تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۲
کد مطلب : ۴۶۷۵۸۹
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: افرادی که در این مملکت می‌خواهند وابسته به قدرت‌های خارجی ادامه حکومت دهند باید سرنوشت خود را همانند پدر و پسر پهلوی بدانند.
۰
plusresetminus
عاقبت پدر و پسر پهلوی درس بزرگ تاریخ ایران برای آیندگان
 آیت‌الله علی معلمی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ با موضوع 26 دی ماه سالروز فرار شاه از ایران؛ اظهار کرد: حوادث تاریخی هر یک برای خود پیامی و عبرتی برای آیندگان دارند که باید مورد تامل و پند قرار گیرد.

وی افزود:  نکته پندآموز اینکه اگر قرار بود پدر را فراری بدهند چرا پسر را اعتماد کردند و اگر به پسر اعتماد داشتند چرا پدر را فراری دادند؟

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، خاطرنشان کرد: تامل در این نکته برای سیاسیونی که به نوعی وابستگی بیرونی به بیگانگان چه در غرب و چه در شرق دارند و افرادی که در این مملکت می‌خواهند وابسته به قدرت‌های خارجی ادامه حکومت دهند باید سرنوشت خود را همانند پدر و پسر پهلوی ببیند.

 آیت‌الله معلمی ادامه داد: به این معنا که برای انگلیسی‌ها که رضاخان را آوردند و بر ملت ایران به عنوان شاه تحمیل کردند، یک روزی به این نتیجه رسیدند که تاریخ مصرف وی گذشته است.

وی عنوان کرد: در حالیکه رضاخان دست نشانده انگلیس بود اما رفته رفته احساس کردند که او گرایش به آلمانی‌ها پیدا کرده است و پای کارشناسان و مهندسین آلمانی را به کشور باز کرده است؛ لذا لشکرکشی کردند و بخش‌هایی از جنوب و شمال کشور را توسط شوروی سابق و متفقین اشغال کردند و پشت این ماجرا این بود که می‌خواستند مهره را عوض کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، اعلام کرد: البته در ادامه بعد اینکه اطمینان حاصل کردند که محمدرضا شاه پسر رضاخان، درس عبرت گرفته و هرگز نافرمانی نخواهد کرد، وی را جایگزین پدرش کردند.

 آیت‌الله معلمی تشریح کرد: در خاطرات فردوست آمده است که سفارت انگلیس من را با یک واسطه خواستند و گفتند ممکن است محمدرضا گرایش به آلمان داشته باشد و پس از اینکه این خبر را به محمدرضا دادم و او محکم به من اطمینان خاطر داد که از این به بعد اخبار آلمانی‌ها را تعقیب نمی‌کنم چه برسد به فرمان و دستور آن‌ها و کاملا در اختیار امریکا و انگلیس خواهم بود و من این پیام را به سفارت انگلیس بردم و بدنبال آن اعتماد آن‌ها به محمدرضا جلب شد.

وی بیان کرد: از یک سو انگلیسی‌ها خواستند نمایش دهند که می‌خواهیم آرامش مردم را حفظ کنیم و پدر را برداشتیم و پسر را جاگزین او کردیم؛ این در حالی بود که مهره عوض شد اما همان سیاست و همان سلطه ادامه پیدا کرده بود و تصمیم گیرنده کلان مسائل کشور با انگلیس و امریکا بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری، اذعان کرد: البته در ابتدا سیاست انگلیس در ایران پر رنگ‌تر بود اما پس از کودتای 28 مردادماه و ورود امریکایی‌ها به نفع محمدرضا، دیگر او دربست در اختیار امریکایی‌ها قرار داشت و انگلیسی‌ها تحمل می‌کردند؛ چرا که محمدرضا را برای خود مزاحم نمی‌دیدند.

 آیت‌الله معلمی تاکید کرد: حقیقتا برای ملت و تاریخ ایران، ننگ بود که رئیس این مملکت اینگونه در خدمت قدرت‌های استکباری قرار گیرد و امام راحل و نهضت بزرگ او و انقلاب ملت ایران، این مملکت را از چنگال امریکا و انگلیس رها و آزاد ساخت.

وی با بیان اینکه البته این آزادی برای خود عوارضی هم دارد؛ تصریح کرد: باید عوارض این آزادی را تجمل کنیم چراکه عزت و شرف آزادی، بسیار بالاتر از سختی‌هایی است که استکبار دارد بر ما تحمیل می‌کند؛ آن‌ها می‌خواهند ملت‌ها را ذلیل و برده نگاه دارند و سیاست‌شان استثمارگری است.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، متذکر شد: آن‌ها کلمه استعمار را پیش می‌کشیدند اما در واقع دنبال استثمار بودند؛ یعنی شعار آبادانی کشور را می‌دادند اما در عمل، می‌خواستند از منافع کشور از نفت گرفته تا معادن ان برخوردار باشند.

 آیت‌الله معلمی یادآور شد: انقلاب عزیز اسلامی، ایران زا از چنگال امریکا به تعبیر مقام معظم رهبری آزاد کرد و امیدورایم خداوند متعال این آزادی و عزت را برای این ملت مستدام بدارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما