تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۴۵۳۰۲۸
قطعی چند باره برق در طول روز در عمده مناطق مازندران آن هم در گرمای بی سابقه این روزهای فصل تابستان در مازندران موجب شده است تا نارضایتی‌ها از وضع موجود به حداکثر خود برسد.
۰
plusresetminus
افزایش گلایه‌های مردمی با هت‌تریک قطعی برق در مازندران
به گزارش بلاغ؛ قطعی مکرر این روزهای برق در فصل تابستان و عدم اعلام برنامه صحیح ساعت‌های قطع برق باعث ایجاد مشکلات مختلف برای مردم و کسبه و گلایه‌های شدیدی شده که نیازمند توجه مسئولان است.

قطعی چند باره برق در طول روز در عمده مناطق مازندران آن هم در گرمای بی سابقه این روزهای فصل تابستان در مازندران موجب شده است تا نارضایتی‌ها از وضع موجود به حداکثر خود برسد.
 
وابستگی گسترده زندگی مردم به برق سبب شده تا قطعی طولانی مدت این حامل انرژی زیر و بم زندگی مردم و کسبه را بر هم بریز؛. به عبارت دیگر از نانوایی که پایه‌ای‌ترین نیاز اساسی را برای مردم تامین می‌کند و با قطع برق از مدار خارج می‌شود تا درب بسیاری از پارکینگ‌ها که به وسیله برق کار می‌کنند و قطعی برق امکان خروج از منزل را نیز منتفی می‌کند؛ امان مردم را بریده است.

کسبه‌ها و فعالان صنعتی هم اوضاع مشابهی دارند؛ سوپرمارکتی‌ها، مرغ فروشی‌ها، قصابی‌ها و صنوفی که شاید بیشتر از دیگران وابسته به این حامل انرژی هستند نیز دیگر کلافه شده‌اند.

قطعی مکرر و بی‌برنامه برق موجب اختلال در زندگی مردم، کسبه و فعالان صنعتی شده است و حتی این قطعی‌ها در برخی مناطق استان به روزانه سه مرتبه دو ساعته نیز می‌رسد.

سیدکاظم حسینی کارنامی سرپرست شرکت توزیع نیروی برق مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص خاموشی‌های مکرر خارج از برنامه طی روزهای اخیر در مازندران و متعاقبا افزایش گلایه و نارضایتی مردم، اظهار کرد: این خاموشی‌های که در حال حاضر با آن مواجه هستیم و طی هفته جاری نیز ادامه داشته است بر اساس عدم تزار بین مصرف و تولید برق در سطح کشور است.

وی افزود: اگر تمامی مردم مدیریت مصرف داشته باشند تا بتوانیم از سقفی که برای ما مشخص شده است عبور نکنیم به هیچ وجه خاموشی نمی‌دهیم؛ اما متاسفانه با توجه به شدت دمای هوا و استفاده بی رویه مردم از کولرها، میزان مصرف ما در سطح استان از سقف مشخص شده بیشتر می‌شود و لذا ما ناچار به این خاموشی‌ها هستیم.

سرپرست شرکت توزیع نیروی برق مازندران، خاطرنشان کرد: مردم در استفاده از کولرها غالبا از زیر 25 درجه استفاده می‌کنند و اگر همه شهروندان مازندرانی، درجه کولر را بالای 25 درجه تنظیم کنند و از وسایل پر مصرف پس از 12 شب استفاده کنند، ما می‌توانیم مدیریت مصرف داشته باشیم.

این مسئول، ادامه داد: بخش دیگر به صنایع و صنوف ما بر می‌گردد که جدا از همکاری برخی صنایع، برخی دیگر متاسفانه همکاری نمی‌کنند و از سویی دیگر اصناف هستند که در ساعات پایانی روز استفاده بی رویه از روشنایی‌ها دارند که در نهایت ما مجبور به خاموشی این واحدها می‌شویم.

حسینی کارنامی بیان کرد: متاسفانه بین تولید و مصرف برق ما در کشور توازن وجود ندارد و در حالی که سقف مصرف ما در کشور 66 هزار مگاوات است، میزان تولید ما 45 هزار مگاوات است و لذا نزدیک به 20 هزار مگاوات کمبود داریم.

وی اعلام کرد: از این میزان کمبود، حدود 6 تا 7 هزار مگاوات از برق آبی تامین می‌شود و بین 13 تا 14 هزار مگاوات نیز ما با کمبود تولید مواجه هستیم.

سرپرست شرکت توزیع نیروی برق مازندران، تصریح کرد: سقف مصرفی در مازندران با این پیش شرط که همه مردم و صنایع در مدار باشند، حدود دو هزار و 200 مگاوات است که سقف پیک ما در شرایط کنونی حدود یک هزار و 500 مگاوات است؛ لذا میزان مصرف ما از سقف تولید بالاتر است و ناچار مجبور به اعمال خاموشی در سطح استان می‌شویم.

این مسئول افزود: اگر به هر دلیلی ما در خود استان نسبت به این خاموشی اقدام نکنیم، از راه دور و از مرکز خیلی از پست‌های برق ما قطع می‌شود؛ لذا به همین خاطر ما از قبل اطلاع رسانی کردیم و بازه زمانی قطعی برق برای هر شهرستان را مشخص کردیم و طبق برنامه اعلامی، خاموشی اعمال می‌شود.

حسینی کارنامی در خصوص تشدید گلایه‌ها از قطعی سه باره برق در برخی از نقاط استان، پاسخ داد: در روز گذشته به طور استثنا وضعیت به گونه‌ای بود که نمی‌توانستیم با قطعی یکباره به پایداری در کل شبکه برسیم و با توجه به مشکل عدیده‌ای که در کل کشور وجود داشت مجبور شدیم تا در برخی از خاموشی‌ها شاهد قطعی 3 تا 4 ساعته باشیم که از این بابت من از همه شهروندان استان پوزش می‌طلبم.

وی گفت: از امروز بنظر می‌رسد قطعی‌ها محدود به روزانه یک بار و در مدت دو ساعته انجام گیرد و البته قابل ذکر است که در برخی از نقاط به دلیل خرابی کلید پل یک منطقه پس از خاموشی همزمان و یا سوختن برخی از قطعات، شاهد افزایش مدت این قطعی هستیم.

سرپرست شرکت توزیع نیروی برق مازندران، در خصوص بی اطلاعی مردم از برنامه قطعی برق در شهرستان‌ها اظهار کرد: هر روز ساعت قطعی روز بعد هر شهر در ساعت 10 صبح در سایت  شرکت توزیع نیروی برق مازندران منتشر می‌شود و شهروندان استان می‌توانند از زمان و جدول بندی قطعی‌ها مطلع شوند.

این مسئول در پاسخ به این سوال که چه اندازه فعالیت دستگاه‌های ماینر و استخراج رمزارز در افزایش بار مصرف و خاموشی‌ها موثر است؛ اذعان کرد: فعالان رمز ارزها به دو گروه تقسیم می‌شوند، گروه نخست افرادی هستند که مجوز قانونی دارند و ما با این طیف، مشکل خاصی نداریم و در قرار داد فی مابین ما و این افراد، مکان و میزان مصرف آن‌ها مشخص است و خاموشی‌ها هم در ساعات مقرر انجام می‌گیرد.

حسینی کارنامی افزود: اما مشکل به گروه دوم یعنی غیرمجازها بر می‌گردد که به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ برخی از فعالان دستگاه ماینر در دامداری‌ها، مرغداری‌ها، ویلاها و کارخانجات متروکه مشغول فعالیت هستند که البته این موارد از سوی کارشناسان ما مورد رصد قرار می‌گیرند و با ارزیابی میزان مصرف گذشته و حال قابل شناسایی هستند اما یک سری از این افراد اقدام به مصرف غیرقانونی برق ( پشت کنتور) می‌کنند که شناسایی این افراد بسیار سخت است و البته جلسات متعددی با دستگاه‌های امنیتی برای شناسایی این افراد برگزار شده است.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته تاکنون در مازندران، 98 مرکز با ظرفیت 3 هزار ماینر کشف شده است، تاکید کرد: تخمینی که در کل کشور در خصوص این بخش زده می‌شود حاکی از مصرف دو تا 3 هزار مگاواتی فعالان دستگاه ماینر در کل کشور دارد.

سرپرست شرکت توزیع نیروی برق مازندران، با اشاره به یک میلیون و 480 هزار مشترک برق در استان، اعلام کرد: در استان مازندران، 75 درصد از مشترکین ما خانگی، کمتر از یک درصد صنعتی و مابقی کشاورزی و سایر مصارف هستند.

این مسئول متذکر شد: ما در استان مازندران 39 بیمارستان داریم که 39 فیدر برق مصرفی این مراکز را تغذیه می‌کنند و به هیچ وجه این مراکز مشمول خاموشی‌ها نمی‌شوند.

حسینی کارنامی یادآور شد: عدم خاموشی واحدهای مسکونی و تجاری در مسیر این بیمارستان‌ها به دلیل تغذیه مشترک از فیدرهای تامین برق مراکز درمانی است و شائبه حضور مسئولان در این مسیر دلیل عدم قطعی این مناطق است را کاملا رد می‌کنیم.

به گفته وی، با توجه به افزایش بی سابقه دما در استان، تداوم خاموشی‌ها تا پایان شهریور هر چند با کاهش دفعات خاموشی، دور از انتظار نیست.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴