تاریخ انتشاردوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۵
کد مطلب : ۴۶۸۸۵۱
مهاجرت درناهای امید و رویا از تالاب فریدونکنار به سیبری آغاز شد.
۰
plusresetminus
امید تنهایی آمد؛ با رویا رفت
به گزارش بلاغ، عطااله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در گفتگو با خبرنگار ما از پایان زمستانگذرانی امید و رویا در تالاب بین‌المللی فریدونکنار خبرداد و گفت: درنای امید پس از ۱۳۰ روز و درنای رویا پس از ۳۴ روز زمستانگذرانی، تالاب فریدونکنار را به مقصد سیبری ترک کردند.

وی با یادآوری اینکه درنای امید در ۵ آبان ماه امسال وارد تالاب فریدونکنار شده بود، افزود: این پرنده، ۱۴ اسفند یعنی پس از ۱۳۰ روز زمستان‌گذرانی تالاب را ترک کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اظهار داشت: درنای امید سال گذشته در ۷ آبان‌ماه وارد تالاب فریدونکنار شد و ۱۷ اسفندماه معادل ۱۳۱ روز در تالاب فریدونکنار زمستان‌گذرانی کرده بود.

کاویان این را هم گفت که درنای رویا در ۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ به تالاب فریدونکنار انتقال یافت و پس از ۵ روز اقامت در سازه موقت، در ۱۱ بهمن‌ماه رهاسازی شد.

وی بیان کرد: "رویا" در این مدت کاملاً به صورت هماهنگ و مشترک با درنای امید بود و هدف سازمان حفاظت محیط زیست و تمام تلاش‌های همکارانمان در اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران نیز این بوده که پروژه انتقال رویا را به گونه‌ای مدیریت کنیم که از ورود تا نگهداری و ایجاد شرایط مناسب برای زمستان‌گذرانی برای او مهیا شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: هدف نهایی این بود که مهاجرت آن‌ها به صورت مشترک اتفاق بیافتد، لذا از این بابت شکرگزار خدای متعال هستیم و امیدواریم بازگشت مجدد آن‌ها را نیز شاهد باشیم تا این رویداد مهم محیط زیستی موفقیت مضاعفی داشته باشد.
 
وی بیان کرد: پایش‌های انجام‌شده توسط محیط‌بانان نشان می‌دهد که مسیرهای پروازی رویا در مجموعه تالاب فریدونکنار، ازباران، سرخرود و شهر محمودآباد بوده است.

کاویان با اعلام اینکه گشت و پایش‌ها در طول مسیر پروازی این دو پرنده ادامه دارد، از هماهنگی با محیط زیست در استان‌های گیلان و اردبیل و سپس با کشورهای آذربایجان، قزاقستان و روسیه از طریق ارتباطات بین‌المللی برای رصد این دو همسفر خبرداد.

وی با قدردانی از مردم مازندران در میزبانی شایسته  از "رویا و امید"، اظهار داشت: به این جهت که رویا یک گونه پرورشی بوده و ممکن است در طول مسیر پروازی به اتفاق امید در مناطق تالابی توقف داشته باشد لذا از نزدیک شدن به این پرنده‌ها به قصد عکسبرداری، شکار و یا تیراندازی خودداری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: هرگونه حرکتی که برخلاف قواعد محیط زیستی در رابطه با درناهای سیبری در توقفگاه‌های احتمالی دیده شد، مردم عزیز بلافاصله به نزدیکترین اداره یا واحد محیط‌بانی شهرستان اطلاع‌رسانی کنند تا در تکمیل پرونده با توجه به اینکه برنامه مدونی داریم، اقدامات لازم صورت بگیرد.

گفتنی است؛ "رویا" درنای ماده که در راستای حفظ مسیر پروازی در گله غربی درنا‌های سیبری از ۶ بهمن امسال توسط مرکز تکثیر و نگهداری درنا در بلژیک از طریق قطر وارد ایران و سپس تالاب بین‌المللی فریدونکنار شده بود، پس از ۳۴ روز زمستان‌گذارنی، به اتفاق "امید" برای بازگشت در فصلی دیگر، با تالاب فریدونکنار خداحافظی کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
بجای این نمایشات به داد محیط زیست برسید
تمام تظاهر و نمایش هست
feedback
Iran, Islamic Republic of
فعلا که رویا به گل نشست و امید تنها رفت این همه هزینه و سر وصدا هم هیچ فقط بخاطر تصمیمات اشتباه مدیرکل است
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
دولت و مجلس زمینه‌ساز رفع موانع تولید شوند
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۹
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
سپاه در خدمت‌رسانی به مردم پرچم‌داری می‌کند
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴