در گفت‌وگو با یک روانشناس بالینی مطرح شد؛

طلاق والدین با نوجوانان چه می‌کند؟

تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۴۶۴۰۱۸
یک روانشناس بالینی جدایی پدر و مادر را علت اصلی خودکشی در بین نوجوانان دانست و گفت: آمار خودکشی زنان نسبت به مردان در فریدونکنار سه برابر است.
۰
plusresetminus
طلاق والدین با نوجوانان چه می‌کند؟
به گزارش بلاغ، سیده فهمیه حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با ابراز تاسف از افزایش آمار خودکشی، اظهارکرد: متاسفانه ازدواج‌های امروزی با ناآگاهی انجام می‌شود که ۵۰ درصد از این ازدواج‌ها منجر به طلاق می‌شود که این پدیده آسیب مخرب زیادی بر روی کودکان دارد.

وی با اشاره به اینکه والدین نباید در دو رده سنی فرزندان خود به طلاق فکر کنند، خاطرنشان کرد: اگر زن و مرد به جایی رسیدند که فکر می‌کنند به غیر از جدایی چاره‌ای دیگر ندارند باید به این نکته توجه داشته باشند که فرزندشان اگر در دوره پیش دبستانی یا نوجوانی است هیچگاه تصمیم خود را برای طلاق عملی نکنند چراکه این دوره سنی بسیار حساس است.

روانشناس بالینی تصریح کرد: کودکانی که در دوران پیش دبستانی هستند به علت اینکه درکی از واژه طلاق ندارند خودشان را مقصر قلمداد کرده و دچار ترس از طرد شدن و رها شدن می‌شوند و اضطراب زیادی پس از طلاق به آنها وارد می‌شود.

حسینی افزود: ما به خانواده‌ها پیشنهاد می‌کنیم که اگر فرزندی در دوران نوجوانی دارند و تصمیم به طلاق گرفتند این دوره را تحمل کنند چراکه نوجوانی همراه با تغییرات هورمونی و جنسی است که موجب پرخاشگری در پسران و افسردگی در دختران می‌شود و اگر فرزندانی که در این دوره هستند با طلاق پدر و مادر مواجه شوند با آسیب‌های زیادی رو به رو می‌شوند.

وی با اشاره به خودکشی اخیر یک نوجوان فریدونکناری که منجر به فوت او شده است، گفت: این نوجوان که با طلاق والدین در سن نوجوانی دچار افسردگی می‌شود احساس عدم دوست داشتن به او دست می‌دهد و نتیجه می‌گیرد که خودکشی کند.

روانشناس بالینی با اعلام اینکه بنابر آمار ارائه شده دهمین علت مرگ در افراد خودکشی عنوان شده است، یادآورشد: اما از نظر جنسیت خودکشی در بین زنان پانزدهمین علت، در بین مردان هفتمین علت و متاسفانه دومین علت در بین نوجوانان است.

حسینی با بیان اینکه اما متاسفانه در فریدونکنار میزان خودکشی در بین زنان سه برابر مردان است، ادامه داد: بانوان به دلیل اینکه فشارهای روانی را به خودشان انتقال می‌دهند و مهارت کافی را در کنترل و دفع خشم نداشته به جایی می‌رسند که فکر می‌کنند دیگر راهی برای ادامه دادن ندارند و دست به خودکشی میزنند.

وی تاکید کرد: ۹۰ درصد افرادی که دست به خودکشی می‌زنند دچار افسردگی هستند و اعتیاد، مصرف مشروبات الکلی و اضطراب از علت‌های دخیل در خودکشی است.

روانشناس بالینی اظهارکرد: خانواده‌ها باید توجه داشته باشند اگر یکی از اعضای خانواده حرف از خودکشی زد مراقبت بیشتری از او صورت گیرد چراکه امکان انجام دادن این عمل در آن عضو خانواده بیشتر وجود دارد و اگر فکر شود کسی که حرف از خودکشی زد فقط به دنبال ترساندن دیگران بوده یک باور غلط است.

حسینی خاطرنشان کرد: همچنین برخی فکر می‌کنند افرادی که یک بار خودکشی ناموفق داشتند دیگر این کار را انجام نمی‌دهند، درحالی که احتمال خودکشی مجدد ۵۰ درصد بیشتر است.

وی تصریح کرد: یاد گرفتن مهارت‌های زندگی توسط خانواده‌ها می‌تواند در مقابله با تنش‌ها نقش موثری داشته باشد و اگر پدر و مادری به سمت طلاق رفتند لازم است شرایط فرزندان را درک کنند تا کمتر آسیب ببینند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷