BLOCK}']['func'] = 'Get_Polls_Content'; $conf['{POLL_GENERAL_BLOCK}']['prms']['section_id'] = 0; ?>BLOCK}']['func'] = 'Get_Polls_Content'; $conf['{POLL_GENERAL_BLOCK}']['prms']['section_id'] = 0; ?> توریست، بلای جان فرهنگمسئولان فریدونکنار به فکر انسجام‌بخشی بین خانواده‌ها باشند | بلاغ نیوز
تاریخ انتشارسه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۶
کد مطلب : ۴۶۴۰۶۳
کارشناس جامعه‌شناسی با اشاره به اینکه فریدونکنار امروز درگیر مشکلات زیاد فرهنگی بوده که توریست عامل اصلی وجود این مشکلات است، گفت: بنابر بررسی‌های صورت گرفته اختلاف خانوادگی نخستین عامل خودکشی و فقر آخرین عامل خودکشی در فریدونکنار است.
۰
plusresetminus
توریست، بلای جان فرهنگ/مسئولان فریدونکنار به فکر انسجام‌بخشی بین خانواده‌ها باشند
به گزارش بلاغ، محمد قنبرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: در بسیاری از مسائلی که در جامعه ما رواج پیدا کرده ازجمله ازدواج، طلاق، بیکاری، اشتغال و خودکشی دارای ریشه های عمیق اجتماعی بوده یا بخش‌های بزرگ آن مربوط به جامعه است.

وی با اشاره به اینکه خودکشی در حوزه علوم اجتماعی به سه دسته تقسیم می‌شود، خاطرنشان کرد: نوع اول خودکشی که خودکشی خودخواهانه است، فرد در ارتباط با جامعه به دلیل موضوعاتی مانند طلاق پدر و مادر دچار احساس شرم و افسردگی شده و به واسطه اینکه همبستگی اجتماعی آن جامعه بسیار پایین است دست به خودکشی می‌زند.

کارشناس جامعه‌شناسی خودکشی نوع دوم را خودکشی دگرخواهانه برشمرد و تصریح کرد: در این نوع به دلیل اینکه انسجام اجتماعی یک گروه یا جامعه بسیار بالا است اگر فردی نتواند با آن مجموعه برابری داشته باشد اقدام به خودکشی می‌کند، برای نمونه می‌توان به خودکشی فردی در فریدونکنار اشاره کرد که به دلیل عدم توانایی در تنظیم کردن نوع خودروی خود با افراد دیگر که در یک جشن دعوت شده بودند دست به خودکشی زد.

قنبرنیا با بیان اینکه نوع سوم خودکشی‌ها خودکشی بی‌هنجار است یادآورشد: به دلیل تغییرات ناگهانی و فوری که در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در یک جامعه یا حتی منطقه به وجود می‌آید برخی افراد تحمل این نوع تغییرات را نداشته باشند که یک نمونه از عوارض آن ممکن است خودکشی باشد.

وی یکی از علل افزایش آمار خودکشی در فریدونکنار را نتیجه هجمه خرده‌فرهنگ‌های وارده توسط توریست دانست و گفت: باتوجه به اینکه بافت فرهنگی و اجتماعی فریدونکنار یک روستا شهر است و جمعیت پایینی دارد، افرادی که به‌عنوان توریست از مناطق مختلف کشور یا خارج از کشور به این شهرستان سفر می‌کنند اثرات زیاد فرهنگی و اجتماعی را به فریدونکنار وارد می‌کنند.

کارشناس جامعه‌شناسی یکی از علت‌های اصلی خودکشی را شرایط اجتماعی برشمرد و تاکید کرد: اینکه زوجین به واسطه طلاق از هم جدا می‌شوند باید ریشه‌یابی شود که چرا زندگی آن‌ها منجر به طلاق شده است.

قنبرنیا با اشاره به اینکه مسئله خودکشی به شرایط مختلف سن، جنس، شرایط جغرافیایی و دین بستگی دارد، اظهارکرد: بیشترین آمار خودکشی در بین ادیان، متعلق به پروتستان‌ها و پس از آن کاتولیگ‌ها، یهودیت و مسلمانان است.

وی با تشریح آماری از خودکشی در ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه آمار اقدام به خودکشی در کشور ما به تعداد ۱۱۷ در ۱۰۰ هزار تا و آمار خودکشی منجر به فوت تعداد ۶ در ۱۰۰ هزار مورد است.

کارشناس جامعه‌شناسی با بیان اینکه آمار جهانی خودکشی منجر به فوت ۱۶ نفر به ازای ۱۰۰ هزار نفر است تصریح کرد: اما متاسفانه این آمار در استان‌های غربی کشور ما مانند ایلام، کرمانشاه و همدان دو برابر آمار جهانی است.

قنبرنیا با اعلام اینکه فریدونکنار در آمار خودکشی رتبه دوم مازندران را دارد یادآورشد: باتوجه به اینکه از حدود چهار سال گذشته آمار طلاق در این شهرستان افزایشی شده باید پیش‌بینی‌های لازم درخصوص افزایش آمار خودکشی هم صورت می‌گرفت اما به دلیل عدم چاره‌اندیشی مناسب مشکلات بعدی پدیدار شده که ناشی از عوارض اجتماعی است.

وی بر لزوم پیگیری و اقدام مسئولان فرهنگی، آموزشی، پرورشی و نهادهای متولی ازجمله بهزیستی و سلامت برای پیشگیری از مسئله خودکشی تاکید کرد و گفت: زمانی که در یک منطقه آمار طلاق افزایشی می‌شود نهادهای متولی مانند آموزش و پرورش، بهزیستی و بهداشت با مشخص کردن اولویت‌بندی‌های خود باید از آسیب‌های بعدی که خودکشی یکی از آن‌ها است جلوگیری کنند.

کارشناس جامعه‌شناسی ادامه داد: مسئولان فریدونکنار باید توجه داشته باشند که خودکشی در این شهرستان به یک مسئله تبدیل شده و آنها باید برای حل این مسئله به صورت فوری اقدام کنند چراکه بحث جان انسان‌ها در میان است.

قنبرنیا افزود: باتوجه به اینکه تاکنون تدبیری از سوی مسئولان فریدونکنار درباره مسئله خودکشی نشده، لازم است گروه‌های اجتماعی ورود پیدا کرده و عزم همگانی برای رفع این معضل به‌وجود آید.

وی با اشاره به اینکه فریدونکنار امروز درگیر مشکلات زیاد فرهنگی بوده که توریست عامل اصلی وجود این مشکلات است، خاطرنشان کرد: این شهر از نظر فرهنگی ظرفیت این را ندارد که یک توریست با سبک خاص در اینجا تردد کند چراکه اثر آن برای مردم قابل تحمل نبوده و در نهایت موجب از هم پاشیدگی نظام اجتماعی می‌شود.

کارشناس جامعه‌شناسی نقش آموزش و پرورش را برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی نوجوانان بسیار مهم دانست و اظهارکرد: این نهاد باید به دانش‌آموزان آموزش اجتماعی شدن را بیاموزد چراکه فردگرایی می‌تواند آسیب‌های زیادی را به دنبال داشته باشد.

قنبرنیا با بیان اینکه بنابر بررسی‌های صورت گرفته اختلاف خانوادگی نخستین عامل خودکشی و فقر آخرین عامل خودکشی در فریدونکنار است تصریح کرد: بازهم این مورد نشان دهنده اختلالات فرهنگی موجود در شهرستان است که تاثیر خود را در خانواده‌ها میگذارد.

وی تاکید کرد: مسئولان فریدونکنار وقتی می‌بینند که اختلاف خانوادگی گریبانگیر خانواده‌های این شهرستان است باید به فکر ذهنیت‌سازی، ارزش‌گذاری، انسجام‌بخشی و هنجارمندی در خانواده‌ها باشند.

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما