تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۳
کد مطلب : ۴۶۷۹۱۴
آلودگی هوا اسم در ظاهر ناآشنایی که چون غده سرطانی هر روز از دید پنهان ما، در حالی که فکر می‌کنیم مرگ فقط برای همسایه است رشد می‌کند و در نهایت هر چند وقت یکبار اوضاع شدیدتر که شد به چند تیتر بسنده می‌شود.
۰
plusresetminus
نفسی برای مازندران نماند/ خشکسالی و آلودگی هوا زیر چتر سبز
به  گزارش بلاغ؛ آلودگی هوا اسم در ظاهر ناآشنایی که چون غده سرطانی هر روز از دید پنهان ما، در حالی که فکر می کنیم مرگ فقط برای همسایه است رشد می کند و در نهایت هر چند وقت یکبار اوضاع  شدید تر که شد به چند تیتر بسنده می شود.
 
این مازندران سبز است که نهایت زورش را می زد که نفس بکشد، با دود هزاران کارخانه، ماشین ها که به جرم زیبایی اش مسافران هم امانش نمی دهند و.. اما همیشه مظلوم مانده است، آغوشش را برای کلان شهرها زمانی که از الودگی هوا می نالند باز می کند، اما خود دریغ از یک دستگاه سنجش الودگی هوا که حتی بتوان درصد این الودگی را مشخص کرد.
 
سید محمدرضا رضوی ، مدیرکل هواشناسی مازندران در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بر اساس عکس های ماهوارهای آمل نشان میدهد این شهرستان یکی از آلوده‌ترین شهرهای مازندران است.

وی با بیان رشد 8 برابری ساخت و سازها در آمل عنوان کرد:  از سال گذشته تا امروز رشد زیاد ساخت و سازها در ارتفاعات و روستاها داشتیم و این باعث میشود جریان آبی به ساختمان ها برود و کمتر به رودخانه برسد.

مدیرکل هواشناسی مازندران از کاهش 46 درصدی بارندگی در مازندران نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: روزهای یخبندان به شدت کاهش یافته و در حالی که وضعیت آبی کل کشور در خط قرمز است، مازندران زیر خط قرمز هستیم و در نتیجه وضعیت آبی مان اسفناک است.

وی ادامه داد: در ارتفاعات هم وضعیت خوبی نداریم و این نشان دهنده خشکسالی در مازندران است، ارتفاعات دماوند که  تا ۳۷۰۰ کیلومتری شاهد  برف بودیم، پیش بینی می‌شود تا چند سال آینده ارتفاع به ۴۰۰۰  متری خواهد رسید.

رضویی تصریح کرد: یخچال ها آب را از دست میدهند، وضعیت برف خیلی کمتر شده است و اگر برف ببارد عمقی ندارد .

وی از دلایل آلودگی هوا در آمل، خاطرنشان کرد: دلایل زیادی دارد که عمده دلایل آن وجود گردو غبار معادن در جاده هراز، وجود زیاد شهرکهای صنعتی، فعالیت کارخانه های زغال که بدترین شکل آلودگی را دارد و نیم سوز می کند ، اتش زدن کاه و کلش، تردد بی شمار خودرو در محور هراز و ترافیک سنگین که در روزهای تعطیل براساس عکس های ماهواره ای آلودگی شدت بیشتری میابد.

رضویی سایت زباله عمارت آمل را یکی از معضل بزرگ آلودگی هوا خواند و اظهار کرد: شیرابه عمارت از هر میکروبی چهل هزار برابر سمی تر است و در عمارت دو استخر بزرگ کادمیوم دارد که کافی است یک بارش سنگین ببارد . این شیرابه ها به رودخانه هراز بریزد و  فاجعه رخ خواهد داد.
 
وی با تاکید اینکه عمارت بدترین نوع آلودگی است، بیان کرد: اگر شیرابه ها به  رودخانه هراز برسد آن را نابود می کند و اگر به دریا برسد، دریا دیگر قابل شناکردن نیست، شیرابه های آن در زمین نفوذ می کند و اگر سد بسازند و داخل ان نفوذ کند،آب آن برای همیشه نابود شده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران از چهار دستگاه آلودگی سنجی در مازندران خبر داد و خاطرنشان کرد: دو هفته گذشته در جلسه استانداری باحضور معاون استانداری و اعضای محیط زیست مصوب شد، چهار دستگاه آلوده سنجی برای آمل، قائمشهر، چالوس و ساری خریداری شود.

وی به نصب دستگاه آلودگی سنجی را ضروری خواند و افزود: آمل از آلوده ترین شهرهای مازندران از نظر آب و هوایی است؛ ما به وسیله ماهواره می سنجیم ولی چه نوع الودگی وجود دارد، باید از طریق دستگاه متوجه شویم و این  خیلی مهم است.

طی سال‌های اخیر افزایش مصرف سوخت مازوت و سوخت‌های فسیلی مازندران را هم در لیست استان‌های دارای آلودگی هوا قرار داده است، هرچند این آلودگی‌ها هم در پس چتر سبز طبیعت و برگ درختان استان پنهان شده است.

غبارهای مه مانند و آلودگی هوا را بیشتر در نیمه دوم سال در مازندران می‌توان به نظارت نشست و برخلاف کلانشهرها و پایتخت ارتفاع توده‌های غبار و آلایندگی را درارتفاع زیرا هزار متر می‌توان دید.

حجم آلودگی در آسمان مازندران در فصل‌های پاییز و زمستان به دلیل بهره گیری نیروگاه نکا از سوخت مازوت بیشتر به چشم می‌آید اما به دلیل بی بهره بودن مازندران از ایستگاه سنجش و اندازه گیری آلایندگی، این گونه تصور می‌شود که هوای مازندران پاک است اما نباید باور کرد.

اولین بار که آلودگی هوای مازندران روی خط رسانه قرار گرفت و هوای ساری به مرز ناسالم رسید مربوط به دی ماه سال ۸۶ بود، این درحالی است که آلودگی هوا از مدت‌ها پیش گریبان آسمان پاک استان را گرفته است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
احسنت به این مدیر که به فکر محیط زیست هست
متاسفانه محیط زیست و مدیرش که اصلا به فکر مازندران و زیست بوم مظلومش نیست
feedback
Iran, Islamic Republic of
262
متاسفانه باور نداریم که ایران یک سرزمین خشک هست و فقط یک نوار باریک از جنگل و مرتع داریم که آنهم با انواع گوناگون قاچاق درخت ، برداشت های معدنی ، تصرف زمین و حریق هر روز دارد باریکتر میشود و نشان از کویری شمال ایران را دارد و این را باید بدانیم این جنگل و مرتع امانت است از آینده گان به ما .
بیایم فرهنگ کاشت درخت به نیت تمامی کسانی که دوستشان داریم ولی از آنها دوریم بکاریم و به ایران سرسبز فکر کنیم.