تاریخ انتشاريکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۴۶۴۴۸۵
مدیر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مازندران با بیان اینکه در پایان سرشماری انجام شده، تعداد 52 هزار و 879 نفر اتباع افغانستانی فاقد مدارک قانونی در استان مازندران شناسایی شدند؛ گفت: این نفرات از 12 شهریور ماه لغایت 12 مهرماه امسال فرصت دارند تا با مراجعه به سامانه‌ نوبت دهی، ضمن ثبت‌نام یکی از سه استان گلستان، سمنان و یا قزوین را جهت جانمایی انتخاب کنند.
۱
plusresetminus
شناسایی 53 هزار اتباع افغانی فاقد مدارک در مازندران/12 مهرماه؛ آخرین مهلت ثبت‌نام اتباع غیرمجاز در سامانه نوبت‌دهی
غلامعلی کریم‌پور مدیر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مازندران در گفت‌گو با خبرنگار بلاغ ، اظهار کرد: از 27 اردیبهشت‌ماه لغایت 9 تیرماه سال‌جاری، طرح سرشماری اتباع خارجی تازه وارد افغانستانی و نیز فاقد مدارک اقامتی در استان مازندران را داشتیم.

وی افزود: مقرر شد در پایان سرشماری، اتباع خارجی استان‌های ممنوعه نظیر مازندران در استان‌های غیرممنوعه کشور، جانمایی و از استان‌های ممنوعه خارج شوند.

مدیر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مازندران، خاطرنشان کرد: یک سری از اتباع افغانستانی، به‌عنوان پناهنده و مهاجر به‌صورت قانونی در کشور و استان حضور دارند که دارای مدارک قانونی لازم از وزارت کشور هستند که اتعداد آن‌ها در مازندران نزدیک به 3 هزار نفر است که عمدتا اتباع افغانستانی هستند.

این مسئول ادامه داد: در پایان سرشماری انجام شده، تعداد 52 هزار و 879 نفر اتباع افغانستانی فاقد مدارک قانونی در استان مازندران شناسایی شدند.

کریم‌پور بیان کرد: دولت برای شناسایی و تعداد این عده، تصمیم به سرشماری گرفته است تا تعداد این عده از اتباع افغانستانی را احصا و مکان و تعداد اقامت آنان را در استان‌های کشور و بالطبع استان مازندران، احصا کند.

وی عنوان کرد: این طرح در بدو شروع در استان‌های غیرممنوعه آغاز و اجرا شد، اما به لحاظ اینکه تعداد این عده در استان‌های ممنوعه نیز قابل ملاحظه بود؛ در ادامه تصمیم به برگزاری سرشماری اتباع افغانستانی تازه وارد و یا قدیمی فاقد مدارک در این استان‌ها گرفته شد که استان مازندران نیز در زمره این استان‌ها قرار دارد.

مدیر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مازندران، گفت: این سرشماری برای نخستین بار به صورت سراسری در کشور انجام گرفت و برگه سرشماری نیز در اختیار ثبت نام کنندگان در این طرح قرار گرفت که تا پایان شهریورماه امسال در استان مازندران، دارای اعتبار است.

این مسئول، تصریح کرد: بنا بر اعلام وزارت کشور مبنی بر خروج اتباع افغانستانی فاقد مدارک و تازه وارد از استان‌های ممنوعه، مقرر د اتباع افغانستانی که طی سال جاری در استان ممنوعه مازندران سرشماری شدند از 12 شهریور ماه لغایت 12 مهرماه امسال فرصت دارند تا با مراجعه به سامانه‌ نوبت دهی به آدرس اینترنتی kanoonnobat.ir جهت ثبت‌نام  اقدام و سه استان گلستان، سمنان و یا قزوین را جهت جانمایی انتخاب کنند.

کریم‌پور افزود: این سه استان برای جانمایی حدود 53 هزار نفر اتباع افغانستانی سرشماری شده در استان مازندران در نظر گرفته شده است که می‌بایست این نفرات با مراجعه به سامانه نوبت دهی نسبت به ثبت نام رایگان و انتخاب الویت بندی شهرهای اول تا سوم طی مهلت یک ماهه مقرر اقدام کنند.

وی تاکید کرد: در پایان این مهلت یک ماهه، تمامی برگه‌های سرشماری در اختیار این نفرات، از اعتبار قانونی ساقط خواهد شد و نیروی انتظامی در صورت رویت یا اطلاع از حضور این نفرات در استان، با آنان برخورد قانونی خواهد کرد.

مدیر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مازندران، اعلام کرد: به همه این نفرات توصیه می‌کنیم در مهلت مقرر در این سامانه ثبت نام و از استان خارج شوند و بدانند که برای مشارکت کنندگان در این طرح مزایای خوبی از سوی دولت نظیر خدمات بانکی، بیمه‌ای، آموزش، ثبت نام فرزندان‌شان در مدارس و غیره در نظر گرفته شده است و به عنوان یک فرد قانونی در کشور شناخته خواهند شد.

این مسئول با بیان اینکه اقامت و اشتغال اتباع خارجی و افغانستانی فاقد مدارک قانونی، ممنوع است؛ خاطرنشان کرد: لذا این عده تنها مجاز هستند که در استان‌هایی که دولت ایران اعلام کرده است اقامت و اشتغال داشته باشند و استان مازندران برای اقامت و اشتغال، ممنوع است.

کریم‌پور اذعان کرد: البته یک استثنا وجود دارد و آن اینکه مگر اتباعی که دارای مدارک، همسر قانونی ایرانی، مادر ایرانی و یا سرمایه‌گذار خارجی محسوب شوند؛ لذا برای این عده مشکلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اتباعی مجاز به اشتغال در کارگاه‌ها هستند که دارای پروانه کار باشند؛ متذکر شد: کارفرمایانی می‌توانند از اتباع خارجی استفاده کنند که اولا باید ویزای کار وارد کشور شده باشد و ثانیا از وزارت کار دارای پروانه کار باشد.

مدیر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مازندران، با بیان اینکه کارفرمایان ایرانی حتما مطابق دستورالعمل وزارت کار اقدام کنند تا مشمول برخوردهای قانونی، حبس و جزایم ریالی نشوند؛ گفت: هر کارفرمایی که از کارگران فاقد مدارک و پروانه کار استفاده کنند، برابر قانون محکوم به حبس و جریمه ریالی روزانه حدود 500 هزار تومان خواهد شد.

کریم‌پور یادآور شد: تعداد اتباع  خارجی دارای مدارک قانونی در استان مازندران حدود دو هزار و 800 نفر است که 95 درصد آن‌ها، افغانستانی هستند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Singapore
برگ سرشماری اتباع خارجی در استان مازندران شروع شده یا نه
آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴