واکنش‌ها به هجمه دولت علیه رسانه‌ها

متهم کردن رسانه‌ها برای فرار از پاسخگویی است

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۶
کد مطلب : ۱۴۹۲۷۳
حمله رئیس جمهور به منتقدان در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات با واکنش گسترده اهالی رسانه مواجه شد و منتقدان تاکید کردند: متهم کردن برخی رسانه‌ها با عنوان پلیس مخفی برای فرار از پاسخگویی بوده و دولت مرزی بین مخالفین و منتقدین قائل نیست .
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، محمدکاظم انبارلویی سردبیر رسالت متهم کردن برخی رسانه‌ها به عنوان «پلیس مخفی» را فرار از پاسخگویی به نقدها دانست و گفت: هیچ رسانه‌ای در کشور در حاشیه امن نیست و همگی در برابر قانون مساوی هستند و دستگاه قضا در این مورد مسئولانه عمل می‌کند.
وی در گفت‌وگو با فارس در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات گفت: رئیس‌جمهور در برابر نقد صبوری و با منتقدین مهربانی کند.

انبارلویی با اشاره به سخنان دیروز رئیس‌جمهور گفت: اینکه نقد از دولت را «اتهام»، «تخریب»، «تهمت» و «دروغ» تلقی بکنند منصفانه نیست. همچنین منتقدین را با عباراتی چون افراطی، بی‌شناسنامه، بی‌اخلاق و بی‌سواد بنوازند و نهایتاً بفرمایند بروند به جهنم مشفقانه نیست. آقای روحانی قدری صبوری کنند شاید در نقدها روش اصلاح سیاست‌های غلط دولت را پیدا کنند.

سردبیر رسالت اضافه کرد: رئیس‌جمهور اگر اعتراض به دستگاه قضایی دارد این دخالت در امر قضا و نقض قانون اساسی است. ایشان نباید فراموش کنند که در جمهوری اسلامی قوا مستقل هستند و دخالت در امور قوا بازگشت به دورانی است که از آن عبور کرده‌ایم.

شما برای وصل کردن آمدید یا فصل کردن؟!

خبرگزاری مهر نیز در واکنش به اظهارات رئیس جمهور علیه منتقدین در روز افتتاحیه نمایشگاه طی گزارشی نوشت: درحالی که عدم حضور رسانه‌های اصولگرا در اعتراض به برخورد ناعادلانه و سیاسی وزارت ارشاد، کفایت می‌کرد تا برخورد دوگانه دولت تدبیر و امید در حوزه رسانه‌ای آشکار شود، اما این موضوع زمانی نمود بیشتری پیدا کرد که رئیس‌جمهور با نگاه تبعیض‌آلود فرصت حضور در نمایشگاه را به سرکشی از غرفه‌های خاص و عمدتا دولتی اختصاص داد تا به این بهانه باز هم از رسانه‌های منتقد بیشتر و بیشتر فاصله بگیرد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: انتظار می‌رفت که حضور رئیس‌جمهور در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، که اقدام مسبوق به سابقه‌ای نیست، بهانه‌ای برای نزدیکی دولت و رسانه‌ها برای تحقق شعار امسال نمایشگاه «نقد منصفانه، پاسخ مسئولانه» باشد، شاید تصور می‌شد که رئیس‌جمهور امروز برای «وصل کردن به نمایشگاه آمده نه برای فصل کردن» و شاید بسیاری توقع داشتند که اگر این حضور رئیس دولت عاملی برای دلجویی از منتقدین نباشد حداقل به فاصله‌ها دامن نزند. اما به نظر می‌رسد دولت مسیری را انتخاب کرد که نتیجه‌ای جز فاصله گرفتن بیشتر از رسانه‌ها ندارد.

نگران ایجاد دیکتاتوری رسانه‌ای هستیم

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در مجلس  نیز با بیان اینکه مجلس نسبت به رفتار دولت در قبال رسانه‌ها واکنش نشان خواهد داد، گفت: فضای حاکم بر رسانه‌ها این نگرانی را ایجاد می‌کند که فضای موجود در این حوزه به فضای جامعه نیز تسری پیدا کند.

وی با اشاره به تناقض در رفتار و گفتار مسئولان دولتی در برخورد با رسانه‌های منتقد، گفت: اینکه یک دیکتاتوری در فضای رسانه‌ای کشور ایجاد شود و اجازه داده نشود که رسانه‌ها بتوانند حرف‌های خود را بزنند یک استبدادی است که نگرانی‌های شدیدی را  ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: محدود کردن منابع مالی یا بعضاً قطع کردن حمایت‌های حداقل مالی به بهانه‌های مختلف و رفتارهایی از این دست متاسفانه موجب نگرانی‌هایی در کشور می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: ما نگران این هستیم که کسانی که با شعار آزادی بیان و شعارهایی از این قبیل کار خود را شروع کردند به یک دیکتاتوری در فضای رسانه و دیکتاتوری در فضای اجتماعی برسند و در سطح جامعه نیز این مسائل را به پیش ببرند.

دولت مرزی بین منتقدین و مخالفین قائل نیست

ناصر ایمانی کارشناس مسائل سیاسی نیز در گفت‌وگو با  فارس، با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات اظهار داشت: رئیس‌جمهور درباره  رسانه‌هایی که از دولت بودجه می‌گیرند و علیه دولت صحبت می‌کنند اظهاراتی را مطرح کرد و نشان داد که دولت و شخص رئیس‌جمهور مقدار زیادی دچار کم‌طاقتی و کم‌صبری شده‌اند.

این کارشناس مسائل سیاسی با انتقاد از مجیزگویی رسانه‌ها برای دولت خاطرنشان کرد: دولت‌های پیشرفته در دنیا بودجه‌ای را به رسانه‌های منتقد اختصاص می‌دهند تا از آنها انتقاد کنند یعنی درست برخلاف آنچه که آقای روحانی مطرح کرد.

وی تصریح کرد: اینکه رسانه‌ها بودجه بگیرند و به حمایت از دولت بپردازند هنر نیست؛ رئیس‌جمهور با سخنان خود نشان داد که مرزی بین انتقاد و تخریب قائل نیست و ما تاکنون ندیده‌ایم که آقای روحانی از منتقدان با تکریم، احترام  و بدون تحقیر کردن صحبت کند از این رو در نگاه ایشان منتقدین همان مخالفان هستند.

ارتزاق نشریه وابسته به معاون وزیر ارشاد از بیت‌المال

سایت خبری دانا نیز در نوشتاری به سخنان رئیس‌جمهور پرداخته و نوشت: تقریبا تمام خبرگزاری‌های مهم کشور بودجه حاکمیتی دارند و بنابر استدلال رئیس‌جمهور، دولت باید از انتقاد همه خبرگزاری‌ها به خود ممانعت کند.

این سایت خبری در گزارش خود به یک افشاگری نیز دست زد و ادامه داد: البته سخنان رئیس‌جمهور در حالی است که برخی از رسانه‌های محلی وابسته افراد خاص در دولت از یارانه‌های میلیاردی برخوردار می‌شوند. یارانه‌هایی که با توجه به رقم های نجومی آن دیگر یک ردیف بودجه مستقل است تا یک سوپسیت مطبوعاتی.

این گزارش می‌افزاید «بر این اساس نشریه خبر جنوب وابسته به حسین انتظامی که یک مطبوعه محلی در استان فارس و چیزی شبیه یک آگهی نامه است، برای شش ماهه اول سال جاری بالغ بر 600 میلیون تومان از وزارت ارشاد یارانه گرفته است. این رقم با احتساب دریافتی‌های این نشریه از یارانه وزارت ارشاد در سال گذشته از 2 میلیارد تومان فراتر خواهد رفت.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است «رقم‌های نجومی پرداخت پول به نشریه محلی خبر جنوب در حالی است که نشریات هم‌شان نشریه آقای انتظامی در استان‌های دیگر کمتر از یک صدم یارانه خبر جنوب را دریافت کرده‌اند. بزرگی مبالغ پرداختی 600 میلیون تومانی و دو میلیاردی به نشریه یا به عبارت بهتر تبلیغ نامه وابسته به معاون وزیر ارشاد زمانی بیشتر قابل درک می‌شود که بدانیم یارانه کمتر از 60 میلیون تومانی به نشریه‌ای مثل وطن امروز اختصاص یافته است.»
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما