تاریخ انتشارچهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰
کد مطلب : ۴۵۱۹۷۷
کارشناس علوم سیاسی با بیان اینکه چهره‌ها، تاثیری بر احراز صلاحیت‌ها ندارند؛ گفت: در هر دوره‌ای از انتخابات که رد صلاحیت‌ها اتفاق می‌افتد، یک سری تنش‌ها و حرف و حدیث‌ها به میان می‌آید که در سری اخیر قدری بیشتر از گذشته شده است که به خاطر اینکه افراد شاخصی کنار گذاشته شده‌اند.
۰
plusresetminus
شورای نگهبان بر اساس مرّ قانون عمل می‌کند/انتخاب اصلح و حضور حداکثری را فراموش نکنیم
صادقعلی رنجبر در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص تایید صلاحیت های کاندیداهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، اظهار کرد: در ابتدا باید به تفاوت بین رد صلاحیت و احراز صلاحیت اشاره کنم که یک مقداری حساسیت‌ها را کمتر می‌کند.

وی افزود: در شرایط کنونی و با توجه به حساسیت‌های داخلی و جهانی که وجود داشت مبنا بر این بود که یک سری از اولویت‌ها را مدنظر قرار دهند تا از جامعه و مردم ما گره گشایی شود و از این رو باید بگوییم برخی از افرادی که در زمان حاضر، احراز صلاحیت نشده‌اند، شاید در زمان دیگری برای همین جایگاه و یا سایر جایگاههای برتر مدیریتی، مورد تایید قرار بگیرند.

این کارشناس علوم سیاسی، خاطرنشان کرد: در هر دوره‌ای از انتخابات که رد صلاحیت‌ها اتفاق می‌افتد، یک سری تنش‌ها و حرف و حدیث‌ها به میان می‌آید که در سری اخیر قدری بیشتر از گذشته شده است، به خاطر اینکه افراد شاخصی کنار گذاشته شده‌اند.

رنجبر ادامه داد: البته در زمان‌های گذشته نیز شاهد رد صلاحیت افراد شاخصی نظیر هاشمی رفسنجانی و احمدی‌نژاد بودیم و تقریبا یک امر پذیرفته‌ای شده است از این منظر که چهره‌ها، تاثیری بر احراز صلاحیت‌ها ندارند، چون معیارهایی مدنظر شورای نگهبان است که می‌تواند موجب تفاوت‌های قضاوت میان نامزدهای جناح‌های مختلف قلمداد شود.

وی بیان کرد: خود شورای نگهبان نیز بر اساس قانون به یک معیارهایی رسیده است که عمدتا می‌توان گفت که این اتفاق، یک اتفاق تازه و عجیب و غریبی نیست؛ اما باید مراقب باشیم که نوع عکس‌العمل‌های ما در جریان انتخابات خللی ایجاد نکند.

این کارشناس سیاسی، عنوان کرد: خوشبختانه تعدادی از نامزدهای صاحب نام احراز صلاحیت نشده با صدور پیام پذیرش نظر شورای نگهبان، ظرفیت سیاسی خودشان را به نمایش گذاشتند و تصمیم شورای نگهبان را تمکین کردند و مردم را به حضور در انتخابات تشویق کردند.

رنجبر متذکر شد: در میان افراد احراز صلاحیت شده هر چند یک تفاوت‌های سلیقه جناحی وجود دارد اما از میان سونامی ثبت نام کنندگان نامزدهای انتخابات که نمی‌شد از تمامی آن‌ها در انتخابات بهره ببریم؛ لیست نهایی صادر شد که نمونه آن را در کشورهای پیشرفته دنیا هم شاهد بودیم؛ در دنیا هم در کشور 400 میلیونی مثل امریکا در نهایت دو نامزد برای انتخابات تعیین می‌شوند و سعی می‌کنند شرایط انتخاب را برای مردم یک مقداری آسان‌تر کنند؛ چرا که تعدد نامزدها قدری ماجرا را سخت می‌کند.

وی اعلام کرد: خوشبختانه در لیست نهایی شورای نگهبان نیز تنوع چهره‌ها وجود دارد؛ هم نامزدهایی از اصولگران، هم اصلاح طلبان و هم کسانی که مستقل وراد شده‌اند، وجود دارد و یک تنوع سیاسی قابل قبولی در نامزدهای انتخاباتی وجود دارد.

این استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی، گفت: البته یک جایی هم برای اعتراض گذاشته شده است و پس از اعتراض، لیست نهایی مشخص می‌شود و لذا اگر کسی احساس می‌کند در بررسی‌ها، حقی از او ضایع شده است به بررسی مجدد می‌تواند امیدوار باشد؛ اما من آن طوری که در فضای رسانه‌ها مشاهده کرده ام، ظاهرا در ضمن برررسی ها، از نامزدها دعوت شده است و آن‌ها تا آن‌جا که می‌توانستند دفاع کردند و نهایتا این لیست از شورای نگهبان بیرون آمده است.

رنجبر تصریح کرد: مهمترین چیز این است که ما باید در هر صورت، نظام را به عنوان اصل قرار بدهیم و تثبیت نظام، اهداف نظام، انتخاب اصلح، حضور حداکثری و بحث حفظ اقتدار همه جانبه سیاسی نظام جمهوری اسلامی در عرصه‌های بین المللی را در صدر تصمیمات خود قرار دهیم و مهم این است که این انگیزه و شور انتخاباتی پابرجا باقی بماند و خدای ناکرده اتفاقات تلخ ادوار گذشته انتخابات که غالبا هم با میدان داری از سوی عوامل بیرونی اتفاق می‌افتاد که منجر به تحریک افکار عمومی می‌شد را دیگر شاهد نباشیم.

وی در خصوص افزایش شائبه‌ها در مورد عدم احراز صلاحیت نامزدهای شاخص دارای مسئولیت‌های کلان کشوری؛ تاکید کرد: البته به طور غیررسمی شنیده شده است که شورای نگهبان، افراد دارای مسئولیتی که شرایط معیشتی فعلی را برای مردم فراهم آورده اند، مورد تاییدشان نیستند و این بنظر منطقی است.

این کارشناس علوم سیاسی، ادامه داد: من نمی‌خواهم به نفرات خاص و موجهی که احراز صلاحیت نشده‌اند بپردازم اما در این مسئله خاص، بحث احراز صلاحیت برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری در این شرایط حاضر است؛ ممکن است چهار سال بعد، شرایط سیاسی و اقتصادی کشور تغییر کند، همان طور که چهار سال گذشته، شرایط به شکل حال حاضر نبود و لذا اینکه ما در حال عبور از یک بحران معیشتی مردم هستیم و باید به توانمندی‌هایمان برگردیم، الآن این نفرات انتخاب شده‌اند که با سابقه و تخصصی خود بتوانند مشکلات فعلی کشور را به حداقل برسانند.

رنجبر اضافه کرد: به هرحال باید عزت ملی به کشور بازگردانده شود و ما در شرایط خاصی قرار داریم که در دوره چهارساله پیش رو باید تصمیمات مهم  و اتفاقات تازه‌ای را شاهد باشیم نظیر همین مذاکرات پیش رو و مباحث اقتصادی و معیشتی که این نفرات برای نامزدی حل این مشکلات انتخاب شده‌اند.

وی گفت: بدیهی است در دوره‌های گوناگون انتخابات، معیارهای صلاحیت سنجی تغییر می کند، چرا که مشکلات در هر دوره تغییر می‌کند و کشور در هر دوره در یک شرایط جدید قرار می‌گیرد؛ لذا اینکه عدم احراز صلاحیت در این دوره دلیل بر عدم احراز صلاحیت در دوره بعد نیست و بالعکس، از این قانون تبعیت می‌کند.

این کارشناس سیاسی، یادآور شد: به هر منظور هدف اصلی یعنی حل مشکلات نظام، انتخاب اصلح، مشارکت حداکثری و انتخاب نامزدی که بتواند از پس مشکلات فعلی کشور برآید؛ نباید فراموش شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴