تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۸
کد مطلب : ۴۷۱۲۷۷
استاد حوزه و دانشگاه گفت: انتخاب آیت‌الله امام خامنه‌ای پس از رحلت بنیانگذار انقلاب امام خمینی(ره)، نقطه عطفی در تاریخ پیروزی انقلاب پس از رحلت امام بود.
۰
plusresetminus
انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای نقطه عطف حرکت انقلاب اسلامی بود
به گزارش بلاغ، پس از رحلت بنیانگذار انقلاب امام خمینی(ره)، در جلسه‌ فوق‌العاده‌ مجلس خبرگان رهبری که در ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ برگزار شد، آیت‌الله سید علی خامنه‌ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

انتخابات رهبری پیش از تدفین امام خمینی(ره) انجام شد و با توجه به اینکه امام خامنه‌ای در آن دوران رئیس‌جمهور وقت بود اما سرانجام با کسب بیش از ۷۲ درصد رای کل اعضا به این مقام رسید و پیش از برگزیدگی و رأی‌گیری وصیت‌نامه سید روح‌الله خمینی(ره) در جمع خوانده شد.

بنابر روایت آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی هدف آن بود که رهبری شورایی شود اما این موضوع مورد اجماع واقع نشد و نهایتاً رهبری به صورت فردی به اجماع اعضا رسید.

مجلس خبرگان رهبری بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی وظیفه تعیین رهبر را بر عهده داشت و آیت‌الله خامنه‌ای علی‌رغم عدم تمایل و در حالی که خود احمد آذری قمی به عنوان رهبر در نظر گرفته بود اما به وسیله اکثریت بالای آرای اعضای مجلس خبرگان به این سمت منصوب شد.

تصدی رهبری نظام اسلامی نیازمند شرایط، صلاحیت‌ها و توانمندی‌هایی است که باید شایستگی و صلاحیت افراد را براساس آنها مورد ارزیابی و سنجش قرار داد و مقام معظم رهبری این شرایط، صلاحیت و توانمندی لازم برای عهده‌دار شدن این مسؤولیت دارا بود، بنابراین حمایت، اطاعت و پیروی جامعه از مقام معظم رهبری بر اساس صلاحیت و توانایی‌های ایشان در رهبری و هدایت کشور لازم است.

حجت‌الاسلام رضا کریمی استاد دانشگاه درباره انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، گفت: مقام معظم رهبرى از نظر صلاحیت اخلاقى از عدالت و تقواى لازم برخوردار بوده و نیز بینش صحیح سیاسى و اجتماعى، تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافى براى رهبرى ایران را داشتند و انتخاب ایشان نقطه عطفی در تاریخ پیروزی انقلاب پس از رحلت امام بود.

کریمی افزود: رهبری انقلاب دارای مدیریت و تدبیر بودند که این عامل در انتخاب ایشان برای رهبری موثر بود چراکه مدیریت از مجموعه استعدادهایى است که در شرایط خاص، در رهبرى وی را در اجراى وظایف سنگین خود یارى می‌‏کند.

وی تصریح کرد: رهبر باید آن چنان از مسائل و موضوعات و قضایاى سیاسى آگاه باشد که بر آن اساس، هم قادر به اداره امور جامعه باشد و هم در جهت‏گیری‌هاى ظریف بین‌‏المللى، تصمیمات به‌جا، شایسته و مفید به حال جامعه اتخاذ کند.

استاد دانشگاه یادآور شد: از نظر صلاحیت علمى‏، اجتهاد مقام معظم رهبری برای بسیارى از مراجع و بزرگان و جامعه مدرسان که متشکل از چندین مرجع تقلید و مجتهد بود و به ویژه مرحوم امام، مورد تصدیق و تایید بود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴