کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران:

الگوی سرمای امسال متفاوت و غیرقابل پیش‌بینی است

فارس , 16 آبان 1394 ساعت 23:45

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: با آغاز موج سرما مصرف گاز از 160 میلیون متر مکعب به 320 میلیون متر مکعب رسید.


به گزارش بلاغ، منوچهر طاهری در یک نشست خبری با اشاره به اینکه براساس اطلاعات سازمان هواشناسی شاهد کاهش دمای هوای کشور تا پایان هفته خواهیم بود، گفت: مصرف گاز بخش خانگی با ثبت دمای هشت درجه تا پایان هفته به مرز 350میلیون متر مکعب می‌رسد.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر اینکه مصرف گاز طی هفته گذشته و با ورود توده هوای سرد به کشور از روزانه 160میلیون مترمکعب به مرز 320میلیون متر مکعب در روز رسیده است، ادامه داد: در سال گذشته، 202 میلیارد مترمکعب گاز در کشور تولید شده که با احتساب گاز وارداتی، این مقدار به 207 میلیارد مترمکعب رسیده است.طاهری اظهار داشت: گاز مصرفی کل کشور در سال 93 به مرز 190میلیارد مترمکعب رسیده که این مقدار در سال پیش از آن، 169میلیارد متر مکعب بوده است.

به گفته این مقام مسئول هم اکنون، 51 درصد گاز کشور از میدان مشترک پارس جنوبی تأمین می‌شود و مخازن نار و کنگان، پارسیان، خانگیران در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

طاهری خاطرنشان کرد: در سال 94 تولید گاز از مرز 220 میلیارد متر مکعب عبور خواهد کرد و این در حالی است که در سال 93 این رقم 207میلیارد متر مکعب بوده است.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با بیان این که الگوی سرمای امسال متفاوت و غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود، گفت: گاز مورد نیاز بخش‌های مختلف مصرف در زمستان با بالاترین ضریب اطمینان انجام خواهد شد.

وی با اشاره به گسترده بودن شبکه خطوط لوله و تأسیسات صنعت گاز، تأکید کرد: این شرکت بدون ورود به حوزه تخصصی سازمانها از جمله هواشناسی، باید پیشتر از وضع هوا اطلاع داشته باشد تا اگر دمای عمومی کشور کاهش و در پی آن مصرف گاز افزایش یافت بتواند شبکه را در مقطع زمانی یاد شده،‌مدیریت کند.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با بیان این که هم اکنون ذخیره گاز خطوط لوله، یک میلیارد متر مکعب است، اعلام کرد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 1/2 میلیارد متر مکعب گاز در مخازن شوریجه و سراجه ذخیره شده که این مقدار سال گذشته 5/1 میلیارد متر مکعب بوده است.

وی در ادامه به تأمین گاز نیروگاه‌ها اشاره کرد و یادآور شد: در 226 روز امسال، 42 میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل شده که این مقدار نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از 16 درصد افزایش یافته است.

طاهری ادامه داد: براساس برنامه و پیش‌بینی‌های انجام شده، حجم تحویل گاز به این بخش از مصرف تا پایان سال به 58 میلیارد مترمکعب می‌رسد.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با بیان این که بخش نیروگاهی سالانه در مجموع معادل 72 میلیارد مترمکعب سوخت نیاز دارد، اظهار داشت: سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها در سالهای 92 تا 94 به ترتیب، 53، 69 و 81 درصد از گاز تأمین شده که این اعداد نشان دهنده تأمین مطلوب و شتابان گاز نیروگاه‌ها است که علاوه بر دلایل اقتصادی و کاهش مصرف فرآورده منجر به کاهش آلودگی هوا نیز می‌شود.


کد مطلب: 148684

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/148684/الگوی-سرمای-امسال-متفاوت-غیرقابل-پیش-بینی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com