رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌‌وگو با بلاغ:

مشکل کم آبی نداریم/استرس آبی بیخ گوش شالیزارهای مازندران

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۵۲۶۹۷
رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه کشت مکانیزه ما تقریبا 132 هزار هکتار بوده که رشد 30 درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد؛ گفت: علیرغم بارش‌های کم طی سال جاری، تا الان مدیریت شده است و در گلوگاه و بهشهر 35 تا 40 درصد و در میاندرود تا 85 درصد، آب بندان‌ها آب دارند و فعلا مشکل چندانی نداریم.
۰
plusresetminus
مشکل کم آبی نداریم/استرس آبی بیخ گوش شالیزارهای مازندران
به گزارش بلاغ، استان مازندران بیش از 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که به شرط شرایط مساعد آبی، تمامی این اراضی امکان کشت برنج را دارا هستند.

در حالی فصل نشا آرام در آرام در گوشه و کنار استان در حال اتمام است که شالیکاران نگران کم آبی برای ادامه فصل زراعی و کشت دوم هستند.

علی‌محمد رمضانی رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفت و گو با بلاغ در خصوص میزان اراضی زراعی نشا شده و نگرانی‌های شالیکاران از مشکل کم آبی اظهار کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی در پیش داشتیم خوشبختانه از 215 هزار هکتار میزان 214 هزار هکتار از اراضی استان، نشاکاری شده است.

وی افزود: از این 214 هزار هکتار خوشبختانه همان طور که پیش بینی کرده بودیم کشت مکانیزه ما تقریبا 132 هزار هکتار بوده که رشد 30 درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران، خاطرنشان کرد: این امر بیانگر آن است که شالیکاران اقبال خوبی نسبت به کشت مکانیزه نشان دادند که متاثر از هم عملکرد بالای کشت مکانیزه نسبت به کشت سنتی و هم به لحاظ مقرون به صرفه بودن اقتصادی هم به لحاظ هزینه‌ها و هم سودآوری بوده است.

این مسئول ادامه داد: طی سال زراعی جاری نزدیک به 62 هزار هکتار اراضی به اراقام اصلاح شده و ارقام پرمحصول اختصاص داشت.

رمضانی گفت: با توجه به کلاس‌های آموزشی و افزایش سطح گاهی طی دو سال گذشته، شالیکاران آرام آرام به سمت کشت رتون پیش می‌روند و از کشت مجدد نشا در حال عقب نشینی هستند و بدین ترتیب سال 99 به نسبت سال 98 نزدیک به 10 هزار هکتار از کشت دوم به کشت رتون اختصاص یافت.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط امسال که اقلیم گرم و سال خشکی را در پیش داریم خود شالیکاران متوجه شدند که اقبال خوبی نسبت به کشت مجدد نداشته باشند و این امر در بازدیدهای میدانی قابل مشاهده است و در حال حاضر خزانه‌های چندانی به نسبت سالیان گذشته در خصوص کشت دوم نداریم.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران، عنوان کرد: یعنی خود شالیکاران به این نتیجه رسیده‌اند که کشت رتون هم به لحاظ کیفیت، هم به لحاظ کمیت و هم به لحاظ محصول بهتر از کشت دوم است.

این مسئول اضافه کرد: ما به شالیکاران اعلام کردیم که طی سال جاری، نقاطی که ما منعی از نظر روان آب‌ها نداریم مشکلی برای کشت دوم نداریم؛ ولی نقاطی غیر از روان آب‌ها باشد و از آب رودخانه‌ها تامین نشود، به خودی خود، شالیکاران به این نتیجه رسیدند که اقبال خوبی برای کشت دوم وجود ندارد.

رمضانی در خصوص برخی نگرانی‌ها در خصوص کم‌آبی در برخی از نقاط استان پاسخ داد: امسال به طور کلی در خصوص کم آبی ما با هر مکافاتی بود مدیریت مصرف خوبی را عملیاتی کردیم و از دو ماه قبل از فصل نشا به کشاورزان به ویژه شرق استان اعلام کردیم که برای مدیریت مصرف آب باید چه اقدامات و نکاتی را لحاظ کنند.

وی اعلام کرد: البته ما در شرق استان اراضی تحت استرس داریم، چرا که ما در شرق استان، چاه‌های مجاز نداریم؛ منطقه ممنوعه داریم و از آب‌های هرز و روان آب‌های زمستانی می‌توانیم آب بندان‌ها را تامین کنیم.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران، مطرح کرد: علیرغم بارش‌های کم طی سال جاری، خوشبختانه تا الان مدیریت شده است و به طور نمونه در شرق استان در گلوگاه و بهشهر 35 تا 40 درصد و در میاندرود تا 85 درصد، آب بندان‌ها آب دارند و مشکل چندانی فعلا نداریم.

این مسئول افزود: اما در بخش مرکزی از حوزه آبریز هراز، یعنی شالیکاران شهرهای آمل، بابل، بابلسر، فریدونکنار، محمودآباد و قسمتی از نور ما اصلا مشکل آب فعلا نداریم اما اراضی تحت استرس داریم.

رمضانی تصریح کرد: ما حتی در برخی از نقاط اعلام کردیم که حتی به خاطر احتمال مشکل کم آبی، کشت اول را انجام ندهند تا در ادامه متحمل ضرر و زیان نشوند و خوشبختانه شالیکاران نیز با ما همراهی کردند.

وی متذکر شد: از مجموع ظرفیت آبی پشت سدها در حال حاضر 60 درصد از ظرفیت سدها را آب داریم و باید این نکته را در نظر بگیریم که ما در استان مازندران بر خلاف استان گیلان، آب مطمئن نداریم مگر اینکه این آب مطمئن از محل ذخیره آب بندان‌ها و چاه‌های ثبت الارضی و روان آب‌های ما تامین شود.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران، یادآور شد: میزان کشت مکانیره مازندران در سال 98 حدود 60 هزار هکتار، در سال 99 حدود 100 هزار هکتار و طی سال جاری حدود 130 هزار هکتار بوده است که این امر رشد 30 هزار هکتاری را در هر سال به نسبت سال گذشته نشان می‌دهد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲