تاریخ انتشارسه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸
کد مطلب : ۴۶۷۷۳۹
رئیس آب و فاضلاب شهرستان نوشهر گفت: عمر مفید حدود ۵۰ درصد از شبکه آبرسانی در حوزه شهری نوشهر به پایان رسیده است و نیازمند بهسازی و بازسازی است.
۰
plusresetminus
۵۰ درصد شبکه آبرسانی حوزه شهری نوشهر فرسوده است
خلیل اسماعیلی در گفت وگو با بلاغ، با اشاره به کاهش نزولات جوی در استان و شهرستان نوشهر، اظهار کرد: در صورتی که میزان نزولات آسمانی در سال آبی امسال که از مهریک سال گذشته تا مهرماه جاری محاسبه می شود، به همین منوال و یا با افزایش کمی باشد در تابستان سال آینده با بحران کم آبی مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه میزان نزولات در حال حاضر نسبت به سال گذشته بیش از 30 درصد کاهش داشته است، افزود:در صورتی که نزولات آسمانی جبران نشود مشکلات زیادی در بحث آبرسانی چه آب شرب و چه کشاورزی خواهیم داشت.

این مسئول بیشتری مناطق آسیب پذیر را در روستاهای بخش مرکزی و تعدادی از روستاهای بخش کجور اعلام کرد و گفت:چون بیشتر منابع تولید آب در این مناطق از محل نزولات جوی تزریق می شود و کاهش بارندگی به تناسب آن باعث کاهش دبی چشمه ها و نیز افت سطح استاتیکی و دینامیکی چاهها خواهد شد .

رئیس آبفای شهرستان نوشهر تصریح کرد: شرکت مهندسی آبفای کشور و به تبع آن آبفای استان مازندران در تنش آبی پیگیر هستند تا بتوانند با تامین منابع مالی نسبت به بهسازی چشمه های موجود جهت جلوگیری از هدررفت آب اقدام کنند همچنین با شستشوی چاههای موجود بتوانند دبی چاههای موجود را به عددی برسانند که جوابگوی وضع موجود باشد.

اسماعیلی یکی ازبهترین  راههای مبارزه با مشکل و بحران احتمالی آب را ایجاد فضای فرهنگی و فرهنگ سازی در زمینه کاهش مصرف آب و صرفه جویی در مصرف آب  دانست و ادامه داد: تاثیر آن خیلی بیشتر از اقدامات در پیش است .

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که ادبیات مصرف آب به میزان مد نظر و استاندارد یعنی به ازای هر نفر 80 تا 120 لیتر در شبانه روز برسد، این می تواند در جبران  تنش پیش رو  تاثیر زیادی داشته باشد.

این مسئول تاکید کرد: تا به امروز در شهرستان نوشهر چه حوزه شهری و چه حوزه روستایی دچار تنش آبی نشده ایم و با تدابیری که در پیش است سعی داریم مشکل را به حداقل برسانیم.

اسماعیلی با بیان اینکه عمر مفید 50  درصد شبکه های آبرسانی در حوزه شهری به پایان رسیده است که نیاز به بازسازی و بهسازی دارد، افزود: ایستگاههای پمپاژ و مخازن ذخیره نیز نیاز به بازسازی و بهسازی دارد.

وی یادآور شد: در حوزه روستایی این فرسودگی به تناسب کمتر است چون اغلب روستاهای شهرستان نوشهر جدیدا آبرسانی و لوله گذری شده است و به نسبت اصطحلاک انها کمتر است .

رئیس آبفای شهرستان نوشهر ابراز کرد: موضوع مهمی که در حال حاضر از طریق فرمانداری و بخشداری پیگیر آن هستیم  تحت پوشش قرار دادن روستاهایی است  که تحت پوشش آبفا نیستند تا در کمیت و کیفیت آب ، مدیریت منابع تولید و توزیع آب و بهداشتی بودن و کاهش مصرف آب نظارت و احاطه داشته باشیم.

اسماعیلی گفت: چند تا روستا منابع مشترک دارند و اگر مدیریت با آبفا باشد راحتر می توان نظارت کرد و از هدر رفت و آلودگی آب جلوگیری کرد تا در ایام پیک مصرف آب، این مسائل مزید بر علت کم آبی نشود.

وی افزود: در بخش مرکزی و کجورشهرستان نوشهر بالای 50 روستا همچنان تحت پوشش آبفا نیستند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴