کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سیل تابستانی همه را غافلگیر کرد؛

سیل آبادانی در مناطق سیل‌زده مازندران آغاز شد/همدلی ستودنی مردم و مسئولان برای یاری‌رسانی

10 مرداد 1401 ساعت 20:54

سیل در چله تابستان تمام کشور از جمله مازندران را غافلگیرد کرد و جدا از خسارات وارده به خانه‌های مسکونی، جاده، زیرساخت‌ها، اراضی کشاورزی و باغی تلفات جانی را هم بدنبال داشت؛ اما در این میان، سیل همدلی مردم و مسئولان برای خدمت‌رسانی به مردم، ستودنی است.


به گزارش بلاغ؛ در حالی که آمارها نشان می‌داد ایران یکی از کم بارش‌ترین سال‌های آبی خود را سپری کرده و میانگین بارش‌های بهار و زمستان گذشته در حد کمترین میزان بوده‌ است ماه دوم فصل تابستان با باران‌های ویرانگر سیل‌آسا، مردم ایران را غافلگیر کرد.

برابر آخرین آمارها در پی وقوع سیلاب در کشور دستکم ۶۹ نفر جان خود را از دست داده، ۴۵ نفر مفقود شده و ۴۱ نفر مصدوم شدند که این افراد به مراکز درمانی انتقال یافتند.

پس از استان‌های تهران و خراسان رضوی، مازندران بیشترین تعداد جانباخته را به خود اختصاص داده است؛ در این استان ۶ نفر در پی سیل جان خود را از دست داده‌اند.  ۱۲ نفر نیزمفقود هستند که جستجو برای یافتن آن‌ها ادامه دارد. ۴ تن از مصدومان سیلاب استان مازندران نیز به مراکز درمانی منتقل شدند. 

سیل ویرانگر هفتم مرداد که بر اثر طغیان رودخانه چالوس رخ داد علاوه بر آسیب‌ رساندن به زیرساخت‌های مختلف اعم از برق، آبرسانی، راه و ساختمان‌ها، خسارت سنگینی هم بر زیرساخت‌های ارتباطی این منطقه وارد کرد که منجر به قطع گسترده خطوط تلفن ثابت، همراه اول و اینترنت شد.

بلافاصله پس از وقوع سیل و بروز خسارت‌ها و تلفات جانی، استاندار مازندران با حضور در مناطق سیل‌زده، بر لزوم حضور مدیران در مناطق و بسیج تمامی امکانات دستگاه‌های دولتی و اجرائی برای بازگشایی راه‌ها، خدمات دستگاه‌های امدادرسان و خدمات رسان و بازگشت به شرایط عادی، تاکید کرد.

در کنار بسیج مسئولان استانی و دستگاه‌های امدادرسان،  گروه‌های جهادی و مردمی هم برای کمک به سیل زدگان، آستین همت بالا زدند.

حسینعلی محمدی شیرکلائی سرپرست مدیریت بحران مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین وضعیت خسارت سیلاب در استان با بیان اینکه در سیل اخیر به اراضی کشاورزی، زیرساخت، مزارع پرورش ماهی، دام، تاسیسات، جاده و سایر بخش‌ها، خسارت وارد شده است؛ اظهار کرد: برآورد اولیه خسارت سیل  بیش از ۵ هزار میلیارد تومان در کل مازندران است.

وی با بیان اینکه بیشترین خسارت سیل در مازندران به دهستان کوهک‌چال مرزن‌آباد شهرستان چالوس وارد شد؛ افزود: هفت کیلومتر محور اصلی روستایی ما آسیب جدی دیده است.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران، با بیان اینکه در سیل اخیر دو روستای ” باسکول ” و ” پولادکوه”  از توابع بخش مرزن آباد به کلی از بین رفته است؛ خاطرنشان کرد: ۴۰ خانه در این دو روستا به صورت صددرصد تخریب شده است و آب آن را با خود برده است.

این مسئول اعلام کرد: تا این لحظه، متاسفانه در سیل اخیر ۶ نفر از هم‌وطنان ما جان خود را از دست دادند و ۱۲ نفر مفقود شدند.

محمدی شیرکلائی، عنوان کرد: در حوزه‌های مختلف، دستگاه‌های متولی، سخت در حال فعالیت هستند و در تلاش هستیم تا پایان امروز با اجرای عملیات پل‌گذاری، به نخستین روستایی که خسارت جدی به آن وارد شده است برسیم.

وی تاکید کرد: تا الان، نزدیک به ۲ کیلومتر عملیات ترمیم و بهسازی جاده در مناطق سیل‌زده انجام شده است و در برخی از نقاط، احداث مسیرهای جدید نیز انجام شده است.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران، گفت: با پایان انجام این عملیات، راه دسترسی 24 روستای بالادست، بازگشایی خواهد شد و اگر امشب اگر بارندگی نداشته باشیم به روستای باسکول خواهیم رسید.

این مسئول ادامه داد: در بحث دسترسی جاده‌ای در 4 روستای بالادست مرزن‌آباد شامل پولادکوه سر، بیجان، چهارباغ و  انگوران محدودیت داریم و در این روستاها، امدادونجات هوایی انجام شده است و طی روز جاری نیز دو مرحله امدادونجات هوایی انجام شده است.

محمدی شیرکلائی، مطرح کرد: فعلا تجهیزات و دستگاه‌های راهداری در رودخانه مستقر هستند و تقریبا 35 دستگاه ماشین‌آلات سنگین و 70 دستگاه ماشین‌آلات سبک مشغول کار هستند.

وی افزود: حجم خسارت در این منطقه بسیار بالا است و حداقل در حوزه روستاهای مرزن آباد بالغ بر یک‌هزار میلیارد تومان، خسارت وارد شده است.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران، تاکید کرد: طبق برنامه‌ریزی و تقسیم بندی انجام شده، عملیات احداث، ترمیم و بهسازی محورهای اصلی به بسیج سازندگی و محور شماره دو به راهداری واگذار شده است تا کار در اسرع وقت انجام گیرد.

این مسئول، با بیان اینکه پایدار سازی شبکه آب و برق و سایر خدمات نیاز به زمان دارد؛ تصریح کرد: ترمیم شبکه برق در دست انجام است، مجموعه هلال احمر و دستگاه‌های امداد و نجات در حال جستجوی مفقودین هستند، آب‌رسانی به مناطق آسیب‌دیده به صورت تانکر تا ترمیم کامل شبکه در حال انجام است، سایر دستگاه‌ها هم در حال فعالیت هستند.

محمدی شیرکلائی، افزود: با توجه به اینکه حوزه خسارات و محدوده آسیب بسیار گسترده است نمی‌خواهیم چندان مردم را درگیر کنیم و از مردم تنها انتظار همکاری و صبوری داریم.

وی عنوان کرد: حداکثر تلاش ما بازگشت شرایط عادی به منطقه و برقراری شبکه آب و برق و راه دسترسی است و تمامی دستگاه‌ها پای کار هستند.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران، متذکر شد: در حال حاضر در حال جاده سازی و عملیات پل موقت برای بازگشایی راه دسترسی به روستای باسکول هستیم که در نهایت تا فردا به پایان خواهد رسید.

این مسئول متذکر شد: متاسفانه علیرغم هشدارهای متعدد ستاد بحران اما مردم و مسافران به هشدارها توجه نکردند و از مردم تقاضا داریم هشدارهای ستاد بحران را جدی بگیرند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 463524

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/interview/463524/سیل-آبادانی-مناطق-سیل-زده-مازندران-آغاز-همدلی-ستودنی-مردم-مسئولان-یاری-رسانی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com