کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فتح خرمشهر به روایت رزمنده مازندرانی؛

ایستادگی رزمندگان دشمن را به وحشت انداخته بود

4 خرداد 1402 ساعت 23:10

یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس گفت: دو نفر از فرماندهان شجاع ایرانی شهید کاظمی و خرازی در درگیری سنگین تا صبح ایستادگی کردند که سبب به وحشت دشمن شد.


سیدشعیب حسینی از رزمندگان دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: تیپ ۲۶ زرهی عراق از محور شلمچه به قصد تصرف جاده خرمشهر اهواز حرکت و لشکر ۶ زرهی برای اشغال خرمشهر پیشروی کردند و ۱۹۲ فروند هواپیمای جنگی عراقی وارد حریم هوایی ایران شدند و مناطق مهم ایران مانند فرودگاه مهرآباد تهران، مراکز اقتصادی و نظامی را بمباران کردند.
وی گفت: غروب این روز پنج لشکر مکانیزه و زرهی از سه محور وارد خاک ایران شد و سپاه خرمشهر با همکاری جوانان و مردم خرمشهر با اسلحه سبک به منطقه گمرک و ... جلوی عراقی‌ها را سد کردند و پالایشگاه آبادان و مراکز حساس گلوله باران و چهل نفر در روز اول شهید و ۱۲۰ نفر مجروح شدند.
 
رزمنده دفاع مقدس افزود: عراق که قصد داشت یک روزه خرمشهر را تصرف کند مردم توانستند ۳۴ روز مقاومت کنند و غروب ۴ آبان ۵۹ شهر خرمشهر اشغال شد و برای آزادسازی خرمشهر در عملیات بیت المقدس در سه محور با کمک سپاه، ارتش و فرماندهی محسن رضایی و صیاد شیرازی با کمک نیروهای هوانیروز و ارتش، گردان‌های توپخانه و ... انجام شد.
 
حسینی اضافه کرد:  این عملیات در چهار مرحله اجرا شد که مرحله چهارم عملیات در عید مبعث با رمز محمد بن عبدالله توسط فرماندهان قرارگاه مرکزی سپاه و ارتش صادر و با یاری خدا آزادسازی غرب کارون، جنوب غربی اهواز، شمال خرمشهر،  شهر هویزه و ... اجرا شد.
 
وی بیان‌کرد: صدام برای حفظ خرمشهر و عدم پیشرفت رزمندگان ایرانی بهترین تجهیزات و سلاح را با ۳۰ هزار نیرو وارد کرد و برای بالا بردن روحیه نیروهای خود پیام تبریک صادر کرد و از طریق تلویزیون عراق فیلم و عکس شهدای ایرانی را پخش و نسبت به دژهای نفوذ ناپذیر مانور می‌داد که شهر خرمشهر غیرقابل فتح برای ایرانی‌ها است.
 
این رزمنده دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در مرحله چهارم عملیات در ساعت اولیه خط اول و دوم در هم شکست و نیروهای مسلح عراقی با تلفات سنگین عقب‌نشینی و  دو نفر از فرماندهان شجاع ایرانی شهید کاظمی و خرازی در درگیری سنگین تا صبح ایستادگی کردند که سبب به وحشت دشمن شد و عراقی‌ها به سمت بصره عقب نشینی کردند.
 
حسینی اظهارکرد: در این درگیری تعداد پنج هزار عراقی اسارت درآمدند و ۵ خرداد عراقی ها دوباره اقدام به پاتک سنگین می‌کند تا حلقه محاصره را بشکنند اما با مقاومت تمام عیار روبرو و دشمن در شهر خرمشهر محاصره می‌شود.
 
وی با اشاره به سخنان امام که فرمودند فتح خرمشهر مسئله عادی نیست بلکه مافوق طبیعت است و خرمشهر را خدا آزاد کرد، افزود: خاطره‌ای از اسارت افسر عراقی که توسط شهید خرازی آزاد می‌شود بعد از رفتنش عراقی‌ها با بالا بردن پیراهن سفید تسلیم می‌شوند و در سوم خرداد ساعت ۱۰ صبح عراقی‌ها به سمت اروند فرار و نه هزار اسیر و ۱۶ هزار کشته و مجروح بر جا می‌گذارند.
 
این رزمنده دفاع مقدس بیان کرد: خرمشهرها در پیش است و باید تابع مقام معظم رهبری باشیم تا با پشتیبانی ولی امر مسلمین آسیبی به کشور نرسد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 470794

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/interview/470794/ایستادگی-رزمندگان-دشمن-وحشت-انداخته

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com