تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۹
کد مطلب : ۱۵۹۳۲۷
معاون اول قوه قضائیه گفت: اگر رأفت اسلامی و ملاحظات شورای عالی امنیت ملی وجود نداشت،‌ سران فتنه و پیروان آنها باید به عنوان مجرم تحت تعقیب و محاکمه قرار گرفته و به اشد مجازات محکوم می‌شدند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در چهارمین همایش «دانشگاه، سدی در برابر فتنه» که در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد،‌ در خصوص جرم بودن یا نبودن اتفاقات انتخابات سال 88، گفت: قطعاً اتفاقات آن سال جرایمی بسیار بزرگ بود و کسانی که آگاهانه در آن راه گام برداشته و کشور را دچار معضلات کردند و به بیت‌المال آسیب زدند و برخی را به کشتن دادند مجرم هستند.
وی تأکید کرد: اگر رأفت اسلامی و ملاحظات شورای عالی امنیت ملی وجود نداشت،‌ سران فتنه و پیروان آنها باید به عنوان مجرم تحت تعقیب و محاکمه قرار گرفته و به اشد مجازات محکوم می‌شدند.

اژه‌ای ادامه داد: اگر فردی مرتکب جرمی شد بدون توبه، بیان توبه و جبران خسارات مادی و معنوی جرم مذکور نمی‌توان وی را عفو کرد چنانچه خداوند بخشنده نیز در صورت توبه یا استیفای حق زیان‌داده گناهکار را می‌بخشد.

معاون اول قوه قضائیه تأکید کرد: برخی می‌گویند زمانی اتفاقی در کشور روی داده است و اکنون دیگر باید آن را فراموش کرد در صورتی‌که تا زمانی که این افراد توبه نکرده و اتفاقات گذشته را جبران نکرده‌اند امکان گذشت از سوی حکومت و مردم وجود ندارد.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: تاکنون براساس اوضاع امنیتی و حکم شورای عالی امنیت ملی که به حکم وظیفه خواستار محاکمه نشدن آنها شده است سران فتنه محاکمه نشده‌اند چرا که مصوبه شورای عالی امنیت ملی به مثابه قانون است و اگر این مصوبه وجود نداشت قطعاً درخواست محاکمه سران فتنه قانونی است، بنابراین چنانچه شورای عالی امنیت ملی نظر خود را  تغییر دهد روش قوه قضائیه نیز در این مورد تغییر می‌کند.

وی به موضوعاتی در خصوص موسوی و کروبی از سران فتنه اشاره کرد و گفت: خدا نکند افراد به سمت لجاجت سوق داده شوند و شیطان بر آنان مسلط شود که در این صورت حتی اگر حق را بپذیرند و قانع شوند آن را عنوان نمی‌کنند.

معاون اول قوه قضائیه افزود: زمانی که کروبی ادعاهایی کرده و نسبت‌های زشتی را به برخی ارگان‌ها داده بود، مسئولان نظام با سعه صدر، متانت و آرامش با موضوع برخورد کردند تا جایی که رئیس قوه قضائیه سه نفر از مسئولان عالی‌رتبه کشور را انتخاب کرد تا به موضوعات مطرح شده توسط وی رسیدگی کنند.

اژه‌ای ادامه داد: من نیز جزء این هیئت سه نفره بودم که با کروبی جلسه گذاشتیم و در آنجا از ایشان خواستیم طرح موضوع کنند تا چنانچه ادعاهای وی تأیید شود عاملان جرم به اشد مجازات محکوم شوند.

معاون اول قوه قضائیه گفت: موضوع بعد این بود که به آقای کروبی عنوان کردم اگر حرف شما درست نبود و پذیرفتید که ادعای شما درست نبوده و قانع شدید آیا حاضرید این اشتباه را بیان کنید که اطلاعات غلطی به شما رسیده است که ایشان پاسخ مثبت دادند.

اژه‌ای تأکید کرد: در پایان تحقیقات با مستندات و ادله به ایشان ثابت کردم که اشتباه می‌‌کنند، ولی در نهایت ایشان به اشتباه خود اذعان و اعتراف نکردند.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: آقای کروبی در جایی دیگر بیان کرده بود که دختری فرزند شهید است و چند تن از بستگان نزدیک ایشان نیز از شهدا هستند و عده‌ای ایشان را ربوده و پس از تجاوز بر روی وی اسید پاشیده و آتش زده‌اند و در بهشت‌زهرا(س) دفن کردند. تحقیقات ما نشان داد که پدر این دختر سال‌ها قبل از فتنه 88 به سبب ناراحتی قلبی جان باخته و به شهادت نرسیده است و خود این دختر هم زنده است اما آقای کروبی باز هم قانع نشد.

سخنگوی قوه قضائیه تأکید کرد: آنچنان تبلیغاتی در این موضوع برپا کردند که شماری از نمایندگان مجلس برای تسلی خانواده این دختر به منزلشان رفتند و در مسجدی در قلهک برای این دختر مجلس برپا کردند که آقای میرحسین موسوی و شماری از اطرافیانش در آن مجلس ختم شرکت کردند!

محسنی اژه‌ای در ادامه سخنان خود گفت:‌ من در زمان فتنه 88 وزیر اطلاعات بودم و در آن زمان اعلام کردم با آقای موسوی تماس بگیرند که با او ملاقات کنم تا به نحوی موضوع را حل و فصل کنیم، بر همین اساس درخواست کردم که دیدار در محلی نزدیک محل سکونت آقای موسوی انجام شود.

اما باز هم تشریف نیاوردند تا اینکه مشخص شد ایشان اعلام کردند که من زمانی نخست‌وزیر و نماینده امام بودم و با آقای اژه‌ای دیدار نمی‌کنم!

آنها حتی تلفن خانه و گوشی‌های خود را خاموش کرده بودند.

معاون اول قوه قضائیه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه وزیر اطلاعات بودم تلفن مخصوصی از موسوی پیدا کردیم و من شخصاً‌ با آن شماره تماس گرفتم و خود آقای موسوی تلفن را برداشت و من به ایشان گفتم که به منزل شما می‌آیم که ایشان بهانه می‌آوردند که زمان مناسبی نیست اما من تأکید کردم که من آمدم.

وی ادامه داد:‌ در گفت‌وگو با ایشان عنوان کردم اگر در خصوص تقلب دلیل و مدرکی دارید ارائه دهید تا من به شما ثابت کنم که اشتباه می‌کنید ضمن اینکه قانون راه را باز گذاشته است و اگر معتقدید که تخلفی صورت گرفته به شما کمک می‌کنیم تا این موضوع مشخص شود و حتی از طریق قانون می‌توانیم انتخابات را باطل کنیم،  اما برخلاف قانون به هیچ وجه نخواهید توانست انتخابات را باطل کنید و ما زیر بار نمی‌رویم.

اژه‌ای افزود: هیچ کس فکر نکند که ما به ادعاهای ایشان پاسخ ندادیم و تلاش نکردیم تا موضوع برای آنها روشن شود چرا که بیشترین تلاش‌ها در این مسیر انجام شد و رهبری و مسئولان کشور با سعه صدر تمام تلاش خود را کردند تا اوضاع کشور به هم نریزد.

وی ادامه داد: به موسوی  گفتم اگر به خواست شما و اعتراض شما شورای نگهبان به صورت تصادفی به یکی از اعتراضات شما رسیدگی کرد و رأی صندوق‌ها را شمارش کرد و باز هم اسم شما از صندوق‌ها خارج نشد، آیا اشتباه خود را می‌پذیرید، ایشان پاسخ منفی دادند. در ادامه گفتم اگر انتخابات جدیدی برگزار شد و باز هم پیروز نشدید آن را می‌پذیرید که باز هم جواب ایشان منفی بود و بر همین اساس است که می‌توان گفت ایشان عامدانه کشور را به هم ریختند و اگر کسی عنوان جرم را بغی بگوید سخنی به گزاف نگفته است.

معاون اول قوه قضائیه در خصوص ممنوع‌التصویری سران فتنه نیز گفت: دستور قضائی در خصوص منتشر نشدن تصاویر این افراد در رسانه‌ها به قوت خود باقی است و فرقی بین مکان‌ها وجود ندارد و اگر کسی تخلف کند قابل پیگرد است و چنانچه شما موردی مشاهده کردید اطلاع دهید تا دادستان موضوع را پیگیری کند.

محسنی اژه‌ای در خصوص گفته یکی از دانشجویان مبنی بر تردد فائزه هاشمی به دانشگاه گفت: اگر کسی مجرم بوده است دانشگاه نباید اجازه دهد وارد دانشگاه شده و صحبت کند و اگر چنین اجازه‌ای صادر شده بود اطلاع دهید تا پیگیری شود.

وی در خصوص برخورد قوه قضائیه با مفسدان اقتصادی نیز گفت:‌ دقت کنید که اکنون چه  کسانی در حال محاکمه هستند. یکی از پرونده‌هایی که به پایان رسیده است را به عنوان مثال مطرح می‌کنم، در خصوص بررسی پرونده فرزند آقای هاشمی رفسنجانی با  این جایگاه سیاسی و قدرت، فشارهای زیادی وارد می‌شد و حتی در آن زمان یک دختر و یک پسر ایشان در زندان بودند و دختر دیگرشان نیز در حال رفت و آمد به زندان بود که این نشان‌دهنده توانایی قوه قضائیه است.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای به بخش‌هایی از پرونده مهدی هاشمی رفسنجانی اشاره و تصریح کرد: از زمانی که در سالهای گذشته پرونده داشتند تا زمانی که محاکمه ایشان فرا رسید همیشه اینطور بوده است که یک نسخه از پرونده‌های مختلف از جمله پرونده‌ای از وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی کل کشور و قوه‌قضائیه دست اینها بود. بنابراین رسیدگی به این پرونده‌ها سخت است و این افراد ارتباطات زیادی دارند و به بسیاری از اسناد و افراد دسترسی دارند و همیشه گفته ام رسیدگی به پرونده صاحبان قدرت و ثروت مشکل است.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به آیات 17 و 18 سوره زمر، گفت: طاغوت همیشه وجود دارد که شامل هر متجاوز و متعدی به حقوق دیگران است که البته درجه‌بندی دارد و در مقابل قول حسن و خوب داریم. اگر کسی امروز در منطقه یا جهان اعلام کند و مقابل ظالم بایستد و از منافع خود و مظلوم دفاع کند آیا افراط کرده است یا کاری درست، اگر کسی بگوید آمریکا همچنان شیطان بزرگ است باید این سخن را بپذیریم و یا بگوییم افراط است؟
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴