تاریخ انتشارسه شنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۴۶۰۶۹۵
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه روزه‌داری نقش موثری در پیشگیری و کنترل بیماری دارد، به بیان توصیه‌های مهم تغذیه‌ای در ماه رمضان پرداخت.
۰
plusresetminus
روزه‌داری نقش موثری در پیشگیری و کنترل بیماری دارد/افطار و سحر چی بخوریم، چی نخوریم؟
به گزارش بلاغ، رومینا پسندیده کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما درخصوص اصول تغذیه در ماه مبارک رمضان اظهارکرد: همیشه این سوال وجود داشته که در ماه مبارک رمضان چه نوشیدنی‌هایی برای رفع عطش بهتره و چه غذاهایی مناسب است تا در وعده افطار و سحر مصرف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هدف نخست ما در این ماه سلامتی فرد بوده و باید بدانیم که پیروی از رژیم غذایی مناسب برای افراد در این ماه نسبت به ماه‌های دیگر دو چندان است.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان علاوه بر آثار روحی و معنوی دارای اثرات جسمانی بسیار ارزشمند است تصریح کرد: روزه‌داری در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌هایی که عادت غذایی چاقی و اضافه وزن در بروز آن‌ها نقش دارند بسیار موثر است.

پسندیده یادآورشد: باتوجه به اینکه این روزها سفره‌های سحری و افطار با انواع غذاهای چرب و شیرین مثل حلوا، زولبیا و بامیه رنگی‌ می‌شود، در نتیجه متاسفانه گاهی شاهد این مسئله هستیم که برخی از افراد پس از ماه رمضان دچار عوارضی چون افزایش وزن، افزایش فشار خون و مشکلات گوارشی می‌شوند.

وی تاکید کرد: روزه‌داری بدون رعایت اصول صحیح تغذیه نه تنها ضامن سلامت روزه‌داران نیست بلکه می‌تواند سلامت فرد روزه‌دار را به مخاطره بیاندازد و به همین دلیل ضرورت دارد تا روزه‌داران با اصول صحیح تغذیه در ماه مبارک آشنا شوند.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه بزرگترین دغدغه یک فرد روزه‌دار می‌تواند تامین آب بدن باشد، گفت: در این فصل که مدت زمان ناشتایی زیاد و زمان روزه‌داری طولانی و همینطور در برخی از روزها شاهد گرمای هوا هستیم و همچنان بیماری کرونا وجود دارد، نیاز افراد به تأمین آب را بیشتر می‌کند و ما نمی‌توانیم منکر این باشیم که بهترین نوشیدنی برای فرد روزه‌دار آب آشامیدنی است اما باید این نکته را در نظر بگیریم که ما به هیچ عنوان نباید حجم زیاد آب را یکدفعه وارد بدن کنیم و همینطور از نوشیدن آب بسیار سرد و بسیار گرم باید بپرهیزیم و آب را به صورت دفعات متعدد مصرف کنیم.

پسندیده خاطرنشان کرد: افرادی که علاقه زیادی به چای دارند مصرف چای به صورت کم رنگ و نه خیلی گرم میتواند مفید باشد و چای پر رنگ و قهوه به میزان زیاد منجر به احساس تشنگی در طول روز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه غذاهای آبکی مانند انواع سوپ و آش در وعده افطار یا شام برای تامین آب بدن توصیه می شود اظهارکرد: می‌توانیم از نوشیدنی‌هایی که به صورت دستی درست می‌شود مانند عرق نعنا، شاتره و بهار نارنج استفاده کنیم.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: اشتباهی که به صورت معمول در بین افراد وجود دارد این است که فرد برای جلوگیری از تشنگی در وعده سحر میزان زیاد آب مصرف می‌کند که این امر موجب می‌شود در طول وعده سحر میزان غذای مورد نیاز به بدن نرسد و حجم آب زیادی از طریق ادرار دفع شود و این خودش دلیلی است که تشنگی در طول روز دو برابر شود.

پسندیده افزود: از مصرف نوشیدنی‌هایی مانند دوغ های خیلی شور و دارای چربی بالا باید پرهیز شود و همچنین نوشیدنی که بسیار شیرین هستند ممکن است برای وعده افطار یک حال خوب و در لحظه به ما بدهند اما به دلیل ترشح بالای انسولین منجر به افت قند خون شده و حالت کرختی و بی‌حالی را در ساعت بعدی برای ما پدید می‌آورند.

وی گفت: برای وعده افطار می‌توانیم ابتدا با آب ولرم، چای کمرنگ و شیر گرم همراه خرما و کشمش روزه خودمان را باز کنیم و سپس میتوانیم یکی از غذاها مانند نان سبوس دار به همراه پنیر سبزی، گوجه، گردو، فرنی و شیربرنج استفاده کنیم و در نظر بگیریم مصرف مواد غذایی سنگین یا پر چرب و سرخ‌شده به هنگام افطار مناسب نیست و به طور کلی بهتر است به جای غذاهای چرب و سرخ شده از غذاهای آب پز و بخارپز استفاده کنیم.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: در وعده افطار و سحری باید از پرخوری اجتناب کنیم و تا حد امکان به جای مصرف انواع شیرینی‌ها مانند زولبیا و بامیه از خرما، کشمش و انواع میوه‌ها استفاده کنید چراکه افراط در مصرف انواع شیرینی به هنگام افطار چاقی و اضافه وزن را به دنبال دارد.

پسندیده افزود: برای وعده شام با فاصله دو ساعت بعد از افطار یکی از غذاهایی که زیاد پر چرب نیست و سبک تر است مانند انواع سوپ ها، آش با حبوبات کم، حلیم بدون روغن، لوبیا و عدس استفاده کنیم و همینطور برای تامین آب مورد نیاز پس از صرف افطار تا قبل خواب به تدریج انواع میوه ها و سبزیجات استفاده شود تا علاوه بر تامین آب، خود میوه و سبزیجات به دلیل فیبر کافی که دارد از بروز یبوست جلوگیری می کند.

وی خاطرنشان کرد: در آخر شب هم میتوان از شیر و ماست استفاده کنیم که هم برای داشتن خواب بهتر و  تغذیه مناسب کارآمد است.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: در وعده سحر باید غذاهای گرم و کامل از گروه های اصلی مانند پروتئین ها، غلات، میوه، سبزیجات و لبنیات کم چرب استفاده شود و از مصرف غذاهای سرد و آماده پرهیز کنیم.

پسندیده با اشاره به اینکه از پرخوری و تندخوری غذا باید پرهیز شود اظهارکرد: از نوشیدن نوشابه‌های گازدار یا نوشیدنی های شیرین و دوغ ها با نمک و چربی بالا باید خودداری کنیم و برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش بهتر است چند دقیقه بعد از ظهر پیاده روی کنیم و بلافاصله بعد خوردن غذا نخوابیم.

وی خاطرنشان کرد: غذاهای خشک و پر از ادویه مانند کالباس، سوسیس و انواع کنسروها که خود باعث افزایش تشنگی میشوند باید در ماه رمضان کنار گذاشته شود.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: یکی از اشتباهات رایج که در ماه مبارک رمضان وجود دارد، پرخوری به امید گرسنگی کمتر است درحالی که این امر خودش باعث اضافه وزن و تشنگی می شود.

پسندیده ادامه داد: دومین اشتباه کم‌خوری است که عوارضی مانند کاهش وزن و ضعف و بی حالی را در پی دارد و همچنین سومین اشتباهی که وجود دارد این است که وعده‌های غذایی و حذف سحری موجب کاهش و کارایی بدن در طول روز خواهد شد و توصیه میشود که سه وعده افطار و شام و سحری حتما باید رعایت شود.

وی گفت: بهترین زمان برای انجام فعالیت بدنی یک تا یک و نیم ساعت بعد از مصرف وعده افطار و یا دو ساعت بعد از مصرف سحر است.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به راه‌های مقابله با تشنگی یادآورشد: محدود کردن مصرف نمک در وعده افطار و سحر، مصرف میوه و سبزی کافی از جمله راهکارها برای مقابله با تشنگی است و بهتر است میوه در فاصله افطار تا سحر و سبزی در هر دو وعده افطار و سحر مصرف شود.

پسندیده خاطرنشان کرد: نوشیدن به اندازه آب در وعده سحری و مصرف حجم متعادل از آب میوه‌های طبیعی، شیر کم‌چرب و چای کم‌رنگ در فاصله افطار تا سحر، نخوردن چای زیاد پررنگ در وعده سحری از جمله موارد دیگری است که می تواند در مقابله با تشنگی موثر باشد.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما