کارشناس مسائل سیاسی گفت: تحریم اروپا هیچ اثری بر سپاه نخواهد داشت، چرا که سپاه پاسداران به لحاظ نظامی و صنعت دفاعی، هیچگونه ارتباطی با اروپا ندارد.
۰
plusresetminus
اقدام اتحادیه اروپا علیه سپاه یک بازی سیاسی و طبل توخالی است/تحریم سپاه؛ نفس مصنوعی جدید استکبار به جریان اغتشاشات
به گزارش بلاغ؛  تلاش‌های جاری برای قراردادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا، سیاست خارجی ایران را در معرض تحولی جدید و مهم قرار داده‌ است؛ مصوبه‌های شماری از مجالس ملی کشورهای اروپایی و نهایتا مصوبه پارلمان اروپا در هفته‌های اخیر اگرچه الزام‌آور نیستند، اما از جهت زمینه‌سازی برای اقدام شورای اروپا و نیز از نظر انعکاس افکار عمومی بسیار حائز اهمیت‌اند.

در پی اقدام اخیر پارلمان اروپایی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دادنِ رای مثبت قابل توجه به طرح تروریستی اعلام کردن سپاه، تحلیل و تفسیر‌های زیادی در مورد پیام‌ها و تبعات این مساله و تاثیر آن بر آینده روابط ایران و اروپا مطرح می‌شود که از این رو، با گفت‌وگو با یک کارشناس سیاسی به واکاوی ابعاد مختلف این موضوع می‌پردازیم.

محمد اکبرزاده کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این رابطه با بیان اینکه نخستین مسئله آن است که چرا پارلمان اروپا، سپاه پاسداران را در لیست نهادهای تروریستی قرار داده است؛ گفت: اولا اینکه این تحریم هیچ اثری بر سپاه نخواهد داشت، چرا که سپاه پاسداران به لحاظ نظامی و صنعت دفاعی، هیچگونه ارتباطی با اروپا ندارد و اینکه بخواهند با این تصور که قراردادن سپاه در این لیست به آن صدمه و لطمه‌ای وارد می‌شود، کاملا نشدنی و غیرمنطقی است.

وی افزود: از طرفی دیگر اگر بخواهیم این نکته را لحاظ کنیم که اروپایی‌ها به واسطه این تحریم می‌خواهند به نوعی وارد یک بازی شوند که سپاه را دچار یک آسیب و چالش جدی کنند، نیز کاملا منتفی است؛ چرا که اروپایی‌ها در حال حاضر درگیر جنگ میان روسیه و اوکراین هستند و تاکنون نتوانسته‌اند کاری برای اوکراین انجام دهند.

کارشناس مسائل سیاسی، تصریح کرد: آنچه در این شرایط به ذهن می‌رسد باید بیشتر به این سمت برویم که آن‌ها نتوانستند در جریان مدیریت اغتشاشات اخیر در کشور ناکام مانده‌اند و سرویس‌های اروپایی به ویژه انگلیسی‌ها نتوانسته‌اند نتیجه دلخواه و لازم را بگیرند؛ لذا فضا را به سمتی می‌خواهند ببرند که فشار جدید و یا یک نفس مصنوعی جدید به جریان اغتشاش بدهد.

این استاد دانشگاه، تاکید کرد: لذا یک صدای نمایشی و طبل توخالی جدیدی را به صدا در آورده‌اند تا توجه برخی‌ها را به خود جلب کنند و از طرفی بخواهد تحریم‌ها را از قِبَل این تصمیم بر علیه ایران افزایش دهد.

اکبرزاده عنوان کرد: در واقع به نوعی وقتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست نهادهای تروریستی قرار دهد، به نوعی یک فشار جدید و فشار مضاعف را بر کشور و مردم نظام جمهوری اسلامی ایران وارد کند.

وی بیان کرد: شاید بشود اینگونه نیز این جریان را تعبیر کرد که سپاه  در حوزه اقتصادی کمک‌کار دولت است و با تعاملاتی که دارد گستره و عمق استراتژیکی را برای جمهوری اسلامی ایجاد کرده است که می‌تواند کارهای حوزه‌های اقتصادی حتی صادرات و واردات را برای مجموعه دولت، تسریع، تسهیل، همراه و هماهنگ کند.

این کارشناس مسائل سیاسی، مطرح کرد: لذا این مسئله بسیار مهم است که این نهاد را با این نوع نگاه به دنیا اینگونه معرفی کند که سپاه یک نهاد تروریستی است تا سایرین یک موضع و نگاه پرهیزانه به سپاه داشته باشند تا نتواند سپاه، مأموریت‌های کمک رسانی به دولت را چه در داخل و چه در خارج کشور به درستی مدیریت کند.

این استاد حوزه و دانشگاه، اشاره کرد: تمام این فعالیت‌ها و اقدامات دولت‌های اروپایی و استکبار لطمه و ضربه به نظام جمهوری اسلامی ایران است تا در نهایت ضربه به اقتصاد و نگاه مردم به کشور وارد کنند.

اکبرزاده اضافه کرد: به طور کلی می‌توان اینگونه گفت که سپاه با موفقیت‌های مختلفی که در موضوعات جبهه مقاومت خصوصا داشته است توانسته است در خیلی از نقاط، نقش‌آفرینی موثری را به ویژه در خارج از مرزها ایفا کند و لذا بدنبال آن هستند تا به نوعی، سپاه را دچار آسیب کنند.

وی اذعان کرد: البته از طرفی دیگر بدنبال آن هستند تا کشورهایی که می‌خواهند در جمهوری اسلامی ایران، سرمایه‌گذاری کنند را با این نگاه که قصد دارید در کشوری سرمایه‌گذاری کنید که سپاه پاسداران آن بزرگ‌ترین تروریست دنیا است، از این تصمیم منصرف کنند و از این منظر هم نگاه آنان لطمه به نظام و اقتصاد کشور است.

کارشناس مسائل سیاسی، تاکید کرد: هر چند بنظر نمی‌رسد آنان در این فضا کمک شایانی به خودشان کنند و در واقع این اقدام بیشتر جنبه نمایشی و جنگ روانی در قالب یک جنگ ترکیبی است تا همه فضاها و همه متغیرها را فعال کنند تا سرجمع به یک نتیجه کلی در یک نقطه دیگری دست یابند.

اکبرزاده در پایان گفت: در مجموع باید بگوییم که این جو روانی به راه افتاده از سوی پارلمان اروپا به واقع یک جنگ روانی و یک بازی سیاسی است تا سرپوشی برای شکست آنان در اغتشاشات اخیر و لطمه‌ای به اقتصاد و نظام برای انان تعریف شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴