا خواست در واکنش به آزمایش‌های موشکی ایران هم به نوعی حضور خود را نشان دهد.

او علی‌رغم این تأکید کرد که منظور از این اظهارات ورود به جنگ نظامی متعارف با ایران نیست.

ایرباس و بوئینگ نسبت به معامله با ایران محتاط هستند

خبرگزاری رویترز با اشاره به احتیاط شرکت‌های هواپیماساز برای معامله با ایران، نوشت اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر احتمال خرید ده‌‌ها فروند هواپیما از ایرباس، مقامات اروپایی را غافلگیر کرد.

با وجود رفع تحریم‌های هسته‌ای و برداشته شدن ممنوعیت فروش هواپیما به ایران، خبرگزاری رویترز از احتیاط شرکت‌های بزرگ هواپیماسازی از جمله بوئینگ و ایرباس در معامله با ایران خبر داده است.  این خبرگزاری با اشاره به اظهارات مقامات ایرانی در مورد عزم تهران برای خرید 114 فروند هواپیما، نوشته است که سکوت ایرباس و بوئینگ «نشان‌دهنده عدم اطمینان و پیچیدگی‌هایی است که انجام معامله با ایران به همراه دارد.»

به نوشته رویترز، ایران برای یک دهه آینده به 400 فروند هواپیمای جدید نیاز دارد که دستکم 100 تا 200 فروند آنها فورا نیاز است، که خرید این تعداد هواپیما نیاز به 20 میلیارد دلار بودجه دارد.

یک سخنگوی شرکت بوئینگ نیز گفته است: «گام‌های زیادی وجود دارد که اگر تصمیم بگیریم به خطوط هوایی ایران هواپیما بفروشیم، باید برداریم. در حال حاضر در حال ارزیابی اوضاع هستیم.»

بحث ساز و کار در نظر گرفته شده برای بازگشت تحریم‌ها در برجام و همچنین عدم اطمینان برآمده از انتخابات پیش رو در آمریکا از جمله دیگر مولفه‌هایی است که شرکت‌ها را نسبت به معامله با ایران محتاط کرده است.

«جان پلگر» رئیس شرکت «ایر لیز» می‌گوید: «این فرصت عظیمی است، اما تصور می‌کنم که اغلب ما به خصوص در ایالات متحده، کمی محتاط هستیم. ما در ماه نوامبر انتخابات را در ایالات متحده پیش رو داریم که ممکن است فرد بسیار متفاوتی را در کاخ سفید منزل دهد.»
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴