تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۰
کد مطلب : ۴۵۴۸۳۵
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس یازدهم گفت: محرابیان وزیر نیرو در جلسه‌ای دو روز قبل با مجمع نمایندگان مازندران دستور داد که برابر همان مهندسی ارزشی که قبلا صورت گرفته است، برای بررسی مجدد و اقدام کارشناسی، کار اجرایی این سد تا اطلاع ثانوی، تعطیل و هیچ کاری در این منطقه انجام نشود.
۰
plusresetminus
دستور جدید وزیر نیرو برای توقف سد فینسک/پشت پرده رانت و فشارهای سیاسی را به مردم گزارش می‌دهیم
منصورعلی زراعی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین وضعیت پرونده پرحاشیه سد فینسک و اقدامات و پیگیری‌های صورت گرفته نمایندگان مجلس یازدهم مازندران در راستای توقف عملیات اجرایی این پروژه، اظهار کرد: بنابر آخرین پیگیری‌ها و رایزنی‌های نمایندگان مازندران با مسئولان کشوری مقرر شد تا عملیات اجرایی این سد از روز گذشته، متوقف شود.

وی افزود: البته باید این نکته را هم در این مسئله مدنظر قرار داد که این پروژه توانسته در دوره قبلی مجلس، مصوبه قانونی بگیرد و این امر، کمی کار را سخت کرده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس یازدهم، با بیان اینکه برخی از افراد که اکنون داعیه حمایت از حقوق مردم و متهم کردن نمایندگان مجلس فعلی به کم کاری در این ماجرا را دارند؛ در دوره قبلی مجلس و در زمان مصوبه گرفتن قانونی این سد از مجلس، سکوت اختیار کرده بودند؛ خاطرنشان کرد: چرا که این افراد در آن زمان، تعارض منافع داشتند و اگر آن زمان، حرفی می‌زدند، منافع‌شان به خطر می‌افتاد.

نماینده مردم ساری و میاندورود در بهارستان، ادامه داد: لذا ما با شروع مجلس یازدهم، کار خود را در راستای توقف این پروژه شروع کردیم و علیرغم اینکه واقعا مطالبات، گلایه‌ها و حرف‌های تشکل‌ها، دستگاه‌ها و مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما باید برای پیگیری این مسئله، یک مسیر قانونی را طی کنیم.

زارعی بیان کرد: مسیر قانونی که نمایندگان مازندران باید طی کنند این است که همچنان که این پروژه برای عملیات اجرایی از مجلس قبل، مصوبه قانونی گرفت، ما هم برای توقف این پروژه، عملیات قانونی داشته باشیم.

وی عنوان کرد: ما در این راستا اقدام به طرح سوال از وزیر سابق نیرو در مردادماه سال 1399 کردیم و در ادامه رایزنی‌ها، جلسات و پیگیری‌های متعددی را دنبال کردیم تا در اوایل سال 1400 در جلسه هیئت رئیسه مجلس، که قرار بود اردکانیان وزیر سابق نیرو را بیاوریم و در صحن مجلس، یک جلسه مقدماتی هیئت رئیسه برگزار کردیم و در این جلسه که با حضور مجمع نمایندگان مازندران و اردکانیان برگزار شد مقرر شد که این پروژه مورد بررسی مهندسی ارزش قرار بگیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس یازدهم، گفت: مهندسی ارزش یعنی اینکه یک پروژه‌ای که در حال کار است، دستگاه اجرایی به این نتیجه برسد که این کاری که می‌خواهد انجام دهد، دارای ارزش و توجیه اقتصادی، فنی و غیره نیست و لذا کار را متوقف می‌کنند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی، افزود: کار مهندسی ارزش یه روال معمول در پروژه‌های کشوری است که طی آن یک پروژه‌ای که قبلا مصوب شده است، بعدها پس از مورد مهندسی ارزش قرار گرفتن، به این نتیجه می‌رسند که این کار دیگر توجیه اقتصادی ندارد و لذا پروژه متوقف می‌شود و لذا ما نیز در کمیسیون کشاورزی مجلس به این نتیجه رسیدیم که این پروژه، مهندسی ارزش شود.

زراعی اعلام کرد: در اوایل سال 1400 این پروژه مورد بررسی مهندسی ارزش قرار گرفت و تقریبا نتیجه آن مهندسی ارزش این است که این پروژه دارای توجیه اقتصادی و فنی نیست و لذا با این نتیجه، جهت پیگیری به جلسه هیئت رئیسه رفتیم و وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران به ما این اطمینان را دادند که این سد در این منطقه ایجاد نخواهد شد.

وی تاکید کرد: متاسفانه پس از کلی پیگیری و اعلام این تصمیم، مجددا رانت پشت صحنه و فشار سیاسی، نگذاشت تا این وعده، عملیاتی شود و لذا مجددا دیدیم که کار اجرایی از سر گرفته شد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس یازدهم، تشریح کرد: در ادامه در زمان پایانی کار دولت بود، یعنی به محض اینکه دولت جدید، رأی آورد و در هنگام انتقال و در حین روزهای آخر دولت، یک اعتبار 20 میلیارد تومانی برای عملیات اجرایی این سد در نظر گرفته شد و در واقع دولت از این فرصت استفاده کرد و 20 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت این سد ابلاغیه زد و بلافاصله ما در این خصوص، اعتراض کردیم و در روز رای اعتماد دولت، یک نامه‌ای از وزارت نیرو گرفتیم که در این نامه ذکر شده بود که این ابلاغ و این اعتبار، «کان لم یکن» است.

نماینده مردم ساری و میاندورود در بهارستان، اضافه کرد: ما درادامه از وزیر نیرو درخواست کردیم که جلسه‌ای تشکیل دهند و در دوشنبه اخیر، مجمع نمایندگان با محرابیان وزیر نیرو، جلسه‌ای برگزار کرد و وزیر نیرو دستور داد که برابر همان مهندسی ارزشی که قبلا صورت گرفته است، برای بررسی مجدد و اقدام کارشناسی، کار اجرایی این سد تا اطلاع ثانوی، تعطیل و هیچ کاری در این منطقه انجام نشود تا نتیجه قطعی بر اساس بررسی مجدد مهندسی ارزش و کار کارشناسی، اعلام شود.

زارعی اذعان کرد: ما اطمینان داریم که در کار کارشناسی این شد در اوایل سال 1400 صورت گرفته است و نتیجه کار کارشناسی این است که احداث سد در این منطقه، توجیه فنی و اقتصادی ندارد.

وی متذکر شد: مجمع نمایندگان مازندران و به ویژه نمایندگان ساری و میاندورود بیش از صدها ساعت وقت برای بررسی کارشناسی این پرونده گذاشتند و ما از تمامی تشکل‌ها، مسئولان و مردم که ما را یاری کردند و مکمل کار نمایندگان مازندران بودند، صمیمانه کمال تشکر و قدردانی را داریم و از سویی دیگر هم باید بگوییم شاهد یک سری از افرادی هم هستیم که در گذشته تعارض منافع داشتند و اکنون نمایندگان را متهم به کم کاری می‌کنند و در آینده‌ای نزدیک من این اقدامات انجام گرفته از سوی نمایندگان مازندران را که چند ده صفحه می‌شود را به اطلاع مردم خواهم رساند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس یازدهم، تصریح کرد: ما تا آخر از طرف مردم، پای این موضوع محکم ایستاده‌ایم و به مردم این اطمینان را می‌دهیم که در پیگیری این مطالبه مردمی، هیچ کوتاهی نخواهیم کرد.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید در مجلس، حرف کارشناسی زد؛ گفت: ما مطمئن هستیم که این پروژه یک کار کارشناسی نیست و شاید در نقطه‌ای دیگر باشد و ما حتی در پیگیری این پرونده، پیشنهاد احداث سدی در مرز دو استان سمنان و مازندران را در نقطه‌ای دیگر را دادیم که منافعش به مردم هر دو استان برسد؛ اما ما نسبت به احداث و ادامه عملیات اجرایی سد فینسک، از نظر کارشناسی، ایراد داریم و معتقدیم داری توجیه اقتصادی، فنی و محیط زیستی نیست و تا آخر هم پای کار هستیم.

به گزارش بلاغ، سد فینسک در محل تلاقی دو استان سمنان و مازندران، در یکی از بکرترین عرصه‌های طبیعت ایران، قرار گرفته است و هدف از ساخت آن تامین آب استان سمنان ذکر شده است؛ پیش‌تر نیز فعالان حوزه محیط‌زیست هشدار داده بودند که «ساخت سد فینسک و غارت منابع آبی از سرشاخه‌های تجن، سبب مرگ این رودخانه و خشکاندن رگه‌های آبی می‌شود». تجن دومین رودخانه پرآب حوضه شمال است و از شریان‌های حیاتی مازندران به شمار می‌رود.

این سد، یک سد مخزنی سنگریزه‌ای با هسته رسی و حجم مخزنی ۱۱٫۷۸ میلیون متر مکعب است که قرار است بر روی رودخانه سفیدرود که از سرشاخه‌های تجن است و در فاصله ۷۰ کیلومتری شمال‌شرقی شهر سمنان در شهرستان مهدیشهر و نزدیکی روستای "تلاجیم" احداث شود.

پروژه سد فینسک که این روزها، سروصدای زیادی در رسانه‌ها و در میان تشکل‌های زیست محیطی برپا کرده است، ارمغان دولت قبل در سال 89 است که قرار است با تلخ کامی مازندرانی‌ها، کام سمنانی‌ها را شیرین کند و این تلخی و شیرنی، سرآغاز شکرآب میان دو همسایه قدیمی بر سر «آب» است.

شکرآب دو همسایه دوست و قدیمی بر سر «فینسک» در حالی مدت‌ها است بالا گرفته است که روزگاری دو استان سمنان و مازندران، پاره‌ تنی از هم بوده‌اند و حالا، این تنش آبی و شاید بیشتر سیاسی، به گرو کشی و قدرت نمایی نمایندگان و مسئولان ارشد استانی، مبدل شده است و برد و باخت در این نبرد آبکی، فارغ از تبعات جغرافیایی و زیست محیطی، که حالا دیگر جنبه حیثیتی پیدا کرده است، بازنده مشترکی دارد و آن مردم، زیست‌گاه‌ها، منابع طبیعی، اراضی کشاورزی و گونه‌های بسیاری از جانوران و گیاهان است!

در این گیرودار باید از موافقان این طرح که مشتاقانه بدنبال تحقق این پروژه چندین هزار میلیاردی هستند، تا کارنامه سفید خود را سیاه کنند! پرسید: احداث این سد به این همه فجایع زیست محیطی و تبعاتی که آن سرش ناپیدا است، می‌ارزد؟ آیا در ماجرای احداث این سد به معیشت مردم روستاهای پایین دست که جز دامپروری و کشاورزی هیچ راه امرار معاش دیگری ندارند، توجه و دقت کافی شده است؟ آیا شیرینی پیروزی در این دوئل آبی به تلخی بی انتهای پس از آن، می‌ارزد؟

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲