تاریخ انتشارپنجشنبه ۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۵
کد مطلب : ۴۶۲۵۸۰
مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران ضمن اشاره به قرار داشتن مازندران در سال خشک و آب‌دهی تناوبی به شالیزارهای پایین دست به تشریح چرایی خشکی شالیزارهای گهرباران شهرستان میاندورود پرداخت و گفت: برای اینکه بتوانیم آب را مدیریت کنیم در این مناطق ناچار به نوبت‌دهی تناوبی هستیم و به هر حال زمانی که آب‌دهی به صورت پیوسته باشد.
۰
plusresetminus
دلایل خشکی برخی از شالیزارهای گهرباران میاندورود چه بود؟/40 هزار هکتار اراضی شالیزاری در خطر تنش کم‌آبی
به گزارش بلاغ؛ این روزها در فضای مجازی، کلیپی از خشک‌شدن شالیزارهای گهرباران میاندورود در حال دست به دست شدن است که جدا از نگرانی شالیکاران برخی ابهامات و شبهاتی در میان مردم نیز به وجود آمده است که برای شفاف شدن ماجرا و اطلاع از چرایی و صحت‌وسقم این ماجرا به سراغ محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران رفتیم که متن این گفت‌وگو را در ذیل این خبر می‌خوانید:

محمدابراهیم یخکشی در تشریح این ماجرا به خبرنگار بلاغ گفت: امسال جزو سال‌های خشک است که ما به ویژه هم در طول سال و هم فصل زراعی شاهد کاهش بارش‌ها و متعاقبا کاهش آب‌دهی مواجه هستیم.

*ذخیره آبی سد شهید رجایی کمتر از سال‌های گذشته است
وی افزود: در منطقه حوزه تجن و ساری نیز به دلیل اینکه سد شهید رجایی دو سال متوالی است که زیر بار تحمل خشکی است، امسال به نسبت سالیان گذشته دارای ذخیره آبی کمتری است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران، خاطرنشان کرد: ما برابر روال سال خشک اقدام به برگزاری نشست‌های متعددی با سازمان جهاد کشاورزی حتی قبل از آغاز فصل زراعی کردیم و در خصوص اطلاع‌رسانی، نحوه و زمان شخم‌وشیار، زمان نشا و حتی ارقام کشت مباحث گوناگونی را به بحث و تبادل نظر پرداختیم.

این مسئول ادامه داد:
پیرو این جلسات و اطلاع رسانی انجام شده، خیلی از شالیکاران همکاری کردند، نسبت به نشای زودهنگام اقدام کردند، در نشا از ارقام کم‌آب طلب نظیر طارم محلی استفاده کردند و در بحث مدیریت مصرف آب شاهد همکاری مطلوب این عده از شالیکاران بودیم.

*در حال آب‌دهی نوبتی به مناطق پایین دست هستیم
یخکشی بیان کرد: در ادامه با مشارکت جهاد کشاورزی برای مدیریت بهتر منابع و مصرف آب، موضوع نوبت‌بندی را در چند نقطه از استان از جمله هراز و حوزه زیر دست شهید رجایی، مطرح و اجرا کردیم که اکنون به شیوه نوبت‌بندی در حال آب‌دهی به این نقاط هستیم.

وی عنوان کرد: طبیعی است که در نوبت‌بندی‌ها که در گذشته به‌صورت پیوسته و امسال به صورت تناوبی در حال آب‌دهی هستیم در حد فاصل بین دو نوبت شاهد مواردی نظیر آنچه در برخی از کلیپ‌ها منتشر شد، باشیم.



* چاره‌ای جز آب‌دهی تناوبی به شالیکاران نداریم
مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران، تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم آب را مدیریت کنیم در این مناطق ناچار به نوبت‌دهی تناوبی هستیم و به هر حال زمانی که آب‌دهی به صورت پیوسته باشد منجر به هدررفت آب می‌شود و لذا در سال کم‌آب پیش‌رو به‌جز نوبت‌بندی تناوبی، چاره دیگری نداریم.

این مسئول گفت: در خصوص مشکلات پیش‌آمده اخیر طی جلساتی که با دستگاه‌های مرتبط داشتیم پیشنهاد شد که این فاصله زمانی را کمی تقلیل دهیم تا بشود به نحوی از این بحران عبور کنیم و آسیب‌ها را به‌حداقل برسانیم.

*فاصله 3 روزه نوبت آب‌دهی؛ دلیل خشکی شالیزارهای گهرباران
یخکشی تشریح کرد: در موضوع حوزه میاندورود، گهرباران و روستای برگه باید عرض کنم که یکی از نقاطی که در زمان کم‌آبی محل آسیب بوده همین منطقه بوده؛ چرا که این مناطق و بخشی از جویبار در بخش انتهایی آب‌خور شهید رجایی قرار دارند و در این مناطق با توجه نوبت‌بندی‌هایی که داشتیم فاصله زمانی بین دو آب‌دهی تقریبا 3 روز است که در ساعات پایانی گاها آب فروکش کرده و شاهد خشکی مزارع هستیم.

وی افزود: بلافاصله پس از انتشار کلیپ و تصاویر ارسالی، همان شب، نوبت آب‌دهی این منطقه بوده و شالیزارها آب‌دهی شدند و تمامی این اراضی اکنون، آب گرفته‌اند؛ منتهی باید یک مقداری شالیکاران با توجه به شرایط موجود و در این آب‌دهی تناوبی، همراهی بیشتری داشته باشند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران، اعلام کرد: گرچه ما به مردم و شالیکاران این مناطق کاملا حق می‌دهیم و از قبل هم پیش‌بینی آن را هم کرده بودیم چرا که این شرایط در سالیان گذشته هم سابقه کم‌آبی و خشکی را داشته است؛ فعلا راهکار کوتاه مدت آن بحث آبیاری تناوبی است.



*کشت جدید برخی کشاورزان بر تشدید تنش آبی دامن زد
این مسئول اذعان کرد: شالیکاران و کشاورزان این منطقه نباید هیچگونه کشت جدید را نداشته باشند و بعضا برخی از کشاورزان این منطقه پس از برداشت برخی محصولات نظیر گندم، اقدام به کشت برنج کرده‌اند که بر مشکلات بیشتر این منطقه دامن زده است.

یخکشی اظهار کرد: ما از قبل هم اعلام کردیم که کشاورزان این مناطق پس از برداشت گندم، کلزا و سایر محصولات اقدام به کشت برنج نکنند که متاسفانه کشت انجام شد و اکنون تدابیری که ما داریم برای کمک به همین شالیکاران نیز هست تا بتوانیم از این دوره عبور کنیم.

* در حال بررسی باروَری ابرها هستیم/ذخیره فعلی سد شهید رجایی کمتر از 50 درصد است
وی افزود: البته به شالیکاران این منطقه توصیه کردیم که اراضی خود را حتما بیمه کنند که در صورت خسارت احتمالی، متضرر نشوند؛ ضمن اینکه روی موضوع باروری ابرها هم در حال رایزنی و بررسی هستیم که اگر شرایط لازم نظیر تامین مالی و وجود ابر، فراهم باشد بتوانیم اقدام کنیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران، در پاسخ به میزان آب‌گیری و ذخایر حال حاضر پشت سدهای استان، تصریح کرد: اکنون بیشترین مشکل کم‌آبی ما متوجه سد شهید رجایی ساری است و در مابقی سدها با مشکل حادی مواجه نیستیم و در حال حاضر میزان ذخیره آبی پشت سد شهید رجایی کمتر از 50 درصد است.



* امسال 40 هزار هکتار از اراضی شالیزاری در خطر تنش کم‌آبی قرار دارند
این مسئول خاطرنشان کرد: ما پیش‌بینی کردیم که اگر وضع بارش‌های ما به هیمن نحو باشد حدود 40 هزار هکتار از اراضی شالیزاری ما نه اینکه مورد تنش خشکی قرار بگیرند بلکه متاثر می‌شوند و تمام تلاش‌مان این است که حداقل خسارت را با مدیریت مصرف و نوبت‌دهی داشته باشیم.

یخکشی بیان کرد: ما باید از سد شهید رجایی، آب را به 70 کیلومتر آن طرف‌تر برسانیم و در این مسیر هم هدر رفت داریم و هم مردم تقاضای حجم بیشتری آب دارند که لازمه عبور از این شرایط، همکاری مردم است.

وی افزود: مهار آب‌های سطحی، کوچک شدن اراضی شالیزاری و وضعیت نامطلوب کانال‌ها و مواردی از این دست از مشکلاتی است که تنش کم‌آبی را در استان تشدید می‌کند و لذا برای کاهش این آسیب‌ها اقدام به احداث چند سد جدید در استان نظیر زارم‌رود و سجادرود کرده‌ایم.

*اظهارنظر مدیرکل آب منطقه‌ای در خصوص احداث سد فینسک
مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران، در پاسخ به سوال خبرنگار بلاغ که نظر شما در خصوص احداث سد فینسک چیست؛ اعلام کرد: احداث سد فینسک آن هم در این شرایط، طبیعی است که به هر میزانی که باشد از حجم آب پشت سد شهید رجایی می‌کاهد.

این مسئول عنوان کرد: ظرفیت این سد به هر میزانی که باشد از ظرفیت آبی استان کم خواهد کرد و طبیعتا در سال‌های کم‌آبی بر تنش‌ها خواهد افزود.

یخکشی متذکر شد: به هر حال باید این موضوع را سرجمع ببینیم، راهکارهایی هم پیش‌بینی کرده‌اند و دستوراتی هم رئیس جمهور داده‌اند که در دست بررسی است و باید منتظر بمانیم که نظر کارشناسی چه خواهد بود.

وی یادآور شد: فعلا ما هیچ نظری نمی‌توانیم داشته باشیم تا خروجی بررسی کارشناسی و دانشگاهی آن مشخص شود تا تصمیم‌گیری بر مبنای آن صورت گیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
Mehdi
مسئولان آب منطقه ای کجایید؟ هر سه روز الان شده یک هفته زمین ها همه خشک شدند
مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲