ابراز نگرانی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران از وضعیت سد شهید رجایی؛

سد فینسک 7 میلیون متر مکعب آب را می‌بَرد!/کاهش 14 درصدی ذخایر آبی پشت سدهای مازندران

تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۰
کد مطلب : ۴۵۷۰۸۲
مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران در این باره که تا چه حد سد فینسک می‌تواند بر وخامت اوضاع نامطلوب آبی حال حاضر سد شهید رجایی ساری بیفزاید؛ گفت: واقعیت این است که 7 میلیون مترمکعب آبی را که می‌خواهند ببرند اثربخش است، طبیعتا از ظرفیت سد شهید رجایی کم خواهد کرد و نمی‌شود منکر این موضوع شد.
۰
plusresetminus
سد فینسک 7 میلیون متر مکعب آب را می‌بَرد!/کاهش 14 درصدی ذخایر آبی پشت سدهای مازندران
محمدابراهیم یخکشی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ از کاهش 14 درصدی منابع و ذخایر آبی پشت سدهای مازندران به نسبت مدت مشابه سال قبل خبر داد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عمده‌ترین نرخ منفی کاهش آب در پشت سد شهید رجایی ساری است؛ افزود: هم اکنون در این سد 61 میلیون متر مکعب آب داریم که نسبت به سال گذشته 37 میلیون متر مکعب، کمتر آب دارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران، خاطرنشان کرد: در مجموع اکنون 229 میلیون متر مکعب آب پشت سدهای ما است که نسبت به سال گذشته حدود 14 درصد منفی هستیم.

این مسئول، ادامه داد: تنها نگرانی ما همین بحث سد شهید رجایی است که عمده بارش‌های اخیر استان هم بیشتر به مناطق غربی و مرکزی اختصاص دارد و در مناطق شرقی شاهد بارش‌های حداقلی هستیم.

یخکشی با اشاره به اهمیت جمع‌آوری آب‌های سطحی، بیان کرد: بحث جمع‌آوری آب‌های سطحی یعنی داشتن و ایجاد مخازن آبی و از سویی دیگر باید تعداد سدهای ما در استان افزایش پیدا کند تا بتوانیم سیلاب‌ها را مهار کنیم و از آب آن‌ها استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: ما هم اکنون مجموعا 10 سد در حال بهره‌برداری داریم که مجموعا 440 میلیون متر مکعب آب را تنظیم می‌کند؛ یعنی چیزی معادل 10 درصد سدها و 15 درصد آب‌های سطحی ما که رقم قابل توجهی است و این میزان 10 درصدی را باید در دراز مدت به میزان 40 درصد برسانیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران، گفت: در حال بهره‌برداری بودن این سدها بدان معنا نیست که این سدها طی سال آتی به اتمام می‌رسند، اما چند طرح در حال اجرا داریم که اگر حمایت‌های کافی صورت گیرد تا 4 سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسند و ای ضریب 10 درصدی افزایش پیدا می‌کند.

این مسئول، در خصوص آخرین وضعیت سدهای در دست احداث، پاسخ داد: در حال حاضر سد هراز در حال اجرا است، سد گله‌ورد در مراحل پایانی است، و ما علاوه بر این دو سد، 4 سد الویت‌دار دیگر برای شروع عملیات داریم.

یخکشی اعلام کرد: طی سال جاری خوشبختانه مجوز احداث دو سد زارم‌رود و سجادرود جدید را گرفتیم، مطالعات آن انجام شده است و متعاقبا کلنگ زنی سد زارم رود انجام شده است و سد سجادرود نیز مطالعات آن به اتمام رسیده است و کلنگ زنی آن طی 40 روز آینده انجام خواهد شد.

وی مطرح کرد: دو سد کسلیان و آزارود جزو برنامه‌های الویت‌دار ما است که تا اینجای کار مطالعات سد کسلیان انجام شد و ردیف بودجه آن را گرفتیم و منتظر مجوز محیط زیست در گام پایانی هستیم و  سد آزارود در تنکابن نیز مطالعات آن به اتمام رسیده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران، تشریح کرد: شروع دو سد زارم رود و سجاد رود امسال عملیاتی می‌شود و منتظر انتخاب پیمانکار هستیم و دو سد کسلیان و آزارود نیز در حال اخذ مجوز و مطالعاتی قرار دارند تا در لیست سدهای عملیاتی قرار بگیرند.

این مسئول تاکید کرد: علاوه بر این چهار سد، در واقع چهار سد آلاشت، بابل، چهاردانگه ساری و چمستان نیز در دست مطالعه قرار دارند که در الویت بعدی ما هستند.

یخکشی تامین اعتبار را یکی از عمده‌ترین مشکلات پیش روی پروژه‌های آب منطقه‌ای مازندران برشمرد و افزود: مطالعات سدسازی بسیار هزینه‌بر و پیچیده‌ای است و احداث سدها نیز به صورت جداگانه نیازمند اعتبار است؛ لذا برای اجرای این پروژه‌ها نیازمند تامین اعتبار مکفی هستیم.

وی اذعان کرد: ما اکنون در صدد هستیم تا از منابع گوناگون، تامین اعتبارات مورد نیاز را انجام دهیم تا بتوانیم از حداکثر ظرفیت‌ها برای شروع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام استفاده کنیم چرا که عدم تامین اعتبار پروژه‌ها را به تاخیر انداخته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران، در این باره که تا چه حد سد فینسک می‌تواند بر وخامت اوضاع نامطلوب آبی حال حاضر سد شهید رجایی ساری بیفزاید؛ تصریح کرد: واقعیت این است که  7 میلیون مترمکعب آبی را که می‌خواهند ببرند اثربخش است، طبیعتا از ظرفیت سد شهید رجایی کم خواهد کرد و نمی‌شود منکر این موضوع شد.

این مسئول افزود: ولی در رابطه با این مسئله هم مسئولان استانی و کشوری پیگیری‌هایی را داشتند تا بتوانند این ماجرا را تعدیل کنند اما هنوز به جمع‌بندی و نتیجه نهایی نرسیدند.

یخکشی متذکر شد: به هر منظور، به همین میزان تاثیر بر روی سد شهید رجایی خواهد داشت و نگرانی که اکنون ما داریم، علیرغم اینکه هنوز سد فینسک ساخته نشده است به دلیل کاهش بارندگی و قرار داشتن در سال خشک همچون سال گذشته، شاهد کاهش ذخایر آبی پشت این سد هستیم.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه به اندازه ظرفیت سد فینسک از ظرفیت سد شهید رجایی کاشته خواهد شد، پیگیری‌ها ادامه دارد تا با یک سازوکاری، تعدیل شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷