تاریخ انتشاريکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۴۶۴۵۰۰
سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران به حجم گسترده مدارس تخریبی استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۱۳ درصد کلاس های درس استان شامل ۲ هزار و ۸۶۳ کلاس کاملا تخریبی هستند.
۰
plusresetminus
۲ هزار و ۸۶۳ کلاس درس در مازندران تخریبی است/هزینه ۹۱۰ میلیاردی برای تجهیز فضاهای آموزشی
به گزارش بلاغ، مهدی استادیان ساروی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به گستردگی و پراکندگی مدارس تخریبی و نیازمند استاندارد سازی استان، افزود: خوشبختانه با تمامی مشکلات و مسائل و موانع مالی و اعتباری و همچنین جابه جایی‌های انجام شده در دولت نوسازی مدارس استان توانست طی یک سال اخیر بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال برای نوسازی، استانداردسازی و تجهیز مدارس استان سرمایه جذب و هزینه کند.

وی ادامه داد: تنها در بخش نوسازی مدارس طی یک سال عمر دولت سیزدهم ۲۷ پروزه نوسازی فضای آموزشی با ۱۳۴ کلاس درس با زیربنایی به مساحت ۱۸ هزار و ۸۰۳ متر مربع ساخته و تحویل داده ایم.

سرپرست اداره کل نوسازی مدارس مازندران حجم سرمایه گذاری برای ساخت این فضاهای آموزشی جدید را یکهزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در همین مدت نیز بیش از ۹۱۰ میلیارد ریال برای تجهیز فضاهای آموزشی اعم از مدارس، هنرستان ها و تهیه تجهیزات آموزش مجازی هزینه شد.

استادیان به استانداردسازی سامانه گرمایشی فضاهای آموزشی استان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: طی سال تحصیلی گذشته ۲۰۰ کلاس درس استان از لحاظ سامانه گرمایشی استانداردسازی شدند و از جهت بهره برداری از بخاری های خطرآفرین کاملاً ایمن سازی شدند.

وی افزود: برای این پروژه حدود ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد و به طور حتم طرح مذکور تا آخرین مدرسه و آخرین کلاس درس ادامه خواهد داشت.

۱۳ درصد مدارس مازندران کاملا تخریبی هستند

سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران همچنین به حجم گسترده مدارس تخریبی استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۱۳ درصد کلاس های درس استان شامل ۲ هزار و ۸۶۳ کلاس کاملا تخریبی هستند.

استادیان با اشاره به برخی بی توجهی ها طی سال های اخیر نسبت به ایمن و مقاوم سازی فضاهای آموزشی استان، افزود: ۶۱۸ کلاس درس استان نیازمند مقاوم سازی هستند که بر اساس اولویت در این حوزه ورود خواهیم کرد تا پیش از سال تحصیلی جدید شرایط مطلوبی داشته باشند.

سرپرست اداره کل نوسازی مازندران همچنین بیشترین مدارس بلا استفاده را  مربوط به مقطع ابتدایی دانست و اظهار داشت: از مجموع ۶۱۳ مدرسه غیر قابل استفاده حدود ۴۸۳ مدرسه یعنی ۷۸ درصد مربوط به مدارس ابتدایی است.

وی میزان فرسودگی بالا، فقدان وجود دانش آموز و همچنین تجمیع مدارس را عمده دلیل خارج شدن این فضاهای آموزشی از گردونه تعلیم و تربیت عنوان کرد و افزود: امید است با برنامه ریزی های جدی از این فضاها در جهت مناسب و برای دیگر بخش های آموزشی، فرهنگی و ورشی استفاده شود.

استادیان همچنین به سرانه فضای آموزشی استان اشاره کرد و اظهار داشت: از لحاظ سرانه استاندارد، مازندران در حال حاضر نیازمند یک هزار و ۱۳۶ مدرسه است که بیش از ۷۳۰ مدرسه مربوط به حوزه ابتدایی می باشد ولی از لحاظ سرانه کشوری، این استان به ۳۷۱ مدرسه و فضای آموزشی جدید نیاز دارد که امیدواریم برای آینده نزدیک استان را به سرانه کشور نزدیک کنیم.

سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران در پایان خواستار حضور جدی خیرین برای ایجاد تحول در فضای فیزیکی آموزشی استان شد و تاکید کرد: با توجه به قوانین مشارکتی، نیاز است خیرین همانند گذشته حضور قوی داشته باشند تا بتوانیم اعتبارات ملی بیشترین در این بخش دریافت و به پروزه های در حال انجام تزریق کنیم.

مدارس مازندران همانند دیگر سازه ها به دلیل قرار گیری در شرایط آب و هوایی و اقلیمی مرطوب جلگه ای و سرد و خشک کوهستانی با فرسودگی بالایی دست و پنجه نرم می کنند. همین وضعیت نوسازی مدارس را به عنوان مهم ترین فضای آموزشی به مسئولیتی مداوم و پایان‌ناپذیر تبدیل می کند.

طبق اصول کارشناسی سن مفید یک بنای آموزشی حدود ۲۵ تا ۳۰ سال است ولی در مازندران با توجه به شرایط اقلیمی این میزان کاهش می یابد و به جرات باید گفت که نوسازی مدارس و دیگر فضای‌های آموزشی با توجه به اقلیم استان هیچگاه پایانی نخواهد داشت.

ساختمان های آموزشی ، فرهنگی و ورزشی همواره عمری کوتاه تر از سایر سازه های مشابه دارند و به همین دلیل هم وقتی پا به دهه دوم عمرشان می گذارند ، کابوس ناامنی و تخریب به سراغشان می آید. همین شرایط سبب شد تا طی چند دهه گذشته بخش زیادی از مدارس استان وضعیت تخریبی به خود بگیرند.

ساخت و یا نوسازی مدارس یکی از اولویت هایی بود که از پس انقلاب تا به امروز یک تکلیف برای دولت و تمامی متولیان محسوب می شود. طبق گزارشات رسمی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در سال ٥٧ تا به امروز حدود ۱۹ هزار کلاس درس در مازندران ساخته شده است.

همچنین گزاش ها نشان می دهد که مازندران در حال حاضر سه هزار و ۴۸۸ مدرسه با بیش از ۲۲ هزار کلاس درس دارد که طبق آمار جدید حدود ۸۵ درصد آن نوسازی و ایمن سازی شده و از استانداردهای رسمی کشور برخوردار هستند و ۱۵ درصد آن نیازمند تخریب و نوسازی و یا مقاوم سازی هستند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲