تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۴
کد مطلب : ۴۵۲۴۵۰
مسجد جامع ساری که در 21 تیرماه سال 97 در یک حادثه آتش‌سوزی دچار حریق شده بود، در حالی در مردادماه سال 98 با یک افتتاح هول هولکی به بهر برداری رسید که ساخت نیاز مبرم مسجد یعنی تجهیز سیستم اطفای حریق با امروز و فرداها، دو ساله شده است!
۰
plusresetminus
بازسازیِ بی فرجام!/خطر حریق مجدد؛ بیخ گوش مسجد جامع ساری
به گزارش بلاغ، مسجد جامع ساری که در 21 تیرماه سال 97 در یک حادثه آتش‌سوزی دچار حریق شده بود، در آخرین روز از مردادماه سال 98 پس از حدود یک‌سال انتظار مردم مرکز استان، با حضور وزیر راه و شهرسازی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

هر چند کار بازسازی مسجد در بخش‌های مختلف که عموما مربوط به بنا، مناره‌ها، سقف، در و پنجره و غیره بوده انجام شده بود، اما در واقع بنا بر اعلام برخی از مسئولان وقت، کار بازسازی مسجد به اتمام نرسیده بود و هنوز تا پایان کامل، فاصله وجود داشت.

حال از چه رو مراسم افتتاح مسجد جامع ساری با تعجیل و قبل از اتمام کامل بازسازی آن، انجام گرفت، بماند؛ اما آنچه قابل تامل است اینکه، هنوز و پس از نزدیک به دو سال از افتتاح مسجد، کار بازسازی آن ادامه دارد و هنوز به پایان نرسیده است.

از هر چه بگذریم نمی‌شود از این نکته گذشت که علیرغم رفع مشکل اصلی آتش‌سوزی که به سیستم تاسیسات و اطفای حریق مسجد بر می‌گردد، این مسجد مورد بهره‌برداری قرار گرفت و در همان هفته‌های نخست، یک وقوع یک حریق کوچک، زنگ خطری بود برای دست اندکاران پروژه تا این بخش از پروژه بازسازی را کامل کنند، اما تاکنون این امر در گیرودار اما و اگرها باقیمانده و به سرانجامی نرسیده است.

به صراحت باید بگوییم در شرایط فعلی و با وجود عدم تکمیل بخش اطفای حریق، هیچ تضمینی برای پیشگیری از وقوع حادثه‌ای دوباره وجود ندارد و باید دید در صورت وقوع محتمل حادثه‌ای این‌چنینی، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین وضعیت بازسازی مسجد جامع ساری اظهار کرد: کار بازسازی این مسجد هنوز به اتمام نرسیده است.

مهدی ایزدی افزود: بخش اصلی زیرساخت‌های تاسیساتی، موتور خانه، اطفای حریق و سیستم‌های حفاظتی باقی مانده است و هنوز تکمیل نشده است.

وی خاطرنشان کرد: هر چند کار ساختمان مسجد به پایان رسیده است؛ اما اصل کاری که در حادثه گذشته عامل آتش‌سوزی مسجد شده بود و باید اصلاح و ترمیم می‌شد، انجام نشده است.

ایزدی ادامه داد: در حادثه تیر ماه سال 97، بر اساس اتصال سیم‌کشی اسپیلیت و برق رخ داده بود، اما همین بخش، کارش تکمیل نشده است و باقیمانده است.

وی بیان کرد: از آن‌جا که می‌بایست موتورخانه در مکانی تعبیه شود که بنا بود زمین آن از سوی اوقاف و در زمین مجاور مسجد تامین شود، اما این امر محقق نشد و این کار همچنان ناتمام باقی مانده است.


معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، عنوان کرد: هنوز این زمین به پیمانکار داده نشده است تا وی کار را به اتمام برساند؛ در واقع کار به نوعی چند سال است که نصف کاره مانده است.

این مسئول اضافه کرد: زمین مجاور مسجد در ضلع شرقی که در اختیار اوقاف است بنا بود تا به مسجد اهدا و به پیمانکار تحویل داده شود تا موتور خانه و اطفای حریق در ان مکان تعبیه و ساخته شود که متاسفانه تاکنون انجام نشده است.

ایزدی تصریح کرد: ما بارها جلسه گذاشتیم، مصوبه داریم و ابلاغ هم شده است اما به نوعی اوقاف این کار را انجام نداد؛ بنا بود تا اوقاف این زمین را در اختیار را با هماهنگی حوزه علمیه در اختیار پیمانکار قرار دهد تا کارهای ناتمام باقیمانده به اتمام برسد؛ اما این اتفاق به نوعی رقم نخورد و به نوعی هر بار عقب می‌افتد.

وی تاکید کرد: ما هنوز هم احساس خطر می‌کنیم و خطر هم مسجد جامع را تهدید می‌کند؛ چون اگر این اتفاق یعنی ساخت بخش تاسیسات و اطفای حریق رخ ندهد، در آینده هیچ تضمینی برای تکرار حادثه تلخ سال 97 وجود ندارد.


معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، در پاسخ به سوال خبرنگار بلاغ در این خصوص که شما چه میزان افتتاح زود هنگام و پیش از موعد مسجد جامع را در عدم تکمیل کار بازسازی، دخیل می‌دانید؛ گفت: اگر این مسجد افتتاح نمی‌شد و تکمیل می‌شد، پروژه به نتیجه آخرش می‌رسید؛ همه دستگاه‌ها جلسات بازسازی مسجد را ادامه می‌داند و این پروژه را تکمیل می‌کردند.

این مسئول افزود: به هر حال، افتتاحیه یکی از دلایلی است که خوب خیلی‌ها تصور می‌کنند که این پروژه تکمیل شده است؛ولی از نظر ما این پروژه تکمیل نیست و حتی ما در شرایط فعلی، بهره برداری از آن را مجاز نمی‌دانیم.

ایزدی متذکر شد: برق، تاسیسات، اطفای حریق و موترو خانه مسجد، اجرا نشده است و اتفاقی که در حادثه گذشته موجب آتش سوزی شد، به دلیل اتصال سیستم برفقی و عدم تجهیز مسجد به اطفای حریق هوشمند بود که همچنان این مشکل باقی است و خطر حریق همچنان مسجد را تهدید می‌کند.

وی یادآور شد: هیچگ.نه سیستم هشدار دهنده‌ای در مسجد فعال نیست که اگر خدای ناکرده، سیمی اتصال کرد و یا اتفاق حتی کوچکی رخ دهد، این سیستم بتواند وارد عمل شود و از خسارت جلوگیری کند.

گفتنی است کار بازسازی مسجد که نزدیک به 25 میلیارد تومان در سال 98 هزینه بر داشته بود؛ نزدیک به دو سال است که لنگ اهدای یک زمین برای ساخت تاسیسات باقیمانده است!

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
میراث و ماأدارک میراث
feedback
Iran, Islamic Republic of
حمیدی
عدم همکاری و مساعدت مالی میراث
سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰