کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی:

غرب با نگاه ابزاری به زن بیشترین ظلم را در حق زنان کرده‌ است

1 خرداد 1402 ساعت 22:43

کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی با اشاره به اینکه نگاه ابزاری به زن محکوم به شکست است گفت: غرب با نگاه ابزاری به زن بیشترین ظلم را در حق زنان کرده‌ است.


محمود مرادی در گفت و گو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: در حرکت زنان مسلمان ایرانی، هر سه نگاه علیه زن مورد هجمه قرار گرفته است. یعنی نه‌تنها زن ابزار شیطان نیست، بلکه ابزار ترقی انسان‌ها است.

وی گفت: زن راه پیشگامان ترقی و پیشگامان معنویت محسوب می‌شود و نه پیشگامان شیاطین و در این نگاه دیگر دیدی ابزاری به زن وجود ندارد، بلکه یک دید غایی نسبت به او وجود دارد و نگاه اول هم که زن را موجود ردیف دوم حساب می‌کند در دید زن مسلمان ایرانی نفی می‌شود چراکه زن و مرد در این نگاه از لحاظ سیر انسانی یکسان محسوب می‌شوند.

این کارشناس فرهنگی بیان کرد: در غرب، هم‌زمان با مدرنیسم و به دنبال آن فمینیسم، زنان برای به دست آوردن آزادی، تلاش بسیاری کردند و مدعی هستند که در این زمینه موفق بوده ‌اند.طبق دیدگاه مقام معظم رهبری، مبانی آزادی در غرب نه تنها موجب احیای حقوق زنان نشده، بلکه باعث خسران در زندگی خانوادگی و روابط زن و شوهر نیز شده است؛ این در حالی است که در نظام فکری اسلام، آزادی نه رهایی از قید و بند، بلکه آزادی و تکلیف با هم ملازمه دارند.

مرادی با اشاره به پس از پیروزی انقلاب اسلامی که بخش مهم این پیروزی مدیون حضور آگاهانه و شجاعانه زنان در عرصه ی مبارزات و تظاهرات خیابانی بود، خاطرنشان کرد: زنان در این زمان هویتی دیگر پیدا کردند و از منجلاب فساد و بردگی به عزت انسانی دست پیدا کردند و انقلاب اسلامی با الهام از آموزه‌های قرآن و مکتب اهل بیت نقشی بی بدیل را برای حضور اجتماعی زن ها در مدیریت جامعه تعریف کرد که این مدیریت همراه با حفظ عفت و پاکدامنی جلوه‌گر شد تا آنچه نتیجه ی حضور فعال زنان باشد همان جایگاه انسانی آن‌ها باشد نه نگاه بردگی که در غرب برای زنان تعریف می‌شود.

وی با بیان اینکه زنان در فضای پاک جامعه اسلامی به موقعیت‌هایی دست پیدا کردند که در طور تاریخ چنین موقعیتی برای آنان فراهم نشده بود، افزود: دختران پابه پای پسران به مدرسه رفتند و خود را به زیور سواد آراستند و نتیجه این شد که طبق گزارش بانک جهانی میزان بی سوادی زنان ایران از ۵۰ تا ۶۰ درصد به کمتر از ۱۰ درصد در سال ۱۳۸۹ کاهش یافت و طبق گزارش انجمن جهانی اقتصاد، جمهوری اسلامی ایران در عدالت آموزشی بین دختر و پسر، مقام اول جهان را کسب کرده است.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به اینکه در فضای پاک و بدون تبعیض پس از پیروزی انقلاب اسلامی زمینه برای ورود هر چه بیشتر دختران به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی فراهم شد، اضافه کرد:محصول این فرایند این شد که نسبت دختران در کل دانشجویان، از حدود ۲۵ در صد در دهه‌ی ۵۰، گاه به بیش از ۵۰ درصد رسیده است و هر چند در هر سال این درصد در نوسان است به طوری که معمولاً حضور دختران در دانشگاه‌ها نسبت به پسران افزایش می‌یابد‌.

مرادی اظهار کرد:انقلاب اسلامی برای زنان شرایطی را فراهم کرد تا بدون هیچ گونه مانع و تبعیضی، صرفا بر مبنای صلاحیت ها و توانمندی‌ها آن هم در محدوده ی شرع در بسیاری از عرصه‌های دیگر به موقعیت‌هایی دست پیدا کنند که هیچ وقت به گمان کسی نمی رسید و زن ایرانی که بر اساس اعتقادات مذهبی، زمینه های لازم را داشت به برکت روشنگری ها و راهنمایی‌های امام خمینی از حاشیه به متن جامعه آمد. جامعه زنان مسلمان و متعهد ایرانی برپایه ایمان و عفت و صبر و هوش، حقیقت را دریافت کرد و با تلاشی روزافزون درصدد جبران عقب ماندگی‌های گذشته برآمد.

وی گفت: در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴، به موضوع زنان و خانواده توجه ویژه شده است و همه این حقوق متناسب با توانایی زنان و موازین اسلام تصویب شده است. در حوزه‌ی قانون گذاری زنان همچون مردان دارای حقوقی یکسان هستند و نمونه این حق در مجلس شورای اسلامی و شوراها است که زنان با مردان شرایط یکسانی دارند.

کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی بیان کرد:بعضی‌ از کشورها در تمام تاریخ خود یک برخورد افراطی و تفریطی نسبت به زن داشته‌اند؛ به‌عنوان نمونه بسیاری از کشورهایی که امروز داعیه‌دار دفاع از حقوق زنان هستند تا چندین سال پیش حق رأی و مالکیت را برای زن قائل نبودند اما بعد از مدتی به صورت شتاب‌زده و غلط درصدد جبران حقوق تضییع‌شده‌ی زنان برآمدند و پیش‌تر به انسانیت زن در جامعه توجه نمی‌شد و اکنون نیز زنانگی زن زیرپا گذاشته می‌شود تا او حضوری مردانه در جامعه داشته باشد.

مرادی با اشاره به برخورد ذلیلانه‌ی غرب و شرق در گذشته و حال نسبت به زن خاطرنشان کرد:  این با تمام ادعاهایی که آن‌ها نسبت به حقوق زنان داشته‌اند در تضاد است و آن‌ها باید پاسخگوی این ظلم‌ها باشند وستم تاریخی غربی و شرقی نسبت به زن علی‌رغم همه‌ی تبلیغات موجود تداوم یافته است و در این میان بزرگترین ستم غرب در دوره‌ی جدید نسبت به زن نگاه لذت‌جویانه به او بود و آن ستم تاریخی که رهبری اشاره می‌کنند همین نگاه ابزاری به زن برای التذاذ مردان است.

وی در ادامه گفت:این ظلم و تحقیر متأسفانه تمامش به نام آزادی بر زن تحمیل شده است و این آزادی زن برای رشد زنانگی او نبود بلکه برای انتفاع و التذاذ مردان بود و در غرب همیشه باید زن برای مرد چشم‌نواز باشد، حتی در عرصه‌ها و جلسات رسمی سیاسی و اجتماعی و این وسیله‌ی التذاذ و شهوت‌رانی که ما در همه‌ی جنبه‌های غرب می‌بینیم یک اهانت و خیانت بزرگ به زنان است.

کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی اضافه کرد: در واقع جلوه‌گری و تبرج زن در مقابل مردان او را در حد یک وسیله‌ی التذاذ تنزل داد و این مسأله با تحمیل فرهنگ برهنگی در غرب به بقیه‌ی جوامع هم سرایت کرد وبرنامه‌های ضد زنان متکی بر سه نگاه است و نخست نگاه استضعاف‌گرایانه نسبت به زن که زن را جنس دوم تلقی می‌کند، جنسی که نمی‌تواند به قله‌‌های کمال برسد و نگاه دوم، نگاه ابزاری و استثمارگرایانه به زن و نگاه سوم نگاه شیطان‌انگاره نسبت به اوست.

مرادی تأکید کرد: این نگاه سوم از آموزه‌های جعلی یهود منتشر شده که زن در آن ابزار شیطان برای اغوای انسان‌ها است و در این نگاه از زن دوری می‌کنند و سعی می‌کنند زنان را دربند بکشند، زیراآنها را شیاطینی می‌دانند که برای اغوا و به زمین زدن انسان‌ها به وجود آمده‌اند و از همین تفکرات ضرب‌المثل‌هایی هم ساخته‌اند که مثلاً هیچ واقعه‌ی منفی تاریخی نیست که در پشت پرده‌ی آن زنی نباشد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 470667

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/interview/470667/غرب-نگاه-ابزاری-زن-بیشترین-ظلم-حق-زنان-کرده

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com