کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اختصاصی چندرسانه‌ای بلاغ؛

رنجِ برنج/شالیکاران مازندرانی از سختی‌ها می‌گویند

31 ارديبهشت 1401 ساعت 0:37

گزارشگر : مجتبی قربانی

کشاورزان در هر حالتی و با وجود همه مشکلات عاشق کار و عاشق تولید برنج هستند و زندگی و معاش آن‌ها به سختی به این کار طاقت‌فرسا گره خورده است ولی چه کسی از رنج‌های نهفته زنان و مردان شمال در دانه‌های برنج آگاه است.


به گزارش بلاغ، برنج محصولی استراتژیک و پرمصرف است که منبع تغذیه بیشتر مردم در کشور به حساب می‌آید، اما تولید این محصول استراتژیک مشکلات عدیده‌ای هم دارد که باید برای رفع آن تلاش شود. نخستین مشکل، قیمت فروش برنج در زمان برداشت محصول است، کود شیمیایی نیز از محصولات تاثیرگذار در تولید برنج محسوب می‌شود که تامین آن نیازی اساسی است از طرفی ماشین‌آلات کشاورزی و تجهیزات نوین نقش زیادی در کاهش هزینه‌های کشاورز و بازدهی بیشتر این محصول استراتژیک یعنی برنج دارند.
 
این روزها وقتی از کنار جاده‌های مازندران عبور  می‌کنیم و به کشتزارها خیره می‌شویم، قد خمیده کشاورزان با دستان گِلی و پینه بسته را می‌بینیم که برای ما یک دنیا قیمت دارد، زنان و مردانی که برای سفره من و تو زحمات فراوانی می‌کشند.

شاید خیلی‌هامان از شالیکاری همان مناظر سبز و خوشه‌های خوش رنگ را در ذهن‌مان متصور شویم و لذت ببریم و از حقیقت رنجِ برنج بی‌خبر باشیم؛ حقیقتی که پشت دست‌های پینه‌بسته و صورت‌های آفتاب‌سوخته مردان و زنان قد خمیده مستور است، شالیکاران هر ساله نشا می‌کارند و رنج برداشت می‌کنند و صدای‌ گلایه‌هایشان گویی از مرز شالیزارهایشان هم آن طرف تر نمی‌رود!

کشاورزان معتقدند توان خرید ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی را ندارند و قیمت این ماشین‌آلات سر به فلک کشیده و هیچ تناسبی بین آن و توان خرید کشاورز برنجکار وجود ندارد، بنابراین ظاهرا یکی از راه‌های حمایت از کشاورزی می‌تواند اعطای تسهیلات ارزان قیمت به کشاورز برای جلوگیری از فروش زمین‌ها باشد.
 

دانلود فیلم


کد مطلب: 461764

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/multimedia/461764/رنج-برنج-شالیکاران-مازندرانی-سختی-ها-می-گویند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com