کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران در گفت‌وگو با بلاغ:

هیچ تغییری در نرخ پایه آرد و گندم نداریم/مافیای آرد؛ آری یا خیر؟

20 ارديبهشت 1400 ساعت 0:00

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران با بیان اینکه دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت پایه گندم و آرد ندارد؛ گفت: آنالیز قیمت نان در مراحل پایانی و جمع بندی است.


عباسعلی وفائی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص موضوعات متنوع حوزه مدیریتی شرکت غله و خدمات بازرگانی به گپ و گفت پرداخت و در ابتدای اظهارتش، پیرامون امکان افزایش قیمت آرد در پی اعلام نرخ جدید گندم که دوبرابر سال قبل تعیین شده است، گفت: فعلا هیچگونه افزایش قیمتی نداریم.

وی افزود: اما نرخگذاری یک سری مولفه‌هایی دارد که بالاخره تغییرات آن جدای از مسائل دو دو تا چهار تای غیر از مسائل اقتصادی است و در شایط فعلی انچه که تغییر قیمت نان را باید موجب شود، سایر هزینه‌های غیر آرد و نان است که تعیین کننده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران، خاطرنشان کرد: دولت هیچ تغییری را در قیمت آرد نخواهد داد و قیمت آرد کاملا بر اساس همان نرخ قبلی که برای یارانه یک و دو گندم 665 و 900 تومانی تعیین کرده است لحاظ می‌شود و لذا هیچ تغییری در نرخ پایه آرد و کندم نداریم.

دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت پایه گندم و آرد ندارد

دبیر کارگروه آرد و نان مازندران، ادامه داد: البته در سایر مولفه‌ها یک سری تغییراتی در آن ایجاد شده است و در برآوردها و آنالیزهایی که توسط سازمان صمت استان که متولی‌گری بحث قیمت را بر عهده دارد در حال بررسی است و به محض پایان بررسی‌ها، کارگروه استان در خصوص تعیین قیمت، تصمیم گیری می‌کند؛ فعلا برنامه رسمی برای افزایش قیمت نداریم.

وفائی‌نژاد بیان کرد: افزایش قیمت گندم در راستای حمایت از بخش کشاورزی است و طی سال جاری افزایش 100 درصدی قیمت گندم به نسبت سال قبل را شاهد هستیم و از هیمن جا اعلام می‌کنم که طی سال زراعی جاری، 28 مرکز خرید تضمینی در قالب تعاونی‌های روستایی و کارخانجات آرد، مسئولیت خرید و جمع آوری گندم مازاد نیاز کشاورزان را بر عهده دارند و تدابیری اتخاذ شده که با حضور کارشناسان در مراکز خرید، پول ظرف مدت 24 ساعت به حساب کشاورزان واریز می‌شود.

وی عنوان کرد: پیش بینی‌ها حاکی از تولید 165 هزار تن گندم طی سال جاری در مازندران دارد که بنظر می‌رسد قریب به 110 تن خرید تضمینی گندم طی سال جاری از کشاورزان استان صورت گیرد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران، در خصوص صحت و سقم ماجرای افزایش قیمت نان طی سال جاری،  اظهار کرد: نان یک کالای اساسی و استراتژیک محسوب می‌شود و اینگونه نیست که مثل سایر کالا و خدمات در هر زمانی هر کسی اراده کند که افزایش قیمتی را لحاظ کند؛ از سویی دیگر هم دولت نیز هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت پایه گندم و آرد ندارد.

بررسی افزایش قیمت نان در مراحل پایانی

دبیر کارگروه آرد و نان مازندران، افزود: اما یک سری مولفه‌های دیگری وجود دارند که روی قیمت نان موثرند که این مولفه‌ها باید توسط کارشناسان سازمان صمت بررسی شود و در ادامه آنالیز قیمت تمام شده به کارگروه آرد و نان استان داده می‌شود که در نهایت اگر کارگروه با بررسی آنالیز به این نتیجه برسد که واقعا صرفه اقتصادی برای خبازی‌ها وجود نداشته باشد یا امکان زیان اقتصادی برای آن‌ها وجود دارد؛ تعیین قیمت منصفانه برای نان صورت می‌گیرد.


وفائی‌نژاد اعلام کرد: اما هرگونه اقدام خودسرانه از سوی هر مسئول و در هر جایگاهی برای افزایش قیمت نان ممنوع است و تا آنالیز نهایی سازمان صمت به کارگروه ارائه نشود و کارگروه در صورت بررسی، تصمیم به افزایش قیمت جدید بگیرد؛ هیچ نرخی به عنوان قیمت رسمی و پایدار نیست.

وی گفت: آنالیز قیمت نان در مراحل پایانی و جمع بندی است، البته یک سری مولفه‌ها تغییر پیدا کرده است که در حال برآورد هستیم که این مسئله چه میزان قدرت تاثیرگذاری دارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران، متذکر شد: در حالیکه طی سال گذشته نزدیک به 100 درصد افزایش هزینه کرایه حمل و نقل را داشتیم اما اجازه ندادیم قیمت آرد تغییری پیدا کند؛ البته در کارخانجات آرد می‌بینید که قیمت خرید هر کیسه از 650 تومان به 4 هزار تومان افزایش پیدا کرده است و خوب این رشد قیمتی روی قیمت تمام شده تاثیر می‌گذارد و خوب از آن سمت دولت نیز در دو مرحله اقدام به پرداخت سیاست‌های حمایتی 10 و 11 درصدی کرده است تا از زیان کارخانه‌داران جلوگیری کند.

دبیر کارگروه آرد و نان مازندران، اضافه کرد: چون آرد و نان یک کالای استراتژیک است و بهره برداری سیاسی از ان زیاد صورت می‌گیرد، حتی جو روانی را بدنبال دارد؛ لذا بر این اساسا باید با یک نگاه ویژه و خاص جلو برود.

ساری، نکا، قائم‌شهر و میاندرود سردمداران تعطیلی‌ خودسرانه خبازی‌ها در روزهای تعطیل

وفائی‌نژاد در خصوص گلایه شهروندان از تداوم تعطیلی‌های خودسرانه خبازی‌ها در ایام هفته به ویژه جمعه‌ها و همچنین عدم نصب تقویم روز و ساعت کاری در معرض دید عموم علی الخصوص در مرکز استان، اذعان کرد: یکی از چیزهایی که باید روی آن خیلی کار کنیم و آن را تقویت کنیم آن است که باید در گام اول، نسبت به سازمان دهی و تقویت تشکل‌ها و اتحادیه‌های صنفی قدم برداریم.

وی بیان کرد: البته ما تعطیلی‌های خوسرانه خبازی‌ها در نقاط گوناگون استان را رد نمی‌کنیم اما این میزان به نسبت گذشته با توجه به تشدید پیگیری‌ها به حداقل رسیده است و طی ماه‌های اخیر تعداد زیادی از خبازی‌های متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران، تصریح کرد: شهرهای ساری، قائم‌شهر، نکا و میاندرود جزو بی نظم‌ترین شهرهای استان در تعطیلی خودسرانه خبازی‌ها بودند که طی ماه‌های اخیر با پیگیری مجدانه و برخورد با متخلفان، وضعیت نسبتا مطلوبی حاصل شده است.

مافیای آرد؛ آری یا خیر؟/ اختلاف قیمت فاحش یارانه با بازار دلیل سودجویی فرصت‌طلبان

دبیر کارگروه آرد و نان مازندران، در پاسخ به این سوال که آیا شما وجود مافیای آرد در مازندران را تایید می‌کنید یا خیر؛ عنوان کرد: آرد یک کالای استراتژیک و حساسی است و جزو معدود کالاهایی است که فاصله یارانه آن با دولت چندین برابر است و لذا هر قلم کالایی که در آن اختلاف قیمت فاحشی میان نرخ واقعی و سوبسید دولتی وجود داشته باشد، یک عده افراد فرصت طلب بدنبال سوءاستفاده از شرایط موجود دارند و به عقیده من، چیزی به نام مافیا نداریم؛ اما یک گروه‌های خاصی داریم که با یک سری ترفندها و زدوبندها، به نوعی در شبکه توزیع اخلال ایجاد می‌کنند.

وفائی‌نژاد افزود: این دسته با زدوبندهایی که با گروه‌های خاص ذینفع درون شبکه از خباز گرفته تا عاملان توزیع می‌کنند در نهایت آرد را از مسیر اصلی واقعی خود خارج می‌کنند.

وی تاکید کرد: طی سال گذشته بالغ بر 50 هزار کیسه کسری آرد در خبازی‌های استان شناسایی شد که این امر حاکی از وجود گلوگاه‌های فساد در بحث آرد دارد که برای کنترل این موضوع، آرد گلستان را از مدار توزیع خارج کردیم و توانستیم با تسلط بیشتر روی کارخانجات استان از انحراف آرد تا حد زیادی بکاهیم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران، اعلام کرد: تا حدود زیادی شبکه‌های غیررسمی و عوامل متخلف شناسایی شدند و با آن‌ها برخورد صورت گرفته است و امروز تمام نانوایی‌ها مملو از آرد هستند و نانواها موظف به پخت نان هستند.

افزایش قیمت نهاده‌ها عامل اصلی رشد مصرف نان

دبیر کارگروه آرد و نان مازندران، متذکر شد: البته در این میان یک ایراد وجود دارد و آن این است که قیمت نهاده‌های دامی بالا رفته است و متاسفانه بخشی از نان در قالب نان خشک به مصرف غیرانسانی می‌رسد و این بزرگ‌ترین زمینه نگرانی ما است که می‌طلبد که خبازان، اصول اخلاقی را رعایت کنند و حرمت برکت خدا را نگاه دارند.

وفائی‌نژاد گفت: ما در شرایط فعلی و با تمام مشکلات در مازندران چیزی به نام کمبود آرد و کمبود نان نداریم و سهمیه آرد خبازی‌ها حتی چند روز جلوتر به آن‌ها تحویل داده می‌شود.

وی در خصوص توقف چندساله روند تبدیل خبازی‌های سنتی به مدرن در مازندران، بیان کرد: هر جایی سود کلان‌ تری وجود داشته باشد، افکار عمومی به آن سمت متمایل می‌شود؛ البته برخی از نانوایان با عشق، نان پخت می‌کنند و حتی با ساده‌ترین امکانات، نانی به مراتب بهتر از نانوایی مدرن، تحویل مشتری می‌دهد.

تشکل‌های صنفی تعیین ‌کننده‌ترین عامل در بهبود شرایط خبازی‌ها/پای اتحادیه‌ها می‌لنگد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران، ادامه داد: نانوایی که بدنبال آن است که صرفا از جنبه اقتصادی کسب درآمد کند می‌تواند آرد فروش هم باشد، می‌تواند خارج از شبکه آرد بفروشد، می‌تواند پخت نان مورد استفاده غیر انسانی نیز انجام دهد و می‌تواند به کارهای دیگری هم رو بیاورد اما غالب نانوایان ما متعهد به انجام وظیفه‌اند و باید در پاسخ به سوال اصلی شما بگویم که سازمان‌های صنفی، مهم‌ترین و نخستین عامل در ساماندهی واحدهای خبازی هستند.

دبیر کارگروه آرد و نان مازندران، متذکر شد: هر شهرستانی که دارای اتحادیه صنفی خبازی قوی است شرایط به لحاظ پخت نان، تبدیل خبازی‌های سنتی به مدرن، کاهش تخلفات و سایر مسائل حوزه نان شرایط به مراتب مطلوب تری است.

وفائی‌نژاد در پاسخ به چرایی قطع تجلیل استانی از خبازان برتر طی سالیان اخیر، گفت: ما در صدد اجرای این برنامه هستیم اما به دلیل شرایط حال حاضر کرونایی و ممنوعیت تجمعات فعلا قادر به برگزاری نبودیم و در حال حاضر نیز در حال شناسایی خبازان برتر هستیم و در اولین فرصت مطلوب این بخش هم اجرا خواهد شد.

اتصال خبازی‌های مازندران به سامانه نرم افزاری مصرف گاز

وی از ثبت اطلاعات خبازی‌های یارانه دو در کارخانجات به صورت نرم افزاری طی هفته‌های پیش رو خبر داد و گفت: سامانه گاز نیز در استان راه اندازی شد و زین پس تمام خبازان استان به سامانه گاز متصل هستند و بنا بر بررسی‌هایی که توسط کارشناسان ما انجام شده است بیش از 80 نوع دستگاه پخت نان در استان وجود دارد و میزان مصرف هر خبازی بر اساس میزان سهمیه، تعداد کارگر و نوع دستگاه در این سامانه لحاظ شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران، اذعان کرد: این سامانه جامع از هفته آینده در اختیار فرمانداران استان قرار خواهد گرفت و هر یک از فرمانداران می‌توانند با یک گزارش گیری از میزان مصرف گاز هر یک از خبازی‌ها و همچنین به ازای این میزان مصرف چند کیسه پخت انجام داده‌اند را مطلع شوند.

دبیر کارگروه آرد و نان مازندران، اضافه کرد: به راحتی توسط این سامانه می‌توان جلوی کسری پخت و تعطیلی خودسرانه خبازی‌ها را گرفت و تمامی جوانب کار از طریق این سامانه قابل محاسبه است.

وفائی‌نژاد در خصوص آخرین وضعیت درجه بندی خبازی‌های استان پاسخ داد: کار درجه بندی خبازی‌های استان در چهار رتبه صورت گرفته است و هم اکنون در حال بروزرسانی آن هستیم و نقاط ضعف هر شهرستانی را به شهرستان‌ها ابلاغ کرده‌ایم.

وی افزود: ما از این کار بدنبال بردن روند به سمتی هستیم که در نهایت بتوانیم درجه واحدهای خبازی استان را ارتقا ببخشیم؛ یعنی واحدهای ما رتبه‌های 3 و 4 به سمت رتبه‌های یک و دو حرکت کنند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران، یادآور شد: بنده معتقدم اگر در نرخگذاری، درجه خبازی‌ها لحاظ شود موجب ایجاد انگیزه در نوسازی و بهسازی و حتی ارتقای کیفیت نان خواهد شد که تاکنون هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.

انتهای پیام/


کد مطلب: 451104

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/interview/451104/هیچ-تغییری-نرخ-پایه-آرد-گندم-نداریم-مافیای-آری-یا-خیر

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com