تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹
کد مطلب : ۴۵۲۲۹۴
ماجرای افزایش قیمت مرغ این روزها به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم تبدیل شده است. مرغی که مسوولان می‌گویند باید با قیمت مصوب فروخته شود، اما فروشندگان و مرغداران به دلایل مختلف به قیمتی بالاتر در بازار عرضه توزیع می‌کنند!
۰
plusresetminus
فروش بالای نرخ! حکایت این روزهای بازار مرغ/توپ گرانی میان مرغدار و دولت پاس‌کاری می‌شود
به گزارش بلاغ، ماجرای افزایش قیمت مرغ این روزها به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم تبدیل شده است؛ بازار چند نرخی ماه‌های اخیر بازار مرغ همه را از مردم گرفته تا فروشندگان و دستگاه‌های نظارتی را کلافه و سردرگم کرده است.

تولیدکنندگان و فروشندگان به دلایل مختلف از افازیش قیمت جوجه یکروزه گرفته تا افزایش هزینه‌های تولید، زیربار قیمت مصوب 20 هزار و 400 تومان برای هر کیلو مرغ نمی‌روند و از این رو، اقدام به عرضه مرغ با قیمتی بالاتر می‌کنند.

در حالی که مسئولان استانی بارها و بارها از تولید مناسب مرغ در استان خبر داده‌اند اما بازار مرغ ماه‌های متمادی است که روزهای نا آرامی سپری می‌کند و توپ گرانی میان مرغدار، دولت، کسبه و جوجه‌های یکروزه، پاس و پاس کاری می‌شود و در نهایت توپ وارد دروازه مردم می‌شود!

کامران هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ درباره آخرین وضعیت قیمت و عرضه مرغ در سطح بازار مازندران، اظهار کرد: قیمت عرضه مرغ در بازار همان نرخ مصوب اعلام شده است و قیمت تازه‌ای اعلام نشده است.

وی افزود: فروش بالاتر از نرخ مصوب تخلف است و با متخلفان برخورد می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف مرغ و تخم مرغ مرکز مازندران، خاطرنشان کرد: البته عرضه در بازار مرغ به دلیل کاهش جوجه ریزی، کم شده است و افزایش قیمت جوجه از کانال 3 هزار تومانی به کانال 8 هزار تومانی، خیلی از تولیدکنندگان را از تولید دلسرد و منصرف کرده است.

این مسئول صنفی، در خصوص عرضه بالاتر از نرخ مصوب مرغ در کف بازار، گفت: البته کشتارگاه‌ها رتبه بندی شده‌اند و مرغ ساوانا به دلیل اینکه رتبه یک دارد، قیمتش کیلویی 1000 تومان بالاتر از سایر مرغ‌ها است و مجوز هم دارد.

هاشمی بیان کرد: از سویی دیگر تالارها با 50 درصد ظرفیت مجاز به فعالیت شده‌اند و همین مسئله یک جهش تقاضا را بدنبال داشته است و این مسئله هم در کمبود عرضه بی تاثیر نبوده است.

وی تصریح کرد: ناگفته نماند که نرخ مصوب فروش مرغ توسط مرغدار به کشتارگاه‌ها، 17 هزار و 100 تومان تعیین شده است اما مرغداران کیلویی 2 تا 3 هزار تومان بالاتر به کشتارگاه‌ها می‌فروشند و در کف بازار نیز یک واحد صنفی تنها فروشنده است و هر چقدر بخرد با یک سود مشخص می‌فروشد.


رئیس اتحادیه صنف مرغ و تخم مرغ مرکز مازندران، متذکر شد: از سمتی دیگر، کشتارگاه‌ها هم مجبورند برای اینکه پاسخگوی مشتریان خود باشند، حتی مرغ بالاتر از نرخ مصوب را از مرغداران بخرند تا مشتریان‌شان را از دست ندهند.

هاشمی تاکید کرد: منشأ گرانی حال حاضر مرغ در مرغداری‌ها است و بنظر می‌رسد باید ستاد تنظیم بازار یک تجدیدنظری در نرخ مصوب انجام دهد؛ چرا که با ازفایش 5 هزار تومانی جوجه یکروزه واقعا برای مرغدار نرخ مصوب قبلی توجیه اقتصادی ندارد.

وی یادآور شد: فعلا اصلا بحث کمیود نهاده‌ها در میان نیست، نهاده‌ها به میزان کافی و از سامانه بازارگاه در دسترس مرغداران است و به دلیل افزایش نرخ جوجه یکروزه، هیچ مرغداری به قیمت نرخ مصوب به کشتارگاه مرغ نمی‌دهد.

باید بگوییم ماه‌ها است که قیمت کف بازار با نرخ مصوب مرغ اختلافی دو تا 5 هزار تومانی دارد و با این اوضاع آشفته، اگر تصمیمات مناسبی اتخاذ نشود در دو قدمی ماه محرم و با افزایش تقاضا، بحرانی دیگر روی بحران حال حاضر بازار مرغ، دور از انتظار نیست.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما