کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پشت کارخانه‌های متخلف چه کسانی هستند؟

مرگ تلخ هزاران آبزیان و شکایت محیط زیست از شهرک‌های صنعتی مازندران

9 شهريور 1400 ساعت 8:15

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، با بیان اینکه ما نسبت به طرح دعوی در راستای پیگیری مرگ ماهیان در رودخانه «اوتی‌جون» اقدام کردیم و طبیعتا منتظر هستیم که به این موضوع، رسیدگی شود؛ گفت: ما قطعا، قاطعانه با مسببین این موضع به شدت برخورد می‌کنیم.


حسینعلی ابراهیمی کارنامی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین اقدامات انجام گرفته در خصوص تلفات آبزیان در سوادکوه بر اثر راهی شدن پساب چند کارخانه شهرک صنعتی بشل، اظهار کرد: ما موضوع را به دفتر قضایی منعکس کردیم، یعنی به مرجع قضایی، طرح شکایت کردیم.

وی افزود: ما در پیگیری ماجرای آلودگی رودخانه و تلفات آبزیان، رسما از شرکت شهرک‌های صنعتی شکایت کردیم و در مقابل شرکت شهرک‌ها مدعی است که برخی از شرکت‌های صنعتی داخل شرکت بعضا بار آلودگی خروجی آن‌ها زیاد است و این امر موجب بروز شوک در تصفیه خانه می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون در چنین مواقعی، شرکت شهرک‌های صنعتی به چنین کارخانجاتی، اخطار قطعی آب می‌دهد و اگر در مهلت داده شده، مشکل از سوی واحد متخلف مرتفع نشد، آب این کارخانجات، قطع می‌شود.

این مسئول، ادامه داد: شرکت شهرک‌های صنعتی به این کارخانجات، اخطار قطع آب داده است و رونوشت این نامه به ما ارسال شده است.

ابراهیمی کارنامی بیان کرد: علیرغم ارسال این رونوشت، ما نسبت به طرح دعوی در راستای پیگیری موضوع اقدام کردیم و طبیعتا منتظر هستیم که به این موضوع، رسیدگی شود.

وی با اشاره به برآورد خسارت از سوی کارشناسان محیط زیست مازندران، گفت: ما فعلا منتظر بررسی شکایت از سوی مرجع قضایی هستیم و باید ببینیم رأی چه خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، تاکید کرد: اما اینکه در این فرایند به هر حال، برخی از واحدهای صنعتی باید بیایند و مشارکت کنند و نسبت به ترمیم و توسعه تصفیه‌خانه فاضلاب اقدام عملی جدی کنند، این در حوزه مسئولیت شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران است و ما تنها به خروجی کار نگاه می‌کنیم.

این مسئول، اعلام کرد: اگر شرکت شهرک‌ها ببیند که یک واحد صنعتی علیرغم اینکه آب آن را قطع کرده است، نسبت به تمکین، قدمی برنداشته است، آن وقت می‌تواند به ما اعلام کند و ما از طریق مرجع قضایی اقدام قانونی را پیگیر می‌شویم.

ابراهیمی کارنامی تصریح کرد: ما قطعا، قاطعانه با مسببین این موضع به شدت برخورد می‌کنیم و متاسفانه طی یکی- دو سال اخیر این موضع برای چندمین مرتیه است که دارد تکرار می‌شود و بنظر می‌رسد که واقعا هیئت امنای شهرک، دقت و جدیت کافی را به این مسئله ندارند و طبیعتا اگر داشتند شاهد بروز چند باره این مسئله ظرف مدت چند ماه نبودیم.

وی متذکر شد: البته شرکت شهرک‌های صنعتی نیز یک سری دلایل و ادعاهایی را دارد که به مرجع قضایی اعلام و نهایتا رسیدگی می‌شود، اما ما معتقدیم تصفیه خانه دچار ایراد بوده و علت اصلی مرگ‌ومیر و تلفات وسیع آبزیان به این موضوع بر می‌گردد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، یادآور شد: ما علیرغم اینکه منتظر رأی دادگاه هستیم اما حتما دفاع قاطعانه‌ای خواهیم کرد تا رأِی شایسته‌ای را بگیریم.

 شیرافکن تاری مدیر بهره‌برداری و نگهداری تصفیه‌خانه شهرک صنعتی بشل سوادکوه‌شمالی نیز در این باره اظهار کرد: ۵ کارخانه فعال در شهرک صنعتی بشل که مشخصات آن برای شرکت شهرک‌های صنعتی و محیط‌ زیست شهرستان ارسال شده بود با ما همکاری ندارند و باید بسته شوند.

به گفته وی، به احتمال قریب به یقین، مشکل به وجود آمده بر اثر هدایت مستقیم پساب‌های کارخانه‌های متخلف به رودخانه انجام شده است.

گفتنی است اخیرا به دلیل عدم همکاری 5 کارخانه فعال در شهرک صنعتی بشل در توسعه تصفیه خانه فاضلاب و راهی شدن پساب این کارخانجات به رودخانه «اوتی‌جون» جنب شهرک صنعتی بشل سوادکوه‌شمالی، موجب تلف شدن وسیع آبزیان در این منطقه شد که واکنش‌های فراوانی را از سوی علاقمندان به محیط زیست بدنبال داشت.

انتهای پیام/


کد مطلب: 454405

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/interview/454405/مرگ-تلخ-هزاران-آبزیان-شکایت-محیط-زیست-شهرک-های-صنعتی-مازندران

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com