یادداشت/ دستاوردهای دوازده گانه راهیان نور

راهیان نور بزرگ ترین قدرت نرم ایران در برابر شبیخون فرهنگی

تاریخ انتشارجمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۰:۱۷
کد مطلب : ۱۴۷۷۱
اعزام گسترده و سالانه کاروانهای معنوی راهیان نور در آستانه و ایام عید نوروز، یکی از برگ برنده های استثنائی قدرت نرم جمهوری اسلامی برای خنثی سازی جنگ نرم نظام سلطه و نیز تعالی بخشی نسل سوم محسوب می شود.
۰
plusresetminus
راهیان نور بزرگ ترین قدرت نرم ایران در برابر شبیخون فرهنگی
بلاغ-اسلام و انقلاب اسلامی همواره کارناوال ابتذال غرب را با ارائه پرمحتواترین و پرجاذبه ترین برنامه ها به چالش کشانده و ترفندهای فریبنده و آکنده از لطایف الحیل کفر جهانی را یکی پس از دیگری خنثی کرده و نتایج تهاجم فرهنگی آنها را که این روزها در سودای ایجاد سونامی فرهنگی اند، کمرنگ تر از پیش بینی های شومی می کند که در برآورد هزینه های مترتبه، می توان آن را یک کودتای فرهنگی برای براندازی مردمی ترین نظام سیاسی جهان و تاریخ یعنی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تلقی کرد.
اعتکاف رجبیون در ایام البیض که در مساجد جامع و اصلی شهر و با استقبال گسترده جوانان اعم از دختر و پسر و با محوریت دانشجویان و دانش آموزان ارشد انجام می پذیرد، اعتکاف های علمی اساتید و دانشجویان، سفرهای دانشجویی و دانش آموزی به زیارتگاههای مذهبی اعم از داخل یا خارج کشور، یادواره های شهدا که در سراسر کشور و در طول سال برگزار می شود، مراسم پرشکوه مذهبی در ایام و ماههای خاص، نمازهای جماعت و جمعه و اعیاد و مراسم متعدد دیگر نمونه های بارزی از قدرت نرم ماست که به راحتی می تواند، ضمن خنثی سازی تهاجم فرهنگی غرب، غرب را گرفتار چالش هایی همچون راهپیمایی روز جهانی قدس، انتفاضه اسلامی، مقاومت اسلامی، تفکر اسلامی و مهم تر و فراگیرتر از همه نهضت بیداری اسلامی نموده و حتی در آن سوی جهان اسلام، نظام سلطه را در سرزمین های خودشان دچار چالش پدیداری جنبش های موسوم به تسخیر وال استریت و جنبش 99 درصدی نماید!
اما در این میان، نظام جمهوری اسلامی ایران دست به ابتکار فراگیری زد که دشمن در فرایند استقبال گسترده جوانان از این ابتکار عمل و فرار آنها از گستره دام های متعدد سیاسی و فرهنگی و اجتماعی نظام سلطه، انگشت به دهان مانده و طعم تلخ ناکامی را یکبار دیگر چشید.
اعزام گسترده میلیونها نفری و سالانه کاروانهای معنوی راهیان نور در آستانه و ایام عید نوروز، یکی از برگ برنده های استثنائی قدرت نرم جمهوری اسلامی برای خنثی سازی جنگ نرم نظام سلطه در قالب شبیخون های فرهنگی و نیز تعالی بخشی معنوی و انقلابی و اخلاقی نسل سوم محسوب می شود.
با آنالیز دقیق و علمی آثار و برکات این ابتکار فرهنگی می توان با صراحت اذعان کرد که راهیان نور، بزرگترین پروژه رزمنده پروری جوانان ایرانی در مکتب اسلام ناب محمدی (ص) است که خوشبختانه در پیشینه چندین ساله اش همواره روند رو به تزایدی را هم بلحاظ تعداد افراد و اماکن و هم از نظر محتوا و تحرک، شاهد بوده ایم.
آشنایی بی واسطه با اسطوره ها و پیشکسوتان جهاد و شهادت که تکرارشان در شرایط صلح، محال جلوه می کند و نیز قرار گرفتن نمادین در شرایط مکانی و فضای اخلاقی و معنوی جبهه هایی که قرارگاه بی قراران و میعادگاه مجاهدان مخلصی است که امنیت، عزت، شرافت و اقتدار را به ملت ما هدیه کرده اند، تاثیر وضعی در مخاطبان و مشاهدان خود بجا گذاشته و بلاتردید سبب انس نسل نو با اسوه های نسل گذشته می شود.
تاکید می شود که راهیان نور، آزمایشگاه سازی، کارگاه سازی، ماکت سازی و یا حتی ایجاد نمایشگاههای تخصصی در موزه های دفاع مقدس نیست که بعضاً در شهرها برقرار می شود، بلکه بازسازی تاریخی صحنه های واقعی به همراه حفظ همان شکل و شمایلی است که دلاوران بی بدیل تاریخ ایران، در این منطقه تاریخی، بزرگترین حماسه دفاعی تاریخ را بنام اسلام به ثبت رسانده و تحسین دلنشین امام راحل و همه دلسوزان انقلاب اسلامی و بالاخص رهبری معظم انقلاب را بخود تخصیص داده اند.
راهیان نور، انعکاس عینی و معنوی پیشینه دیروز در آئینه امروز و تولد بهینه فردایی پیروز در پیشانی آینده نسلی است که امروز و یا هر روز دیگر در زیارت اماکن مطهر دفاع مقدس می تواند اصالت دینی خویش را یافته و هویت انقلابی و اجتماعی اش را بهتر از آنچه که تا کنون می اندیشید، بسازد و طرحواره ای را در خودپنداره اش بگنجاند که ما حصل آن، تمایل عاطفی و عقلی به شباهت همه جانبه نسل امروز با نسلی باشد که آنها اتفاقاً در همین دوره سنی، به مقامی رسیده اند که عرفا با آن همه تهذیب نفس و تحصیل علم، در غبطه وصال به آن مراتب و مقامات بی قیل و قال، به تهجد و شب زنده داری عابدانه و عارفانه پناه می برند.
در کاروان های راهیان نور که همانند زیارت دوره زیارتگاههای مذهبی، مناطق جنگی را دوره می کنند، گاهی همراهان دیروز سفرکرده ها و جاماندگان امروز نیز حضور دارند که غصه دارتر از همیشه، حسرت ایامی را می خورند که درب باغ شهادت به رویشان باز و پروازهای بدون تاخیر موسوم به عروج دایر بوده و برای هر عملیات، سفینه ای خونین چارتر شده و پرواز مستقیم عشق به مقصد بهشت داشته اند!
در کاروان های راهیان نور گاهی کسانی حضور دارند که برای فرار از جاذبه های کاذب شیطان در زندگی معیشتی خویش، به دنبال پناهگاهی می گردند که شیطان جرات پانهادن در آن حریم را نداشته و ندارد.
حریمی که شبیه حرم امن الهی، ایمان و عمل آدمی را بیمه و فرشته های نجات از آدمی حفاظت و مراقبت کرده و نمی گذارند کسی قربانی تیرهای شوم شیطان شود و از رفیع عزت به حضیض ذلت سقوط کرده و به جای دگرگونی و تحول، دچار پدیده تاسفبار استحاله شده و همه دستاوردها را از دست بدهند.
 از این لحاظ بایستی با نگاهی مشتری منشانه به این سفر معنوی نگریست و مهم تر از انجام این سفر، سرانجام آن و یا همان دستاوردهای معنوی، توشه های خودسازی و نیز مائده های آسمانی این زیارتگاههاست که ما معتقدیم هیچکس نباید از این سفر عاشقانه، توشه تهی و یا با دست خالی به خانه برگردد.
یکی از دستاوردهای بارز این سفر ملکوتی، الگوبرداری از آنانی است که با دوری از گناهان، کثرت عبادات، تمرین طهارت و تهذیب نفس، زندگی خود را به حریم امنی مبدل کرده بودند که شیطانها را در آنجا راهی نبود.
دستاورد دیگری که می توان از سفر راهیان نور به خانه آورد، بصیرت دینی و سیاسی و موهبت دشمن شناسی است که طی آن به خبث دشمنان متجاوز و حسن خلق رزم آوران بیش از پیش پی خواهیم برد.
دستاورد سوم، شجاعت و شهامت اقامت و استقامت در موضع حق، سختی پذیری و دلیری در اوج تهدید است.
دستاورد بعدی، الگوبرداری از رزم آوران در ملکوتی کردن فضای جبهه و زندگی مبتنی بر توکل و توسل است.
دستاورد پنجم، هم حسی با رزمندگان خداباور و خودباوری است که در تنگدستی سلاح های مدرن و فقدان مهمات کثیر، دشمن را در دورترین مواضع ممکن هم، مچاله کرده بودند.
ششمین دستاورد، لزوم آمادگی همیشگی جسمی، مهارتی، ابزاری، عملیاتی، روانی و فکری برای مقابله با شبیخون های غافلگیرکننده دشمنانی است که پیروزی های خود را در غفلت های ما می یابند و عمدتاً مبتنی بر فریب و اغوا همراه با ساده انگاری ها و ساده لوحی های حریف عمل می کنند.
دستاورد هفتم، پیوندزدن عقل و عشق و نیز عزم و جدیت در مسیر منطق و معنویت است و اینکه راهیان نور بایستی در پایان این سفر، راویان نور باشند.
دیگر دستاورد این سفر، عینیت بخشیدن به تاریخ معاصر و قرار گرفتن در فراز و فرود حوادثی است که با اندکی شنیدن، حس دیدن را در افراد، تجلی می بخشد
دستاورد بعدی، تمرین زندگی اجتماعی نسلهای متفاوت با کاهش تقابلها و استقرار در منطقه تعاملی نسلهاست.
دهمین دستاورد، آشنایی با اسطوره ها، الگوگیری از آنها، انطباق وضعیتها و فزونی باورپذیریهای ارزشی است.
دستاورد یازدهم، کسب مهارت سفر به تاریخ و درک ضرورت برخورداری از پندها و عبرتهای آن است.
دوازدهمین دستاورد، ولایت پذیری و آثار ارزشمند ولایتمداری رزمندگان تا مرز اهدای جان است.
البته سیاهه دستاوردهای پرشمار راهیان نور فراتر از فرجه محدود یک یادداشت کوتاه در یک فضای رسانه ای در دنیای مجازی است و قطع یقین در صحنه هایی که توسط راهیان نور عملاً تجربه شده و سوغات های سبز و سرخ فراوانی در عرصه های شهادت و انتظار نصیب آنها می گردد و کافی است که با نگاهی عمیق و بصیرتی دقیق، ژرفای ارزشمند این اقیانوس حکمت و عبرت ملاحظه شود .
گمان من بر این است که مسافران راهیان نور، سوار ماشین زمان شده و حداقل به دوره ای در سه دهه گذشته سفر کرده و از شاهراه تاریخی دفاع مقدس گذر می کنند تا ضمن دیدار با شهدا و حماسه آفرینان بی ادعایی همچون حاج همت ها، مهندس باکری ها، کاوه ها، بروجردی ها، طوسی ها، بصیرها، ابوعمارها، بهرامی ها، زندی ها، خیریان ها، کشوری ها، شیرودی ها، علمدارها، عبوری ها، دوامی ها، نوری ها، سجودی ها، بردبارها، املاکی ها، خلعتبری ها و دیگر سرداران، به قله های سرخ افتخار نظر کرده و به پرچمهای سبز انتظار مباهات ورزند.
راهیان نور می دانند و می یابند که پیروزی بر دشمنان تا بن دندان مسلح و حفظ مرزهای پرگهر، سه رمز بیشتر نداشته و اسلام و ولایت و مردم، سه راس بارز این مثلث پیروزی اند و در آینده نیز، هیچ گزینه دیگری بر این رمزها افزوده نشده و تا زمانی که بصیرت و بیداری از نگاه مردم ما رخت برنبندد که نمی بندد، نظام و دستاوردهای آن  توسط هیچ جناح و طیفی با هر عنوان و شعاری، قابل مصادره نبوده و تلاش های رسانه ای و دیپلماسی و انتخاباتی و ستادی و رفاقتی و غیره هم تلاشهای انحرافی و مذبوحانه ای بیش نیستند و نهایتاً مردم ما با توجه به آموزه ها و آرمانهای امام راحل و تمرکز در رهنمودها و منویات رهبری معظم، نقش تعیین کننده خود را به رخ همه عوام فریبان دشمن شادکن خواهند کشید، همانطور که در فتنه 88 چشم فتنه را کور کردند.
توصیه ام این است که خانواده ها در اعزام فرزندان خود به مناطق عملیاتی دفاع مقدس که این روزها با خدمات بسیار قابل توجه ای برای میزبانی از گردشگران ارزشی اعلام آمادگی کرده اند، اصرار ورزیده و مانع از ثبت این تجربه ارزشمند در این دوره سنی که اوج هویت یابی و جهت گیری های فکری و اجتماعی آنهاست، نشوند.
توصیه دیگرم نیز متوجه دست اندرکاران و میزبانان راهیان نور است که تلاش مضاعفی را جهت بازسازی عملیاتها، قرارگاهها، خاکریزها، سنگرها و قدمگاهها و نیز بازآموزی واژه ها، تکیه کلامها، نغمه ها، سوزها، آوا و نواها و همچنین تبیین رابطه ها، احساس ها، نگاهها، آرزوها و درخواست ها و به عینیت درآوردن ابزارها و امکانات و مقدورات و دهها گزینه جذاب دیگر انجام دهند تا با تزریق تدریجی فرهنگی که فرهنگ غرب در خلاء حضور آن، مانور داده و در مخیله نسل امروز ابراز وجود می کند، عملاً قدرت نرم جمهوری اسلامی را که راهیان نور یکی از آنهاست، بعنوان برترین راهکار مقابله با جنگ نرم دشمن، به نمایش درآورند!
در پایان تاکید می کنم که حضور راهیان نور، تعبیر رویاهای صادقه برای کسانی است در آرزوی همسنگری و همسفری با دلاورمردانی بودند که در یک دفاع جوانمردانه و مقدس 8 ساله، حماسه ای را رقم زدند که تاریخ ما را تعیین و هویت ما تبیین کرد و سرنوشت کشور و انقلاب ما را به نهضت کربلای حسینی پیوند زد و جبهه های ما را به کلکسیونی از افتخارات و فرهنگ های ناب مبدل کرده و بازدارنده ترین قدرت دفاعی ما را تشکیل داد.
صادقعلی رنجبر-عضو هیئت علمی دانشگاه
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷