کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس مامایی در گفت‌وگو با بلاغ مطرح کرد:

سقط جنین عاملی برای جلوگیری از افزایش جمعیت/مسئولان جلوی عرضه داروهای غیرقانونی را بگیرند

30 ارديبهشت 1401 ساعت 7:21

یک کارشناس مامایی با اشاره به اینکه سقط جنین عاملی برای جلوگیری از افزایش جمعیت است گفت: مسئولان جلوی عرضه داروهای غیرقانونی را بگیرند.


به گزارش بلاغ، مریم شیرافکن در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه سلامت زنان از اولویت‌های جامعه باید باشد اما کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد گفت: سلامت زنان در ابعاد مختلف جسمی، روانی، اجتماعی و فرهنگی مورد بررسی قرار می‌گیرد چراکه زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل داده و نقش موثری در فرزندآوری و اصلاح ساختار جمعیتی داشته که حتی به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی مطرح می‌شود.

وی افزود: به هر میزانی که ما زنان توانمند داشته باشیم به همان اندازه ما شاهد پرورش نسل توانمند خواهیم بود.

کارشناس مامایی ادامه داد: تحقق سلامت بانوان در گام نخست به خود زنان مربوط می‌شود که باید به عنوان یک زن، همسر و یا مادر پیگیر سلامتی خود باشند و در گام بعدی به مسئولان مرتبط می‌شود که باید امکانات لازم را برای حفظ سلامت بانوان فراهم کنند.

شیرافکن اظهارکرد: برخی از بیماری‌ها مانند سرطان پستان، سرطان رحم، سرطان کولون و سرطان پوست نسبت به بیماری‌های دیگر در بین بانوان شیوع بیشتری دارند.

وی تاکید کرد: اگر هر بانویی آزمایش پاپ اسمیر و معاینه پستان را فقط برای یک بار در سال انجام دهد می تواند از وجود بیماری‌ها در خود جلوگیری کند.

کارشناس مامایی نقش رسانه‌ها را بسیار موثر دانست و خاطرنشان کرد: برای آگاهی بخشی به مردم رسانه‌ها نقش بسیار موثری دارند که باید انجام دهند.

شیرافکن با اشاره به اینکه سقط جنین از عواملی است که مانع افزایش جمعیت می‌شود، تصریح کرد: به خارج شدن محصولات بارداری در قبل از هفته ۲۰ بارداری سقط جنین گفته می‌شود که بعضا به صورت عمدی و یا غیرعمدی است.

وی ادامه داد: بارداری‌های ناخواسته از دلایل اصلی سقط‌های عمدی و در خطر بودن جان مادر از دلایل سقط‌های غیرعمد است که به دو صورت جراحی کورتاژ و یا مصرف دارو انجام می‌شود.

کارشناس مامایی با اشاره به عامل اصلی افزایش سقط جنین گفت: طی دو سال گذشته به دلیل در دسترس بودن داروهای سقط شاهد افزایش افسارگسیخته سقط جنین هستیم.

شیرافکن تاکید کرد: این داروها که با قیمت‌های گزاف در بیرون عرضه می‌شود خطرات بسیاری را برای مادران به وجود می‌آورد و معمولا افرادی که دست به مصرف این داروها می‌زنند دچار خونریزی می‌شوند که در نهایت برای نجات جانشان به بیمارستان مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه بانوان باید بدانند که سقط جنین تاثیرات بسیار منفی بر روی آن‌ها دارد اظهارکرد: عفونت، چسبندگی لوله رحمی، نازایی و حتی مرگ از مواردی است که احتمال دارد پس از سقط جنین رخ دهد.

کارشناس مامایی افزود: افسردگی، اضطراب و اختلالات روانی از جمله عوارض دیگر سقط جنین است.

شیرافکن که در بخش زایشگاه بیمارستان امام خمینی(ره) فریدونکنار مشغول فعالیت است خاطرنشان کرد: از تیر ماه سال گذشته تاکنون شاهد کاهش مراجعه برای سقط در بیمارستان هستیم.

شیرافکن تصریح کرد: در راستای سیاست اصلاح ساختار جمعیتی ابزارهای جلوگیری از بارداری کاهش پیدا کرده که همین امر موجب افزایش سقط جنین شده است.

وی با اعلام اینکه متاسفانه در فریدونکنار مراکز غیرقانونی سقط جنین درحال فعالیت هستند گفت: برخی مطب‌ها و حتی افرادی که هیچ تخصصی در این رابطه ندارند اقدام به پذیرش مراجعه کنندگانی می‌کنند که قصد سقط جنین را دارند و به راحتی این عمل را انجام می‌دهند و با جان انسان‌ها بازی می‌کنند.

کارشناس مامایی گفت: مسئولان باید از عرضه داروهای غیرقانونی سقط جنین در سطح جامعه جلوگیری کرده و ساز و کار صحیحی را برای این امر ایجاد کنند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 461779

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/interview/461779/سقط-جنین-عاملی-جلوگیری-افزایش-جمعیت-مسئولان-جلوی-عرضه-داروهای-غیرقانونی-بگیرند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com