کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با بلاغ اعلام کرد

مانورهای نظامی دلیل اصلی مرگ فوک‌های خزری/ مکان احداث سد فینسک باید تغییر پیدا کند

5 آذر 1400 ساعت 10:09

رئیس سازمان محیط زیست کشور ضمن اشاره به خشکی 15 هزار هکتار از تالاب میانکاله به دلیل خشکسالی بر لزوم تحویل حق‌آبه تالاب از سوی وزارت نیرو و سازمان آب منطقه‌ای تاکید کرد و گفت: اگر حتی قرار باشد که سد فینسک احداث شود باید جایش حتما تغییر پیدا کند.


علی سلاجقه در حاشیه بازدید از پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری و تالاب ملی میانکاله به خبرنگار بلاغ در خصوص برنامه‌های سازمان محیط زیست کشور برای خروج میانکاله از بحران خشکسالی‌های سالیان اخیر گفت: استان مازندران تحت شرایط تغییر اقلیم و دست اندازی‌های انسانی متاثر از توسعه صنعت، دستخوش مشکلاتی شده است.

وی افزود: مجموعه میانکاله زیست کره‌ای است که به لحاظ جانوری، گیاهی، آبی، خاکی و پوشش گیاهی از جمله ذخائر بسیار ارزشمند کشور است که با دارا بودن جنبه‌های اقتصادی، توریسمی، گونه‌های کمیاب گیاهی و جانوری، می‌طلبد که توجه ویژه‌ای به آن شود.

معاون رئیس جمهور، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و خشکسالی که در دنیا و کشور وجود دارد، تالاب میانکاله نیز مستثنی از آن نیست و از طرفی روند عقب‌نشینی دریای خزر نشان می‌دهد که این روند در سالیان آتی نیز همچنان ادامه خواهد داشت و پایین بودن سطح آب موجب می‌شود که از یک طرف، تالاب خشکی‌زایی داشته باشد و لذا با توجه به استحصال اراضی، مورد تعارض قرار بگیرد.

15 هزار هکتار از تالاب میانکاله تبدیل به اراضی خشک شد

رئیس سازمان محیط زیست کشور، ادامه داد: بحث‌های خشکسالی موجب شده است که ورودی‌‌های آب به میانکاله به ویژه از حوزه‌های مشرف به این تالاب ارزشمند کاهش پیدا کند و با توجه به کاهش میانگین بارش‌ها در استان موجب شده است تا چیزی در حدود 15 هزار هکتار از تالاب میانکاله تبدیل به اراضی خشک شود.

سلاجقه بیان کرد: این مسئله مهم می‌طلبد که هم به صورت استانی و هم به صورت ملی نگاه ویژه‌ای به آن شود و لذا این سفر هم به همین سبب بوده است تا ضمن بازدید از این تالاب گنجینه، طرح جامع میانکاله به فرجامی برسد.

وزارت نیرو و  آب منطقه‌ای مکلف به تحویل حق آبه هستند

وی عنوان کرد: طرح جامعه میانکاله طرحی است که صرفا سازمان محیط زیست به‌عنوان سازمان نظارتی و حاکمیتی در حال پیگیری آن است تا همه دستگاه‌ها از جمله جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، صمت، نیرو، آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب مازندران برای تحقق آن با همه قوا پای کار بیایند.

معاون رئیس جمهور، اعلام کرد: در این طرح جامع می‌بایست همه دستگاه‌ها به وظایف خود انجام دهند و بحث تعارض‌های انسانی نیز از جمله موضوعاتی است که باید به طور جدی مورد پیگیری قرار گیرد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور، گفت: ما قطعا به مجموعه میانکاله نگاه ملی داریم و با توجه به روندی که وجود دارد که بحث لایروبی از یک طرف و بحث حق‌آبه میانکاله که در سه سناریوی کم آبی، میان آبی و پر آبی در نظر گرفته شده است، مجموعه وزارت نیرو و سازمان آب منطقه‌ای استان مکلفند که این حق آبه را به ابن تالاب تحویل دهند.

سلاجقه مطرح کرد: مطمئنا با اشرافیتی که در این بازدید از شرایط میانکاله پیدا خواهیم کرد با تصمیم‌هایی که در تراز ملی خواهیم گرفت و بسیج همه امکانات استان و تکالیفی که دستگاه‌های استانی بر عهده دارند، در تلاش هستیم تا این تالاب به روزهای خوش خود برگردد.

مانورهای نظامی دلیل اصلی مرگ فوک‌های خزری

وی در خصوص چرایی قطعی مرگ فوک‌های خزری طی ماه‌های اخیر در سواحل استان‌های شمالی، پاسخ داد: با توجه به ابنکه فوک‌ها تنها پستاندار دریای خزر است و خاص این منطقه است، بیشترین مشاهدات به خفگی بر می‌گردد که متاثر از مانورهای نظامی در سطح دریای خزر است که اتفاق افتاده است.

معاون رئیس جمهور، مطرح کرد: آخرین بررسی‌ها حاکی از همین مانورهای نظامی است چرا که گونه‌های بیماری و چیز خاص دیگری مشاهده نشده است.

ایستگاه‌های سنجش آلایندگی در مازندران نصب می‌شوند

رئیس سازمان محیط زیست کشور، در خصوص تداوم مصرف مازوت در نیروگاه‌های مازندران و نقش بسزای آن در آلودگی هوا به ویژه در شرق استان، پاسخ داد: بله این موضوع را در مسیر بازدید از میانکاله مشاهده کردم و حتما بازدید از نیروگاه نکا در برنامه بعدی سفر من به مازندران قرار دارد، البته وزارت نفت در این ماجرا موظف است که بحث آلایندگی اینجا وجود دارد را چه از حیث فیلتراسیون و چه از حیث سوخت مصرفی، طبق قانون هوای پاک انجام دهد.

سلاجقه در خصوص عدم استقرار 6 ایستگاه سنجش آلایندگی در مازندرن علیرغم تصویب این موضوع، اظهار کرد: بحث پایش‌ها و ایستگاه‌های پایش جوی، حتما در مازندران اتفاق خواهد افتاد و با پراکنش مناسبی در سطح استان نصب خواهد شد و به ویژه وضعیت آلاینده‌ها را در شرق استان رصد خواهیم کرد.

مکان احداث سد فینسک باید تغییر پیدا کند

وی در خصوص تاثیر بسزای احداث سد فینسک با توجه به ظرفیت 7 میلیون متر مکعبی آن در کم آب شدن سد شهید رجایی که اکنون هم در وضعیت نگران‌کننده‌ای به لحاظ ذخایر آبی دارد؛ پاسخ داد:  بحث آب مشکل اصلی کشور است و در بحث سد فینسک نیز ما حتما به لحاظ محیط زیستی برآورد می‌کنیم و باید ببینیم که اصلا احداث این سد به چه منظوری است.

معاون رئیس جمهور، اضافه کرد: آخرین خبری که در این باره به شما بدهم این است که اگر حتی قرار باشد که سدی احداث شود باید جایش حتما تغییر پیدا کند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور، در خصوص درگیری دو ساله میانکاله با بوتولیسم و مرگ ده‌ها هزار پرنده و تدابیر سازمان محیط زیست برای پیشگیری از این معضل طی سال جاری، پاسخ داد: بیماری که از دو سال قبل در این منطقه به نام بوتولیسم وجود داشته است بیشتر به دلیل خشکسالی و عقب نشینی سطح تالاب بوده است که طی این دو سال اتفاقی برای ان صورت نگرفته است و شرایط خشکسالی موجب می‌شود که بیماری‌های نهفته در منطقه بروز پیدا خواهد کرد.

سلاجقه افزود: امیدورایم با بارش‌هایی که امسال اتفاق می‌افتد و تلاش‌هایی که سازمان محیط زیست برای احیای تالاب میانکاله دنبال می‌کند به نحوی پیش برود که تراز آب تالاب به نقطه مطلوبی برسد.

حل مشکل تجهیزات ناکافی اطفای حریق میانکاله در اولین فرصت/مخالف مدیریت مستقل میانکاله هستیم

وی در خصوص عدم امکانات مکفی در میانکاله برای مهار آتش سوزی‌های سریالی و تدابیر سازمان محیط زیست برای حل این موضوع، گفت: هشدار و اطفای حریق دو موضوع اساسی هستند که در سطح کلان مورد توجه است و خوشبختانه افتتاح مرکز هوشمند پالایش در مازندران اتفاقی است که بتوانیم خیلی از تالاب‌ها و مناطق حفاظت شده را پایش کنیم.

معاون رئیس جمهور، متذکر شد: بحث زمین و تملک اراضی در میانکاله موجب شده استکه متاسفانه حریق توسط افرادی در میانکاله اتفاق بیفتد و ضمن پایش تالاب از طریق مانیتورینگ در بحث تجهیز هم تلاش می‌کنیم که در اولین فرصت این مشکل را حل کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست کشور در بخش پایانی این گفت‌وگو در خصوص برخی اظهارت مبنی بر امکان مدیریت مستقل میانکاله، متذکر شد: سعی می‌کنیم این انقطاع در بحث مدیریتی میانکاله اتفاق نیفتد، مدیریت این تالاب به دو استان مازندران و گلستان تعلق دارد و لذا چون اداره کل محیط زیست پاسخگوی تمامی مشکلات و اتفاقات این تالاب است لذا می‌طلبد که مدیریتی واحدی صورت بگیرد.

سلاجقه یادآور شد: حتما اختیاراتی به ادارات کل محیط زیست دو استان مازندران و گلستان داده خواهد شد تا بهانه‌ای برای مدیریت این تالاب وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 457168

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/interview/457168/مانورهای-نظامی-دلیل-اصلی-مرگ-فوک-های-خزری-مکان-احداث-سد-فینسک-باید-تغییر-پیدا-کند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com