تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰
کد مطلب : ۱۵۶۱۵۲
رئیس‌جمهور در مراسم 16 آذر دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: راه دولت یازدهم نسبت به دانشگاه، وزارت علوم و دانشجو تغییر نکرده و از فرجی دانا تا فرهادی این راه نباید تغییر کند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، شانزده آذر را روز دانشجو، دانشگاه، استقلال‌طلبی، آزادی‌خواهی و ایستادگی نخبگان ملت و دانشجویان در برابر استعمار و استبداد دانست و خاطرنشان کرد: 16‌ آذر سال 32 به هیچ مقطع زمانی محصور نخواهد شد و 16 آذر روز تاریخی برای دانشگاه‌ها و دانشجویان ملت بزرگ ایران است..

وی ضمن گرامیداشت 16 آذر و یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس این روز را به همه دانشجویان عزیزی که با قامتی استوار و با زبانی منتقدانه برای دفاع از کشور خود ایستادگی می‌کنند تبریک گفت و اظهار داشت: بر همه شهیدانی که دانشگاه را متحول کردند، طالقانی‌ها، بهشتی‌ها، مفتح‌ها، بازرگان‌ها و شریعتی‌ها و همه کسانی که برای دانشگاه علم، آزادی در برابر استبداد و استعمار ایستادگی کردند، درود و سلام می‌فرستیم.

هیچ مقامی در جمهوری اسلامی نداریم که مقام انتخابی نباشد

روحانی با تشکر از همه تشکل‌های دانشجویی که در مراسم 16 آذر به سخن پرداخته‌اند، تصریح کرد: از همه تشکل‌های دانشجویی که در پشت این تریبون نقد کردند، انتقاد کردند و برخی نقاط ضعف و نقاط قوت دولت را برشمردند تشکر می‌کنم چرا که شاید بهترین جایی که باید قدرت نقد شود دانشگاه است و اگر قدرت در هر کشوری مورد انتقاد و سوال قرار نگیرد به انحراف و استبداد کشیده خواهد شد.

وی افزود: تمام مسئولین کشور این افتخار را دارند که مستقیم یا غیرمستقیم که منتخب ملت بزرگ و از طریق آرای مردم بر مسند قدرت تکیه زدند. هیچ مقامی در جمهوری اسلامی نداریم که مقام انتخابی نباشد.

رئیس‌جمهور اینکه برخی می‌گویند در ایران مقامات بر دو دسته انتخابی و انتصابی هستند را تهمت دانست و گفت: همه مقامات در ایران یا مستقیم با آرای ملت و یا غیرمستقیم انتخاب می‌شوند.

روحانی با بیان اینکه همه باید مورد سوال قرار گیرند، گفت: هیچکس نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند و همه باید به سوال مردم و پاسخگویی در برابر آن افتخار کنند.البته نقد برخی قوا و برخی نهادها کمی سخت و مشکل است. فعلا از دولت و رئیس‌جمهور شروع کنیم.

در نقد هم باید اعتدال رعایت شود

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در نقد هم باید اعتدال رعایت شود، گفت: هم در انتقاد و هم در تعریف نباید افراط باشد باید معتدلانه باشد. باید فرصت‌هایی فراهم شود تا نقد و انتقاد را هم من و هم مسئولین بشنوند تا اشکالات‌مان را اصلاح کنیم.

روحانی با بیان اینکه ما باید در برخی مفاهیم و موضوعات به اجماع نظر برسیم، اظهار داشت: این سخن حتی در موضوعات و مفاهیمی که به نظر ساده می‌آید نیز صدق می‌کند. ما باید راجع به عدالت، مبارزه با استعمار،‌منافع ملی، حاکمیت ملی و حتی خود دانشگاه به وحدت نظر برسیم.

دولت یازدهم دولت لبخند و گفت‌وگو است

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود گفت: اینکه ما باید در برابر دیگران بایستیم حرف درستی است، اینکه باید به توان ملی تکیه کنیم و مشکلات کشور را با امکانات داخلی حل کنیم نیز درست است. حالا یا معنی این حرف این است که نباید با دنیا حرف بزنیم و یا اگر مشکلی داریم باید تا مرز جنگ برویم؟

روحانی اضافه کرد: اگر توطئه علیه کشور ما باشد ما می‌ایستیم و پیروز می‌شویم اما آیا جنگ نباید آخرین راه‌حل باشد؟ اختلاف نظر در این موارد است. اینکه باید قدرت نظامی را افزایش دهیم بحثی نیست اما برخی فکر می‌کنند دولت یازدهم دولت لبخند، منطق، مذاکره و گفت‌وگوست اما در ساخت سلاح و بنیه دفاعی کمتر است.

وی افزود: من این موضوع را یکبار پاسخ دادم که این دولت در طول دو سال در بنیه دفاعی در سلاح‌های راهبردی کاری که انجام داده به اندازه 10 سال قبل بوده است. پس معنایش این نیست که ما داریم مذاکره می‌کنیم، بنیه دفاعی‌مان را قوی نکنیم و هیچ وقت به فکر جنگ نباشیم.

از فرجی دانا تا فرهادی این راه نباید تغییر کند

رئیس جمهوردر بخشی دیگر از سخنان خود یادآور شد: من حس می‌کنم فضای دانشگاه 94 نسبت به 92 زمین تا به آسمان فرق کرده است. البته ممکن است هنوز هم فضا امنیتی باشد ولی من این را نمی‌پسندم ما فضای امن می‌خواهیم نه فضای امنیتی.

روحانی خطاب به دانشجویان گفت: من از شما می‌پرسم آیا سال 90، 91 و 92 برای 16 آذر می‌توانستیم به این راحتی اجتماع داشته باشید؟ حالا که سال 93 و 94 است همه دنبال 16 آذر هستند. یک زمانی بود که کسی جرات نمی‌کرد بگوید جنبش دانشجویی.

گفتنی است به نظر می‌رسد منظور رئیس‌جمهور  از دورانی که کسی جرات نداشت بگوید جنبش دانشجویی، دوران کارگزاران و اصلاحات باشد. هاشمی‌رفسنجانی در دوره خود معتقد بود دانشگاه نباید سیاسی باشد و اصلاح‌طلبان نیز جنبش دانشجویی را حرف مفت می‌دانستند!

رئیس‌جمهور تصریح کرد: راه دولت یازدهم نسبت به دانشگاه، وزارت علوم و دانشجو تغییر نکرده و از فرجی دانا تا فرهادی این راه نباید تغییر کند. البته از زمان میلی‌منفرد.

روحانی در ادامه با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس در سال جاری افزود: دانشگاه باید حضور فعال‌تر در انتخابات داشته باشد. خیلی مهم است مجلس آینده چگونه باشد. از نظر دولت این جناح و آن جناح ندارد. افرادی که به منافع ملی فکر می‌کنند و منافع حزبی و شخصی خود را به منافع ملی ترجیح نمی‌دهند و دلسوز مردم هستند باید وارد مجلس شوند.

نظر من نسبت به شورای نگهبان نظر قانون اساسی است

به گزارش فارس رئیس جمهور در پایان تاکید کرد: یکی می‌گفت من نظر خاصی نسبت به شورای نگهبان دارم. نظر من نسبت به شورای نگهبان نظر قانون اساسی است. قانون اساسی شورای نگهبان را ناظر می‌داند ما هم این شورا را ناظر می‌دانیم.

همچنین حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشستی با اعضای هیئت امنا و هیئت رییسه این دانشگاه، دانشگاهها و از جمله دانشگاه صنعتی شریف را افتخار ملی توصیف کرد و گفت: دانشگاههای کشور با خدمات و دستاوردهای علمی خود، افتخارات بزرگی را در عرصه جهانی برای کشور به ارمغان آورده‌اند که البته در این میان نقش دانشگاه صنعتی شریف ویژه است.

وی همچنین با اشاره به بخشهایی از سخنان رئیس و چند تن از اعضای هیئت امنای دانشگاه شریف درباره نیازمندی‌ها و چشم‌اندازهای این دانشگاه گفت: با تداوم روند و مسیری که این دولت پیگیری کرده است، و با رفع تحریم‌های ظالمانه، مسیر پیشرفت ایران اسلامی با سرعت بیشتری طی خواهد شد.

گفتنی است 10 تشکل دانشجویی دانشگاه شریف در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور اعلام کردند: شیوه دعوت از مهمانان و تمهیدات در نظر گرفته‌شده برای روز دانشجو این پرسش اساسی را ایجاد کرده که رئیس‌جمهور میهمان شریف است یا شریف مهمان رئیس‌جمهور؟

حاشیه‌هایی از مراسم روز دانشجو در شریف

مراسم روز دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد که با حاشیه‌هایی نیز همراه بود.

در این مراسم نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به بیان نظرات خود در رابطه با مهمترین مسائل کشور همچون موضوعات اقتصادی، سیاسی و مطالبات دانشجویی پرداختند، در روز برفی پایتخت 11 نماینده از طرف تشکل‌های دانشجویی به مدت 4 دقیقه صحبت کردند که البته این زمان کوتاه از دید این نمایندگان دانشجویی پنهان نماند و یکی از آنها خطاب به آقای رئیس‌جمهور گفت: آقای روحانی بعد از 800 روز 4 دقیقه به ما وقت رسید!

مسئول بسیج دانشگاه شریف که یک جاکلیدی را هم به رئیس‌جمهور هدیه داد اولین کسی بود که پشت تریبون رفت و در سخنان خود ضمن گلایه از برخی اظهارات مشاوران رئیس‌جمهور گفت: آقای رئیس‌جمهور وقتی مشاور ارشد شما که خود فارغ‌التحصیل این دانشگاه است مزیت رقابتی تولید صنعتی کشور را تنها در آبگوشت و قرمه‌سبزی می‌پندارد و علنا هم اعلام می‌کند آیا  امیدی برای دانشجوی جوان و مشتاق این کشور باقی خواهد ماند؟

نماینده انجمن دانشجویان مستقل نیز انتقاد خود را از دولت آقای روحانی این گونه عنوان کرد که آقای رئیس‌جمهور 8 برابر آن صد روزی که گفته بودید می‌گذرد اما آش همان است و کاسه همان و امروز اگر نگاهی به شرایط کنونی داشته باشیم شما خود از دولت قبل انتقاد می‌کردید اما امروز احمدی‌نژادی‌ترین فرد در سپهر سیاسی کشور هستید.

دبیر دفتر تحکیم وحدت نیز دانشجوی دیگری بود که پشت تریبون رفت و گفت: اگر در حافظه تاریخی ملت ایران، دولت‌ آقای هاشمی، دولت اقتصاد تکنوکراسی، دولت اصلاحات دولت سقوط فرهنگ و دولت احمدی‌نژاد، دولت اقتصاد تورمی ثبت شده است، اگر سفره معیشت مردم در وضع کنونی باقی بماند، دولت روحانی نیز دولت رکود لقب خواهد گرفت.

اما شعار مرگ بر فتنه ‌گر دانشجویان زمانی در دانشگاه شریف طنین انداخت که نماینده انجمن اسلامی به پشت تریبون رفت و سخنانی را مبنی بر آزادی سران فتنه گفت و دانشجویان حاضر در این مراسم یک صدا شعار مرگ بر فتنه‌گر را سر دادند..

انتقاد از موضوع سیاست خارجی کشور و تمرکز تنها بر موضوع هسته‌ای و همچنین بحث اقتصاد و تحقق نیافتن شعارهای اقتصادی آقای روحانی از دیگر مطالبات دانشجویان بود که زمانی که نمایندگان تشکل‌های دانشجویی این عناوین را مطرح می‌کردند با تشویق ممتد دانشجویان حاضر همراه بود.

یکی دیگر از حاشیه‌های این مراسم 16 وعده تحقق نیافته روحانی بود که دانشجویان با در دست داشتن پوسترهایی آنها را مطرح کرده بودند و خواستار تحقق آنها شدند.

تصویر شهدای هسته‌ای کشورمان بر روی دیواره‌های این مراسم جلوه خاصی به مراسم 16 آذر امسال بخشیده بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴