تاریخ انتشارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۴
کد مطلب : ۱۲۰۵۶۴
نشریه آمریکایی اکونومیست نوشت: مکانیزم ۶۵ روزه بازگشت تحریم‌ها در صورت نفض توافق، مانعی است که موجب شده بانک‌ها برای تراکنش با ایران رغبت نداشته باشند، تا زمانی که چنین روالی ادامه دارد ۱۰۰ میلیارد دلار ذخایر نفتی ایران مسدود می‌ماند.
۰
plusresetminus
اکونومیست: دارایی‌های ایران به این زودی‌ها آزاد نمی‌شود
به گزارش بلاغ، نشریه آمریکایی اکونومیست در مقاله ای تحت عنوان «وقتی تحریم ها برداشته شود» پیش بینی می کند که گرچه شرکت های خارجی به دنبال عرصه های جدید در ایران و کوبا هستند اما مشکلاتی در سر راهشان هست که ورود به بازارهای اقتصادی این دو کشور را با مشکلاتی مواجه می کند.

6 ماه پیش راهروی هتل های گران قیمت تهران پر بود از تجار چینی و امروز پر از غربی هایی است که با توافق متحول شده اندهیات های اقتصادی و تجاری رسیده اند. در هاوانا نیز هتل ها چنین وضعیتی دارند. حتی قبل از آن که آمریکا و کوبا سفارت های خود را در هاوانا و واشنگتن بازگشایی کنند،‌ رزرو همه هتل ها پر بود.

از زمانی که دو کشور از سر گیری روابط را اعلام کردند، وکیل های آمریکایی- کوبائی سفرهای تجاری در هاوانا را برنامه ریزی می کردند.

تمام فعالیت ها، تلاشی برای کشف بازار ایران و کوبا است. اما حداقل چندماهی زمان نیاز است تا تحریم های هر دو کشور برداشته شوند و تا آن زمان شرکت های خارجی برای انجام کارهای تجاری با موانع بزرگی روبرو می شوند.

اقتصاد ایران و کوبا به شدت متفاوت است،کوبا جزیره ای کوچک در فلوریدا است و دیگری قدرت خاورمیانه و بر فراز دریای نفت است. نوع تحریم های دو کشور هم متفاوت است. تحریم های کوبا مختص آمریکاست و تحریم های ایران شامل شرکت های غیر آمریکایی نیز می شود. بانک های اسیایی و اروپاییکه بدون مجوز با ایران کار تجاری انجام می دهندف ممکن است حساب هایشان مسدود شود.

اما کوبا و ایران هر دو یک نکته مشترک دارند، به حدی توسعه یافته اند که وقتی تحریم ها برداشته شود شکوفا شود. ایران می تواند سرمایه های خارجی مستقیم بیشتری جذب کند. "گری هافبر"، عضور اندیشکده مطالعات بین الملل پیترسون می گوید: کشورهای دیگری که تحریم شده اند جمعیت تحصیل کرده کمتری دارند و یا درگیر بحران هستند و در صورت لغو تحریم ها مستعد شکوفایی و رشد نیستند.

برخی اقدامات اولیه در کوبا امیدوار کننده است. پرواز های چارتری اکنون به این جزیره می روند. بیش از 2 هزار نفر میخواهند خانه هایشان را در بازارهای آنلاین اجاره دهند.اما فرصت ها در ایران که اقتصاد کلان تری دارد،‌بیشتر است. راکی انضاری، وکیل تجاری و تحلیلگری در تهران می گوید: کشورهای کمتری چنین نیازهای فوری برای سرمایه گذاری دارند. در 5  سال اینده این کشور نیاز به 230 تا 260 میلیون سرمایه گذاری در نفت و گاز دارد. زیرساخت های این کشور نیازمند بازبینی است. صنایع هوائی ایران نیز نیازمند صد دستگاه هواپیمای جدید است.

در هر دو کشور اما باید منتظر بود. شرکت های مهم غذایی مشتاق ورود به کوبا هستند اما تحریم ها مانع می شود که بانک های آمریکایی اعتبار نامه برای پرداخت را دریافت کنند. حتی اگر صنایع اجازه تجارت با کوبا را پیدا کنند، صنایع کشاورزیف دارویی و ارتباطی با مشکلاتی روبرو می شوند. گرچه دولت اوباما،‌کوبا را از لیست حامیان تروریسم خارج کرده است اما لغو تحریم های بانکی به کندی پیش می رود. بانک استونگیت در فلوریدا اولین بانک آمریکایی بود که در کوبا شعبه زد و تراکنش های مالی میان دو کشور را فراهم کرد.

در ایران هم حتی اگر توافق هسته ای به تایید کنگره برسد ایران باید 11 اقدام را عملی کند. مناقشه بر سر اجرائی شدن هر یک از این یازده اقدام می تواند موجب شود همه چیز به حالت قبل از توافق برگردد. مکانیزم 65 روزه برای بازگشت تحریم ها در صورت نفض توافق مانعی است که موجب می شود بانک ها برای تراکنش مالی با همتایان ایرانی رغبت نداشته باشند. و تا زمانی که چنین روالی ادامه دارد 100 میلیارد دلار ذخایر نفتی ایران در خارج مسدود باقی می ماند.

"جان اپستین"، وکیل مرکز هولند و نایت می گوید که پیشنهادش برای موکلان این است که اولین شرکت ها برای حضور در کوبا نباشد و به خودشان فرصت 5 ساله ای بدهند وبعد بازار شوند. او معتقد است که که یک سال اول حضور در این کشور ها با فراز و فرودهایی مواجه است.
منبع : نسیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴