رییس مرکز بهداشت و درمان دانشگاه مازندران:

کرونا عامل تاثیرگذار در وقوع اختلال عاطفی فصلی است

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۴۵۵۳۹۰
رییس مرکز بهداشت و درمان دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه شیوع ویروس کووید ۱۹عامل تاثیرگذار در وقوع اختلال عاطفی فصلی محسوب می‌شود، گفت: برخی پژوهشگران معتقد هستند که پاندمی و یا همه‌گیری جهانی کووید ۱۹ با بروز استرس می‌تواند موجب اختلال افسردگی فصلی شود و امکان دائمی بودن آن وجود دارد.
۰
plusresetminus
کرونا عامل تاثیرگذار در وقوع اختلال عاطفی فصلی است
شهرام کلانتری در گفت‌وگو با بلاغ؛ با اشاره به اینکه افسردگی فصلی یا اختلال عاطفی فصلی نوعی از افسردگی مرتبط با تغییر فصل است‌، اظهار کرد: این اختلال هر ساله تقریبا در زمان مشخصی آغاز شده و پایان می‌یابد؛ اگر شما هم مثل بیش‌تر افراد مبتلا به این اختلال باشید، علایم شما در پاییز آغاز شده و تا ماه‌های فصل زمستان ادامه پیدا می‌کند‌.

وی افزود: این علایم باعث پایین‌آمدن سطح انرژی فرد شده که خلق‌وخوی فرد بسیار ناپایدار خواهد شد البته افسردگی فصلی مختص فصل پاییز و زمستان نبوده و در دیگر فصول نیز دیده می‌شود. ‌

رییس مرکز بهداشت و درمان دانشگاه مازندران تصریح کرد: از مهم‌ترین علایم و نشانه‌های اختلال عاطفی فصلی می‌توان به احساس افسردگی در بیشتر اوقات روز، از دست دادن علاقه به انجام کارهایی که پیش‌تر فرد از انجام دادن آن‌ها لذت می‌برد، پایین بودن سطح انرژی، اختلال خواب، تغییر در اشتها و وزن، احساس رخوت، تنبلی و یا بی‌قراری، اختلال تمرکز و احساس ناامیدی بی‌مصرفی و یا گناه اشاره کرد.

کلانتری ادامه داد: علت اصلی بروز این اختلال مشخص نیست و برخی از عواملی مانند ساعت زیستی بدن، سطح سروتونین و سطح ملاتونین در بدن موجب بروز این حالت هستند.

وی خاطرنشان کرد: ساعت زیستی بدن کاهش سطح نور خورشید در فصل پاییز و زمستان باعث ایجاد اختلال عاطفی فصلی زمستانه شود؛ کاهش میزان تابش نور خورشید نیز ممکن است عملکرد ساعت زیستی بدن را مختل کرده و فرد احساس افسردگی داشته باشد.

رییس مرکز بهداشت و درمان دانشگاه مازندران گفت: کاهش میزان سروتونین به‌عنوان یکی از مواد شیمیایی و یا پیام‌رسان‌های عصبی مغز که روی خلق‌وخو اثر زیادی دارد، ممکن است در بروز اختلال عاطفی فصلی هم موثر باشد؛ از طرفی دیگر کاهش میزان نور خورشید باعث کاهش سطح سروتونین شده که همین عامل باعث تحریک بروز افسردگی می‌شود.

کلانتری یادآور شد: تغییر فصل، تعادل سطح ملاتونین بدن را تغییر می‌دهد که خود عاملی مهم در الگوهای خواب و خلق‌وخوی فردی است.

وی بیان کرد: بیماری کووید ۱۹ علاوه بر اثراتی که بر بدن می‌گذارد، باعث بروز تغییرات زیادی در زندگی افراد شده و برای عده‌ زیادی استرس فراوانی را ایجاد کرده است؛ این شرایط برای افرادی با سابقه‌ بیماری اختلال عاطفی فصلی نگرانی زیادی ایجاد می‌کند.

رییس مرکز بهداشت و درمان دانشگاه مازندران افزود: از آن‌جایی که کناره‌گیری اجتماعی یکی از شایع‌ترین نشانه‌های اختلال عاطفی فصلی است، پزشکان معتقدند که فاصله‌گذاری اجتماعی ممکن بوده خطر بروز این اختلال را در افراد مستعد بالاتر ببرد.

کلانتری تصریح کرد: در دوران شیوع کرونا، بسیاری از فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ خارج از خانه تعطیل شده و بسیاری از افراد در خانه کار می‌کنند؛ افراد مدت زمان زیادی در خانه مانده و از محیط بیرون از خانه و فضای باز دور هستند؛ این روزها شعار در خانه بمانید تا در امان باشید، بسیار شنیده می‌شود اما در خانه ماندن فضای امنی برای افراد مبتلا به اختلال عاطفی فصلی ایجاد نمی‌کند.

وی با بیان اینکه محیط اطراف خود را در منزل روشن‌تر و نورگیر‌تر نگه دارید، اظهار داشت: پرده‌ها را بکشید، شاخه‌های درختان که مانع از ورود نور به خانه می‌شوند را هرس کنید و از نور و چراغ مناسب در محیط خانه استفاده کنید؛ زمانی که در خانه و یا در محل کار هستید، نزدیک پنجره بنشینید.

رییس مرکز بهداشت و درمان دانشگاه مازندران گفت: پیاده‌روی کنید، در پارک نزدیک خانه ناهار بخورید، روی نیمکت پارک نشسته و آفتاب بگیرید؛ حتی در روزهای سرد و بارانی هم بودن در فضای بیرون از خانه بسیار موثر است.

کلانتری تاکید کرد: ورزش کردن و دیگر انواع فعالیت‌های بدنی به کاهش استرس و اضطراب به عنوان دو عامل تشدید کننده‌ علایم اختلال عاطفی فصلی کمک می‌کند؛ تناسب اندام داشتن، باعث می‌شود که فرد احساس بهتری در مورد خود داشته و خلق و خوی او هم بهبود زیادی پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه چه زمانی برای افسردگی فصلی باید به پزشک مراجعه کرد، افزود: ممکن است فرد روزهایی احساس خوبی نداشته باشد، بسیار طبیعی بوده اما اگر این حالت ادامه داشته و بر اثر آن، فرد انگیزه لازم برای انجام کارهایی که پیش از این از انجام آن‌ها لذت می‌برده را از دست بدهد، باید به پزشک مراجعه کند.

رییس مرکز بهداشت و درمان دانشگاه مازندران در پایان گفت: لزوم مراجعه به پزشک زمانی اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند که الگوی خواب و اشتهای فرد تغییر کرده و فرد مدام احساس ناامیدی داشته و در مورد خودکشی فکر کند.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲