تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷
کد مطلب : ۴۵۰۹۵۶
بازار شکر، بازاری آرام نیست؛ کمبود، گرانی، سودجویی، چند نرخی بودن و احتکار، آسیب‌ها و مشکلات حال حاضر این بازار است.سردرگمی خریداران به تنها شکر محدود نمی‌شود و قصه تازه‌ای نیست؛ این روزها و هفته‌ها، تامین اقلام اساسی ماه رمضان هم برای مردم سخت شده است.
۰
plusresetminus
عدم همخوانی توزیع شکر دولتی با تقاضا تا تبعات اختلاف قیمت 6 هزار تومانی شکر دولتی و آزاد!
به گزارش بلاغ، از ابتدای امسال قیمت شکر چند بار در بازار دچار نوسان شده به طوری‌که هم اکنون قیمت شکر چند نرخی است که این امر تولیدکنندگان و خانوارها را دچار سردرگمی کرده است.

البته مسئولان ذی ربط علت اصلی التهاب بازار شکر را نوسان نرخ ارز، افزایش قیمت‌های جهانی و کرایه‌های حمل و نقل مطرح می‌کنند.

گفتنی است جدا از اینکه در مورد شکر و برخی اقلام مصرفی  با سوء مدیریت و چندگانگی نرخ‌ها در واحدهای عرضه مواجه هستیم؛ سود جویی برخی  تولید کنندگان و  بی انصافی برخی فروشندگان نیز بر تنش بیشتر بازار شکر دامن زده است.

یعقوب ذات‌الهی رئیس اتحادیه خواروبار مرکز استان در این باره به خبرنگار بلاغ گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو شکر با نرخ مصوب دولتی برای مصرف کننده، 8 هزار و 700 تومان است

وی افزود: البته در کنار این شکر دولتی، شکر آزاد نیز در بازار به وفور با نرخ هر کیلو 13 هزار و 500 تومانی در مراکز عرضه وجود دارد.

رئیس اتحادیه خواروبار مرکز مازندران، خاطرنشان کرد: در گذشته اختلاف قیمت بین شکر دولتی و شکر آزاد بسیار ناچیز بود، اما اکنون اختلاف قیمت محسوس بین شکر دولتی و آزاد، تبعات متعددی را بدنبال داشته است.

ذات‌الهی ادامه داد: از یک سو استقبال و تقاضای مردم با این اختلاف قیمت تقریبا 6 هزار تومانی به سمت شکر دولتی متمایل است و این در حالی‌است که عرضه شکر دولتی محدود است.

وی با تاکید بر اینکه غالب کسبه بازار در حال توزیع منصفانه شکر بین مردم هستند؛ اذعان کرد: البته باید بپذیریم که این اختلاف قیمت محسوس موجب می‌شود تا تعداد معدودی از کسبه سودجو، اقدام به فله کردن شکر بسته بندی دولتی و فروش به صورت آزاد کنند و این تبعات خود تنش‌هایی را در بازار بدنبال داشته باشد.

رئیس اتحادیه خواروبار مرکز مازندران، تصریح کرد: میزان سهمیه شکر دولتی با تقاضای بازار همخوانی ندارد و با توجه به ماه رمضان و افزایش تقاضا نسیبت به این کالا می‌بایست تمهیدات لازم برای تامین شکر دولتی متناسب با تقاضا انجام می‌گرفت.  

ذات‌الهی متذکر شد: کسبه خوار و بار و لبنیات عموما از تخصیص سهمیه شکر و روغن به فروشگاه‌های بزرگ گلایه مندند و این امر موجب شده است تا مشتریان زیادی را از دست بدهند و کسادی بازارشان در این روزهای کرونایی، مضاعف شود.

وی بیان کرد: البته نرخ شکر برای قنادان نیز نرخ متفاوتی با عرضه عمومی دارد و بنا بر اعلام مسئولان، 11 هزار و 500 تومان تعیین شده است.

رئیس اتحادیه خواروبار مرکز مازندران، تصریح کرد: به هر منظور نه می‌شود در شرایط فعلی بگوییم که شکر در بازار نیست و نه می‌شود بگوییم بازار از شکر اشباع است.

ذات الهی در خصوص آخرین وضعیت عرضه روغن در بازار عنوان کرد: خوب اینکه بگوییم مشکلات بازار روغن مرتفع شده اینطور نیست ما کماکان در بخش عرضه کمی مشکل داریم.

وی ادامه داد: البته بخشی از این مشکلات به مدیریت مصرف خانوارها و گاه سودجویی و احتکار برخی کسبه بر می‌گردد؛ البته حاشیه سود بسیار کم و جزیی از خرید تا فروش روغن در واحدهای عرضه نیز مشکلاتی را در نرخ عرضه به وجود آورده است که هر چند در عمل، بی قانونی است اما در کف بازار، مراکز عرضه و خرده فروشی‌ها کسب سودحداقلی منطقی است.

رئیس اتحادیه خواروبار مرکز مازندران، اعلام کرد: در کف بازار یک کسبه، روغن را تقریبا با نرخ مصرف کننده از بنکدار می‌خرد و اگر بخواهد سود حداقلی 10 درصدی روی آن لحاظ کند با اعتراض مشتری و جرایم تعزیرات مواجه می‌شود و این یکی از مشکلات عدیده کف بازار است که مشکلات فراوانی را پدید آورده است.

ذات الهی تاکید کرد: کماکان فروش اجباری کالا به همراه خرید روغن وجود دارد و کسبه به دلیل اینکه همین حداقل روغن تحویلی آن‌ها از سوی شرکت‌های پخش قطع نشوند، لب به اعتراض و شکایت باز نمی‌کنند.

وی یادآور شد: در بحث روغن نیز غالب سهمیه به فروشگاه‌های بزرگ تحویل داده می‌شود و خوار و بار و لبنیاتی‌ها سهمی از توزیع ندارند؛ انتظار ما از مسئولین پررنگ تر کردن اتحادیه های صنفی در توزیع روغن و شکر است تا حداقل در هر خیابان به چند سوپرمارکت بزرگ، روغن و شکر جهت عرضه به مشتریان داده شود.

رئیس اتحادیه خواروبار مرکز مازندران، گفت: البته سوپرمارکت‌ها و خواروبار لبنیاتی‌های حاشیه شهر، روستاها و مناطق دودانگه و چهاردانگه ساری نیز که ساکنان آن‌ها دسترسی آسانی به فروشگاه‌های بزرگ ندارند نیز از متقاضیان جدی سهمیه روغن و شکر هستند که تاکنون مشکلات آن‌ها مرتفع نشده است.

سیدابراهیم حسینی رئیس اتحادیه قنادان ساری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص وضعیت بازار شکر گفت: شکر در بازار هست، کمبودی نداریم اما قیمت آن گران است.

وی افزود: در حال حاضر قنادان شکر آزاد با نرخ 13 هزار و 200 تومانی می‌خرند و در این ماه اقدام به تولید زولبیا و بامیه می‌کنند.

رئیس اتحادیه قنادان ساری متذکر شد: علیرغم افزایش قیمت شکر و سایر ملزومات قنادی اما در این ماه، افزایش قیمتی نداشتیم و قنادان سعی کردند در این ماه عزیز خود را شریک سفره‌های مردم کنند تا زولیبا و بامیه روی سفره تمام اقشار جامعه باشد.

به هر منظور بازار شکر، بازاری آرام نیست؛ کمبود، گرانی، سودجویی، چند نرخی بودن و احتکار، آسیب‌ها و مشکلات حال حاضر این بازار است.

سردرگمی خریداران هم که به تنها شکر محدود نمی‌شود و قصه تازه‌ای نیست؛ این روزها و هفته‌ها، تامین اقلام اساسی ماه رمضان هم برای مردم سخت شده است.

هر چند متولیان امر در کنار گلایه مردم از کمبود و گرانی شکر، پای شکر دولتی 8 هزار و 700 تومانی را به میان می‌کشند اما شنیده‌ها حاکی است که نرخ شکر پس از ماه رمضان به حدود 15 هزار تومان می‌رسد و امکان قطع شکر دولتی از کف بازار نیز دور از احتمال نیست.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷