کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گرایش معتادان به هروئین چینی

تسنیم , 13 دی 1394 ساعت 13:20

مدیرعامل مرکز اقامتی ترک اعتیاد مهراندیشان آفاق با اشاره به گرایش معتادان به هروئین چینی از یک سال گذشته تاکنون گفت: متأسفانه این ماده مخدر از مشتقات شیشه بوده و مصرف آن به صورت تزریقی و آسانتر از مصرف شیشه است.


به گزارش بلاغ، یوسف دولتی مدیرعامل مرکز میان مدت اقامتی ترک اعتیاد مهراندیشان آفاق در جریان بازدید خبرنگاران از این مرکز ترک اعتیاد اظهار داشت: ما در حوزه پیشگیری، درمان، توانمندسازی و جامعه پذیری معتادان فعالیت می‌کنیم.

وی ادامه داد: ظرفیت این مرکز 80 نفر است که در حال حاضر 83 نفر در آن اقامت دارند، دوره‌های ترک اعتیاد در این مرکز 28 روزه بوده که تا سه ماه نیز قابلیت تمدید دارد. در این مرکز یک پزشک به صورت روزانه مددجویان را ویزیت می‌کند و دو روانشناس نیز به صورت هفته‌ای سه روز در این مرکز حضور دارند و جلسات گروهی برای معتاداران حاضر در این مرکز حاضر می‌شود.

مدیرعامل مرکز اقامتی ترک اعتیاد مهراندیشان آفاق گفت: یک روانشناس نیز در روزهای پنج شنبه حضور دارد که اگر روانکاوی در مورد افراد حاضر در این مرکز پاسخگو نباشد ارجاع به روانپزشک را انجام می‌دهد. افراد معتاد حاضر در این مرکز خودمعرف هستند اما در زمان پذیرش حضور خانواده درجه یک آنها الزامی است.

دولتی خاطرنشان کرد: تعرفه نگهداری معتادان در این مرکز برای 28 روز 400 هزار تومان است و روند درمان به صورت 4 هفته که هفته اول هفته فیزیکی و سم زدایی، هفته دوم خودشناسی، هفته سوم خداشناسی و هفته چهارم خودسازی صورت می‌گیرد. مددجویان قبل از پایان 28 روز ترخیص نمی‌شوند اما برای تمدید دوره هماهنگی نظر تیم درمان و همکاری خود و مددجو الزامی است. ضمن اینکه ترخیص مددجو به دلخواه خودش نبوده و بسیاری از افراد برای ترک اعتیاد در دوره 28 روزه پاسخگو نیستند.

وی در خصوص هزینه نگهداری و ترک اعتیاد در این مرکز، بیان کرد: هزینه 400 هزارتومانی که از خانواده دریافت می‌شود در واقع کفاف صبحانه آنها را می‌دهد و این در صورتی است که حداقل هزینه این افراد به صورت ماهیانه طبق استانداردها 700 هزار تومان است. اما در حال حاضر در این مرکز از 83 نفر فقط 15 نفر هزینه پرداخت می‌کنند و ما کسی را به خاطر نداشتن پور از این مرکز رد نمی‌کنیم.

مدیرعامل مرکز اقامتی ترک اعتیاد مهراندیشان آفاق با اشاره به اینکه سن پذیرش از 18 تا 55 سال است، گفت: در ابتدای روند پذیرش معتادان معاینه توسط پزشک انجام می‌شود و در صورتی که به هر دلیل صلاحیت پذیرش در این مرکز را نداشته باشند به مراکز دیگر معرفی می‌شوند. به طور مثال اگر معتاد بیماری زمینه‌ای داشته باشد و یا اینکه دوز مصرفش بالا باشد باید به مراکز تخصصی دیگر ارجاع داده شود.

دولتی افزود: معتادان این مرکز به ترتیب توسط مددکاران ما پیگیری می‌شوند و ماندگاری آنها پس از یک سال سنجیده می‌شود باید بدانیم که نقش محوری خانواده و گروه همسالان پس از ترخیص در ماندگاری فرد بسیار تأثیرگذار است. تا یک سال گذشت مصرف شیشه به عنوان مصرف اول معتادان بود اما با اطلاع رسانی در خصوص مضرات شیشه متأسفانه هروئین چینی وارد بازار شده که از مشتقات شیمیایی شیشه است اما مصرف آن راحت‌تر و به صورت تزریقی است و باعث گرایش معتادان به این ماده مخدر بیشتر شود.

وی بیان کرد: مددجویان در این مرکز یک روز در هفته ملاقات خانگی دارند که قبل از ملاقات جلسات خانوادگی با مددجویان برگزار می‌شود تا به واکنش‌های مددجویان آشنا شوند و احساسی عمل نکنند.

مدیرعامل مرکز اقامتی ترک اعتیاد مهراندیشان آفاق در خصوص ضعف‌ها و کمبودهایی که باعث می ‌شود مراکز ترک اعتیات نتوانند آن طور که باید خدمات استاندارد ارائه دهند، تصریح کرد: ما ادعا می‌کنیم که مرکزمان جزو مراکز بسیار خوب است اما در واقع با توجه به امکانات تنها 5 درصد استانداردها را می‌توانیم رعایت کنیم. چرا که در حال حاضر فضای ما استیجاری است و حمایت‌های دولتی و عوامل محیطی که در روند کار ما بسیار موثرند ضعیف هستند.

همچنین در ادامه این بازدید لعیا بشیری کارشناس مسئول مراکز ترک اعتیاد میان مدت بهزیستی استان تهران اظهار داشت: در سراسر استان تهران 190 مرکز میان مدت ترک اعتیاد داریم که 44 عدد از آنها در تهران و 52 مرکز در شهر ری و بقیه در سایر شهرستان‌های استان تهران است. از این مراکز 7 مرکز مختص زنان بوده و مابقی مربوط به معتادان مرد است.

وی ادامه داد: ظرفیت مراکز ما حدوداً 40 نفر است اما برخی مراکز با توجه به امکانات تا 80 نفر نیز پذیرش دارند. نظارت مراکز در شهرهای بزرگ سه ماه یک بار و در شهرهای کوچک به صورت ماهانه انجام می‌شود تا خدمات آنها از لحاظ کمی و کیفی، بهداشتی، کیفیت غذا، مواد شوینده و پرونده‌های پزشکی بررسی شود.

کارشناس مسئول مراکز ترک اعتیاد میان مدت بهزیستی استان تهران تصریح کرد: مراکز بعد از بررسی به صورت مشاهده تخلف تذکر می‌گیرند و تذکر اولیه فرصتی 15 روزه برای رفع نواقص است و در مراحل بعدی شامل اخطار اول استانی، اخطار دوم استانی و ارجاع به کمیسیون عالی و در نهایت ابطال پروانه مرکز ترک اعتیاد است که به دلیل اینکه معمولاً در طول اخطارها نواقص برطرف می‌شود سعی می‌کنیم پروانه مرکزی را باطل نکنیم.

بشیری در پایان گفت: مهلت رفع نواقص از 0 تا 30 روز است اما در مواردی که احساس خطر برای جان مددجویان وجود دارد مهلت‌های بسیار کمتر است./آ


کد مطلب: 162379

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/162379/گرایش-معتادان-هروئین-چینی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com