تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
کد مطلب : ۴۶۲۴۷۳
مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه گفت: شهرستان گلوگاه از جمله شهرستان‌هایی است که از محدودیت منابع آبی رنج می‌برد و با بحران خشکسالی مواجه است.
۰
plusresetminus
شالیکاران گلوگاه از محدودیت منابع آبی رنج می‌برند/برخورد جدی با عرضه خارج از شبکه آرد و نهاده‌های دامی
به گزارش بلاغ، 210 هزار هکتار از خاک بزرگ‌ترین استان شمالی را شالیزار‌ها تشکیل می‌دهند و برداشت سالانه 1.5 میلیون تن برنج، رتبه اول تولید این محصول استراتژیک در کشور را به همراه دارد و 24 درصد ایرانی‌ها با برنج مازندران تغذیه می‌شوند.

شهرستان گلوگاه علیرغم مشکلات آبی سال‌های اخیر اما در کنار سایر شهرهای مازندران بخشی از این ظرفیت بکر و استراتژیک را تشکیل می‌دهد.

در شهرستان گلوگاه 21 هزار هکتار سطح زیر کشت وجود دارد که حدود 3 هزار هکتار قابلیت کشت برنج دارد؛ این شهرستان با تولید سالانه بیش از 12 هزار تن شلتوک سهم بسزایی در تامین برنج استان دارد.

با توجه به پایان فصل نشا در سال زراعی جدید برای اطلاع از آخرین وضعیت کشاورزی و اقدامات جهاد کشاورزی در رفع چالش‌های پیش روی شالیکاران به سراغ مهدی باباجانی مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه رفتیم که شرح این گفت‌وگو را در ذیل می‌خوانید:

 *برای بهبود معیشت روستائیان چه برنامه هایی در حوزه کشاورزی دارید؟
برای بهبود وضعیت معیشت کشاورزان اصلاح زیرساخت‌های عمرانی بخش کشاورزی جهت کاهش هزینه تولید و افزایش بهره‌وری تولیدات زراعی ضروری‌است؛ ضمنا این زیرساخت‌ها شامل بتنی کردن کانال‌های آبرسانی و لایروبی آب‌بندان‌ها و انتقال آب با لوله و برقی کردن چاه‌های کشاورزی و زهکشی اراضی کشاورزی می‌شود که مجموعه این عوامل باعث کاهش هزینه تولید و افزایش بهره‌وری می‌شود.

 
*تشکیل میزخدمت چه اثراتی و در چه بخش‌هایی برای کشاورزان برگزار شده است؟ 
ارتباط مستقیم مدیر یا رئیس سازمان با کشاورزان و دامداران و سایر ارباب رجوع بسیار تأثیرگذار است و گاه مشکلاتی که به‌راحتی قابل حل می‌باشد ممکن است به جهت عدم آگاهی افراد پیچیده شود که این میز، کمک خیلی زیادی در حل مشکلات ارباب رجوع دارد؛ در جریان سفر استاندار به گلوگاه میز خدمتی متشکل از ریاست سازمان جهاد کشاورزی مازندران و تمامی معاونین و مدیران کل بخش کشاورزی برای عموم کشاورزان برگزار شد و مسائل آنان مرتفع شد و حتی فعالین بخش کشاورزی نیز در این گردهمایی جهت بیان مشکلات و نظرات خود شرکت کردند؛ غیر از آن در مدیریت در بخش دامداری هم در بحث تامین نهاده دامی و هم تسهیلات سرمایه در گردش چندین میز خدمت برگزار شد.
 

*با توجه به اینکه ضرایب آبی در مازندران ۳۴ درصد است و مهار آب کمتر از ۱۰ درصد است، چه برنامه‌هایی در شهرستان برای کشاورزان و زمین‌های کشاورزی دارید؟ 
شهرستان گلوگاه از جمله شهرستان‌هایی است که از محدودیت منابع آبی رنج می‌برد و با بحران خشکسالی مواجه است، لذا جهت افزایش مهار آبی در درجه اول لایروبی آب‌بندان‌ها و کانال‌های مرتبط با آن‌ها از ضروریات می‌باشد؛ ضمنا مرمت و بهسازی سازه‌های ورودی جهت مهار سیلاب در اولویت است و جهت صرفه جویی در مصرف آب، پروژه‌های نظیر تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری و سامانه‌های نوین آبیاری در بعضی مزارع اجرا شده و در بعضی از روستاها نیز در حال انجام است.

 
*این شهرستان در زمینه کشاورزی در استان از چه جایگاهی برخوردار است؟ 
جایگاه شهرستان از نظر تولید نوع محصولات کشاورزی متفاوت است، از نظر تولیدات محصولات باغی در تولید انجیر دارای برند بوده و حرف اول را می‌زند؛ در تولید گیاهان زراعی نظیر گندم و کلزا نیز جزو شهرستان‌های برتر استان هستیم.

خارج از حیطه تولید بخش کشاورزی، بخش فنی و زیربنایی و امور اراضی است که فعالیت آنان در راستای حفظ بستر و خاک زراعی و بهینه سازی تولید و افزایش بهره‌وری است؛ در یک‌سال گذشته، وظیفه تامین کالای اساسی و تنظیم بازار و نظارت بر بازار کالای اساسی نیز به فعالیت‌های جهاد کشاورزی اضافه شده است که بازرسین جهاد کشاورزی، بازار را مورد پایش قرار داده و در صورت هرگونه گران‌فروشی یا کم‌فروشی یا عرضه خارج از شبکه و موارد دیگر، متخلف به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شود.

*آیا ممکن است در زمینه کشاورزی تخلفاتی صورت گیرد؟
 به‌دلیل اینکه هنوز کودهای شیمیایی و بخشی از نهاده‌های دامی و نیز آرد خبازی، به‌صورت یارانه‌ای توزیع می‌شوند، لذا احتمال تخلف در توزیع این اقلام وجود دارد، لذا بازرسین جهاد کشاورزی و صمت با همکاری بسیج اصناف بر فروشگاه‌ها و کارگزاری‌ها نظارت دارند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف طبق قانون برخورد می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما