تاریخ انتشارسه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۱
کد مطلب : ۱۱۹۰۷۶
معاون صدراعظم آلمان برای ایران شرط عجیبی گذاشت. وی گفت اگر ایران خواهان برقراری روابط اقتصادی نزدیکتر با آلمان و کشورهای غربی دیگر است، باید روابطش را با رژیم صهیونیستی بهبود بخشد!
۰
plusresetminus
شرط عجیب آلمان برای برقراری روابط اقتصادی نزدیک‌تر با ایران
به گزارش بلاغ به نقل از رویترز نوشت: زیگمار گابرزیل که وزیر اقتصاد آلمان هم است، نخستین چهره شاخص یک دولت بزرگ غربی است که پس از توافق هسته‌ای تاریخی هفته گذشته میان ایران و کشورهای ۱+۵ به تهران سفر کرده است.

این توافق با وجود مخالفت شدید رژیم صهیونیستی که آلمان روابط نزدیکی با آن دارد، حاصل شد و آلمان را در موقعیت ظریفی قرار داد، زیرا این کشور تلاش دارد پس از بن بست ۱۲ ساله‌ای که بر سر برنامه هسته‌ای ایران وجود داشت و طی آن به دلیل تحریمها، تجارت و سرمایه‌گذاری به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرد، فرصتهای تجاری جدیدی را بدست آورد.

گابریل با آگاهی از مشکلات دیپلماتیک، سفر خود را با درخواست از ایران برای بهبود روابط با دشمن دیرینه اش رژیم صهیونیستی آغاز کرد و حتی پیشنهاد کرد آلمان به عنوان یک میانجی عمل کند.

بر اساس این گزارش، وی خطاب به گروهی از بازرگانان آلمانی و ایرانی در تهران گفت: اگر نخواهید درباره چنین موضوعاتی صحبت کنید، نمی توانید در بلندمدت روابط اقتصادی خوبی با آلمان داشته باشید.

به نوشته رویترز، با این همه معاون صدراعظم آلمان با همراه آوردن نمایندگان گروه‌های صنعتی و مقامات شرکتهای آلمانی در سفرش به تهران، این پیام قوی را ارسال می کند که آلمان خواهان احیای هر چه سریعتر روابط سیاسی و اقتصادی با ایران است.

گابریل توافق هسته‌ای تاریخی را نخستین گام بزرگ توصیف کرد و گفت اکنون افزایش تجارت میان دو کشور امکان پذیر است.

به گفته گابریل، توافقی که میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ حاصل شد، بنای عادی سازی روابط اقتصادی با ایران را گذاشت.

گروه های صنعتی آلمان اعلام کرده اند صادرات این کشور به ایران ممکن است در چند سال آینده چهار برابر شود و شرکتهایی مانند فولکس واگن و زیمنس و همچنین هزاران شرکت کوچکتر مشتاق حضور پررنگ در ایران و صادرات به این کشور هستند.

آلمان زمانی یکی از بزرگترین تامین کنندگان ایران خارج از آسیا بود اما در سال ۲۰۰۷ موقعیتش را به چین واگذار کرد که اکنون ۱۵ تا ۲۰ برابر آلمان به ایران کالا صادر می کند.

اریک شوایتزر، مدیر اتاق بازرگانی و صنعت آلمان گفت: سفر گابریل به تهران نشانه بسیار خوبی برای شرکتها است و اگرچه روابط تجاری میان آلمان و ایران فورا افزایش نخواهد یافت، اما ممکن است ظرف دو سال بیش از دو برابر شود و ارزش آن به شش میلیارد یورو برسد در حالیکه در میان مدت می‌تواند به ۱۰ میلیارد یورو هم صعود کند.

به گفته تحلیلگران دویچه بانک، اگر صادرات آلمان به ایران به سطح پیش از تحریم یک دهه قبل بازگردد، به معنای ۴.۵ میلیارد یورو (۴.۹ میلیارد دلار) درآمد بالاتر برای شرکتهای آلمانی خواهد بود.

بلومبرگ اخیرا در گزارشی به اشتیاق خودروسازان بزرگ آلمانی شامل فولکس واگن و بی.ام.دبلیو برای حضور در بازار ایران اشاره کرده و نوشته بود برای فولکس واگن که بزرگترین خودروساز اروپاست، فروش خودرو در ایران به رشد در خارج بازارهای بزرگی مانند اروپا و آمریکای شمالی کمک خواهد کرد.

فولکس واگن در پاسخ به پرسش بلومبرگ درباره حضور در ایران اعلام کرده بود این شرکت تحولات جاری را تحت نظر دارد، با این‌همه هنوز تصمیمی در این باره نگرفته است و اقدامات بیشتر احتمالی از سوی این شرکت با تحولات آتی مشخص خواهند شد. دایملر به این پایگاه خبری آمریکایی اعلام کرد در حال حاضر مبادلات محدودی در ایران دارد. بی.ام.دبلیو هم اعلام کرد سرگرم بررسی اوضاع در ایران است و ممکن است در بلندمدت وارد بازار این کشور شود.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
ستار خان
خفه شو نازی کثیف نژادپرست. down with USA & ISRAEIL