کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو مجمع کانون هموفیلی ایران:

بیماران هموفیلی از کمبود دارو درد می‌کشند/ سکوت وزیر در مقابل کمبود فاکتور ۸

مهر , 5 خرداد 1402 ساعت 9:08

عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران، نسبت به تداوم حل نشدن مشکل داروی فاکتور ۸ بیماران هموفیلی ابراز نگرانی کرد.


به گزارش بلاغ، احمد قویدل گفت: متأسفانه بحران در حوزه داروی بیماران هموفیلی تداوم دارد. وزیر بهداشت بعد از تکذیب کمبود دارو در سفر ماه گذشته به مشهد، سیاست سکوت را در رابطه با این بحران اتخاد کرده و سایر مدیرانوزارتخانه هم از این سکوت پیروی کرده اند.

وی افزود وقتی بیمار درد می‌کشد و مسئولین مربوطه سکوت می‌کنند، فریاد دردمندانه بیماران را فقط رسانه‌ها می‌توانند به گوش ارکان نظارتی نظام برسانند. تداوم این بی توجهی دستاوردی جز نارضایتی بیماران و خانواده‌های آنها برای دولت نخواهد داشت.

قویدل ادامه داد: باور کردنی نیست، وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو و نمایندگان مجلس از این اوضاع بحرانی بی خبر باشند، کما اینکه رئیس کمیسیون اصل نود مجلس هفته گذشته از مرکز درمانی بیماران هموفیلی در مشهد بازدید کرد و معنی تکذیب وزیر بهداشت را فهمید. تداوم این سکوت، رنج روحی و روانی را بر درد و رنج جسمانی بیماران می‌افزاید.

مدیر عامل سابق کانون هموفیلی ایران گفت: در حالی که در یک خطای سیاستگذاری دارویی، تا ۸ ماه پیش نزدیک به ۷۵ درصد بازار فاکتور ۸ به تولید کننده داخلی سپرده شده بود، عدم اختصاص ارز به موقع به این شرکت و پرداخت نشدن مطالبات ریالی این شرکت، کمبود جدی فاکتور ۸ را به کشور تحمیل کرد.

قویدل در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا تحریم‌ها موجب این کمبود شده است، افزود: تحریم‌های غیر انسانی آمریکا به سلامت مردم ایران آسیب می‌زند، اما تحریم کار امروز و دیروز نیست. سه دهه است آمریکا و متحدانش به صورت‌های مختلف، ملت ایران را تحریم کرده اند، اما تولید کنندگان و تأمین کنندگان دارو توانسته اند از بازارهای مختلف موفق به تأمین نیازهای کشور شوند. به عبارت دیگر مشکل تحریم نیست، مشکل تأمین ارز برای تولید کننده فاکتور ۸ در کشور است. البته برخی تغییرات مدیریتی در این شرکت هم تأخیری سه یا چهار ماهه در تولید را به دنبال داشته است.

وی گفت: با توجه به مقدار نیاز کشور به فاکتور ۸ که ماهیانه حدود ۵۰ هزار ویال (۵۰۰ یونیتی) است با اختصاص ارز کافی و فوری به تولید کننده داخلی که دانش فنی آن را در اختیار دارد، این امکان فراهم می‌شود که حداقل یک سوم نیاز کشور برای ۶ الی ۷ ماه آینده توسط تولید کننده داخلی تأمین شود.

قویدل افزود: تولید فاکتور ۸ نوترکیب کار یک روز دو روز نیست، در یک فرآیند دو ماهه این تولید میسر و فرآیندهای تخلیص سازی نیز از مراحل حساس و پایانی کار است که تأمین مواد اولیه آن اهمیت دارد. متأسفانه بخشی از تولید این شرکت داخلی به علت نداشتن مواد اولیه مرحله خالص سازی دور ریخته شده است.

وی در پایان گفت: انتظار جامعه هموفیلی ایران از نمایندگان مجلس آن است که با فراخواندن وزیر بهداشت به مجلس و اخذ توضیحات به شفاف شدن فرآیند این مشکل و افق حل آن کمک کنند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 470798

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/interview/470798/بیماران-هموفیلی-کمبود-دارو-درد-می-کشند-سکوت-وزیر-مقابل-فاکتور-۸

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com