تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۴۶۰۷۲۲
این روز‌ها بروز تکنولوژی سهم زیادی در فراموشی لاک تراشی هنر دستی مازندرانی‌ها دارد، هنری که چشم بادامی‌ها هنوز قادر به ساخت مشابه آن نشدند.
۲
plusresetminus
فیلم| "لاکتراشی"، هنر 11 هزار ساله در مسیر فراموشی/قلب صنایع دستی به تپش افتاد
به گزارش بلاغ، هنر لاک تراشی همان ساخت ظروف و احجام چوبی سنتی با استفاده از چوب های جنگلی است که با نقوش اسطوره ای و الهام گرفته از طبیعت اطراف منقوش می کردند.

با توجه به قدمت استان مازندران و سایت های کشف شده در این استان، ثابت شده که مازندران سابقه تاریخی 7000 ساله دارد که به دلیل جنگل انبوه و گونه های مختلف درختان جنگلی، طبیعتاً لاک تراشی و استفاده بومیان از چوب قدمت بسیار طولانی دارد.

بومیان گذشته ساکن مناطق جنگلی به دلیل فراوانی درختان و این که بیشتر نیاز خود را از چوب تهیه می کردند که رفته رفته در ساخت لوازم چوبی از تنه و ریشه درختان مهارت یافتند.

تا چند دهه گذشته که روستا‌های مازندران ارتباط و وابستگی با زندگی شهری و صنعتی نداشتند و نقش لوازم چوبی در جای جای زندگی مردمان این دیار بسیار پر رنگ و حیاتی بود.

مازندران به دلیل داشتن شرایط جوی و وجود جنگل‌های فراوان بستر مناسبی برای توسعه انواع هنر‌های چوبی از جمله لاک تراشی بود ه است .

هنری که مردان و زنان این خطه سرسبز را بر سر ذوق و سلیقه آورد تا با همت والای خود هنر و زندگی را پیوند زنند وانواع نیاز‌های خانواده‌ها به ظروف وفرآورده‌های چوبی را از طریق این هنر تامین کنند.

هنر لاک تراشی و یا به زبان محلی چو تراشی یکی از هنر‌های بومی و سنتی مازندران است که توسط روستاییان مناطق جنگلی که شغل اصلی آن‌ها دامداری و چوپانی بود، انجام می‌شد.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴