تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۵
کد مطلب : ۱۶۵۶۷۷
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی تصریح کرد: ظاهراً لغو تحریم‌ها یک خبر بزرگ و مهمی در ایران نبود. این امر منعکس‌کننده وعده‌های عمل‌نشده‌ای است که ایرانی‌ها در دو سالی که مذاکرات به طول انجامیده، شاهدش بودند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه در گزارشی 5 صفحه‌ای، اجرای کامل تعهدات ایران براساس برنامه جامع اقدام مشترک را تایید کرد.
حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به مناسبت توافق هسته‌ای و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، در بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه «امروز برجام به فرجام رسید» اظهار داشت: امروز دورانِ گذار از تحریم به توسعه است که نیاز به کار، ابتکار و سرمایه‌گذاری و استفاده از فرصت جدید از سوی همگان به ‌ویژه جوانان عزیز دارد.

در بخش دیگری از بیانیه آمده است: ما برای هیچ دولت و ملتی، تهدید نیستیم؛ ما ضمن آمادگی کامل برای حفاظت از کیان ایران، پیام‌آور صلح و ثبات و امنیت در منطقه و جهان هستیم.

همچنین باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از انتشار گزارش آژانس، فرمان اجرایی رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران را امضا کرد.

به گزارش فارس، «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای از اعلام رسمی اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 استقبال کرد.

دبیرکل سازمان ملل از همه طرف‌های برجام خواست در ماه‌ها و سال‌های پیش رو به این عزم و اراده در اجرای توافق هم ادامه دهند.

 واشنگتن تحریم‌های غیرهسته‌ای ایران را ادامه می‌دهد

از سوی دیگر، «جک لو»  وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: واشنگتن تحریم‌های غیرهسته‌ای ایران را ادامه می‌دهد.

لو مدعی شد: اقداماتی که شامل حمایت ایران از تروریسم، بی‌ثباتی منطقه‌ای، نقض حقوق بشر و نیز توسعه موشک‌های بالستیک می‌شود.

وی در ادامه گفت: علی‌رغم رفع بخش اعظمی از تحریم‌ها، تحریم‌ آمریکا به‌صورت گسترده‌ای به‌قوت خود باقی است به این معنا که شهروندان و نهادهای آمریکا از تماس مستقیم با بخش اعظمی از نهادهای ایرانی محروم هستند.

در همین حال، هافینگتون پست در گزارشی نوشت: احتمالا وزارت خزانه‌داری تحریم‌های تازه‌ای را علیه یازده فرد و شرکت مرتبط با برنامه موشکی ایران اعلام کند، آن هم اندکی بعد از برداشتن تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران.

 تحریم‌های اولیه به قوت خود باقی است

همچنین نیویورک ‌تایمز در گزارشی اعلام کرد: ظاهراً لغو تحریم‌ها یک خبر بزرگ و مهمی در ایران نبود.

در ادامه گزارش آمده است: گرچه دولت ایران ابراز امیدواری کرده است که لغو تحریم‌ها، تغییراتی در زندگی مردم ایران به وجود آورد، اما تعداد اندکی از مردم ایران انتظار بهبود اوضاع زندگی خود در نتیجه لغو تحریم‌ها را دارند.

نیویورک ‌تایمز تاکید کرد: با این حال دولت ایران ترجیح می‌دهد بر دستاوردهای اقتصادی که انتظار می‌رود در نتیجه لغو تحریم‌ها حاصل می‌شود تمرکز کند.
این روزنامه آمریکایی تصریح کرد: این امر منعکس‌کننده ناامیدی‌های بسیار و وعده‌های عمل‌نشده‌ای است که ایرانی‌ها در دو سالی که مذاکرات به طول انجامیده، شاهدش بودند.

در ادامه گزارش آمده است: حتی مبادله هفت ایرانی در زندان‌های آمریکا به‌ازای آزادی جیسون رضائیان، گزارشگر واشنگتن‌پست، و نیز سه آمریکایی که در اینجا نگهداری می‌شدند نتوانست توجهات را به خود جلب کند.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: علی‌رغم رفع تحریم‌های هسته‌ای هنوز تحریم‌های اولیه که افراد و شرکت‌های آمریکایی را هدف قرار می‌دهد به‌قوت خود باقی خواهند ماند.

بخش اعظم شرکت‌های تجاری آمریکایی ترجیح می‌دهند که تا روی کار آمدن رئیس‌جمهور بعدی صبر کنند زیرا ریسک اینکه یک رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه تحریم‌ها را بار دیگر اعمال کند بسیار بالا است.

اگرچه نهادهای مالی ایران بار دیگر به سیستم بانکداری بین‌المللی دسترسی خواهند داشت، عموماً نخواهند توانست از این سیستم برای مبادلاتی که به آمریکا می‌روند یا از آن عبور می‌کنند استفاده کنند.

 قرائت بیانیه مشترک ظریف و موگرینی

به گزارش خبرگزاری‌ها، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران در اولین دقایق روز یکشنبه به وقت تهران در شهر وین متن بیانیه مشترک برای اجرای برجام را قرائت کردند.

در بخشی از گزارش آمده است: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سهم خود، مسئولیت مراقبت و راستی‌آزمایی اجرای برجام و نیز تعهدات ایران به عنوان عضو معاهده منع اشاعه و موافقتنامه پادمان و اجرای موقت پروتکل الحاقی را به عهده دارد.

در همین حال، وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: واشنگتن تعهدات تحریمی خود ذیل برجام را اجرایی کرده است.

در ادامه بیانیه آمده است: تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایالات متحده که در بندهای 17/1 تا 17/5 ضمیمه 5 برجام آمده‌اند، اکنون اجرایی هستند.

وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: قدم‌هایی که ایران در راستای اجرای برجام برداشته است برنامه هسته‌ای ایران را به صورت بنیادین تغییر داده است.

در ادامه بیانیه آمده است: ابعاد واقعی این موفقیت سال‌های آینده مشخص خواهد شد.

وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: راستی‌آزمایی مثل گذشته ستون فقرات این توافق است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرد: یک مقام اروپایی گفت که اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه ایران را رفع کرده است.

 یوکیا آمانو، امروز در تهران

به گزارش خبرگزاری‌ها، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) به تهران سفر خواهد کرد.

قرار است آمانو در این سفر با حسن روحانی رئیس جمهور و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار کند.

در همین حال، «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در سفر آمانو به تهران هیچ بازدیدی پیش‌بینی نشده است.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: ایران سانتریفیوژهای خود را برچیده، رآکتور را غیرفعال کرده و همه اورانیوم غنی شده را به خارج منتقل کرده است.

کلینتون مدعی شد: ایران هنوز با برنامه موشکی خود قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کند که باید با تحریم‌های جدید پاسخ داده شود.

وی در ادامه گفت: من توافق هسته‌ای را به عنوان بخشی از استراتژی جامع خود برای مقابله با اقدامات منفی ایران در منطقه قویا اجرا خواهم کرد.

 دسترسی بی‌سابقه ایران به بازرسان آژانس

«ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا گفت: ایران دسترسی بی‌سابقه‌‌ای را به بازرسان آژانس داده است.

مونیز افزود: آژانس برای اولین بار از فناوری‌های پیشرفته پادمانی برای نظارت و راستی‌آزمایی اقدامات ایران استفاده خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: در سال‌های پیش رو تجربه وزارت انرژی آمریکا نقشی مهم در کمک به اطمینان از پایبندی ایران به تعهداتش ایفا خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد: در پشت پرده سخنرانی‌های اوباما و کری و درخواست آنها برای آزادی 4 زندانی این کشور، یک دیپلمات آمریکایی ماه‌ها قبل از توافق وین به صورت مخفیانه با نمایندگان ایران مذاکره می‌کرده است.

در ادامه گزارش آمده است: آمریکایی‌ها از هفته پیش از آزادی این 4 نفر مطلع بوده‌اند زیرا جان کری هم روز پنج‌شنبه با اعضای بلندپایه کنگره تماس گرفته و آنها را از آزادی قریب‌الوقوع این افراد مطلع می‌کند.

«فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس در واکنش به گزارش آژانس گفت: برنامه هسته‌ای ایران به طرز محسوسی به عقب برگردانده شده است.

پس از انتشار گزارش آژانس و تایید اجرای کامل تعهدات ایران، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد، جمهوری اسلامی هنوز به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴