کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس مسائل خانواده:

خانواده‌ها باور فرزندآوری را در خود نهادینه کنند/لزوم کاهش هزینه‌های درمان توسط دولت

31 ارديبهشت 1401 ساعت 8:44

کارشناس مسائل خانواده با اشاره به اینکه خانواده‌ها باید باور فرزندآوری را در خود نهادینه کنند بر لزوم کاهش هزینه‌های باروری توسط دولت تاکید کرد.


به گزارش بلاغ، ایفاء غبیشاوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما درخصوص مسئله مهم جمعیت و آسیب‌های تک فرزندی اظهارکرد: تک فرزندی از مقوله‌های فرهنگی بوده که یک شبه به‌وجود نیامده است.

وی خاطرنشان کرد: نخستین سیاست‌ اشتباهی که در طول سالیان دراز، دولت‌ها نسبت به آن تلاش زیادی کردند، مسئله کنترل جمعیت بود که در نهایت توانستند این مسئله را به گفتمان باوری و اعتقادی ثابت در خانواده ایرانی تبدیل کنند.

این کارشناس خانواده با بیان اینکه در گذشته مردم بر این باور بودند که فرزند بیشتر موجب خوشبختی و کسب و کار می‌شود تصریح کرد: اما با تغییر سبک زندگی و مشکلات اقتصادی، مردم متناسب با میزان درآمد، شغلشان و محل اسکان خودشان برای فرزندآوری اقدام می‌کردند.

غبیشاوی ادامه داد: فرهنگ تفریح داخلی و خارجی به صورت هفتگی و همچنین راحت‌طلبی افراد موجب شده تفکر تک فرزندی در بین خانواده‌ها جا بیافتد و فرزند بیشتر را مانع خوشی‌های خود ببینند.

وی با اشاره به اینکه امروزه خانم‌های ما به‌دنبال زیبایی‌های خود هستند افزود: با توجه به هزینه‌های زیاد باشگاه‌های ورزشی خانم‌ها به دلیل اینکه زیبایی خود را از دست ندهند به تک فرزندی اکتفا می‌کنند.

این کارشناس خانواده در ادامه با بیان اینکه دشمن با تلاش‌های فراوان فرهنگ غلط نگهداری از حیوانات خانگی را در بین خانواده جا انداخته است افزود: متاسفانه با تبلیغات گسترده‌ای که شده، خانواده‌ها خلا فرزند خودشان را با حیوانات خانگی پر می‌کنند و به تک فرزندی روی آوردند.

غبیشاوی با تاکید بر اینکه مسئله تنزل ایمان و اعتقادات و تهاجم فرهنگی از عوامل دیگر تک فرزندی است گفت: کم شدن اعتماد مردم موجب شده که این گفتمان در بین آن‌ها نهادینه شود و تک فرزندی را به یک‌دیگر تبلیغ کنند.

وی با بیان اینکه مشکلات فراوانی درخانواده تک‌فرزندی وجود دارد که به جامعه بزرگتر سرایت می‌کند، یادآور شد: پدر و مادری که یک فرزند دارند همیشه  استرس دارند و نگران فرزندشان بوده و تمام وقت خود را برای او می‌گذارند تا مشکلی برایش رخ ندهد و این‌کار موجب سلب آرامش خانواده می‌شود.

کارشناس خانواده بر لزوم اجرایی شدن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تاکید کرد و گفت: دولت باید زیرساخت‌ها و ملزومات اجرایی این قانون را هرچه سریعتر فراهم کند که البته اقداماتی درحال انجام است.

غبیشاوی ادامه داد: البته شکل‌گیری گفتمان فرزندآوری و افزایش جمعیت امری بسیار مهم است که باید در بین مردم نهادینه شود و خانواده‌ها به فکر جوانی جمعیت باشند.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های بالای درمانی و باروری برای خانواده‌ها بسیار مشکل‌ساز شده است، افزود: متاسفانه درحال حاضر اگر یک خانمی باردار شود باید هزینه‌های زیادی برای غربال‌گری و معاینات پزشکی پرداخت کند که همین مسائل موجب بازدارندگی نسبت به فرزندآوری شده است.

غبیشاوی با بیان اینکه تغییر سبک زندگی و تغذیه موجب ناباروری در بسیاری از مردم شده گفت: با توجه به شرایط سخت اقتصادی دولت باید هزینه‌های باروری و درمان آن را کاهش دهد.

کارشناس خانواده اظهارکرد: دولت سیزدهم درحال تلاش برای تسهیل فرزندآوری است که البته تا کارهای کارشناسی آن انجام شود به قدری زمان نیاز دارد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 461808

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/interview/461808/خانواده-ها-باور-فرزندآوری-خود-نهادینه-کنند-لزوم-کاهش-هزینه-های-درمان-توسط-دولت

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com