تاریخ انتشارشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۴۵۰۱۴۶
امام جمعه میاندورود گفت: ماه رمضان بهترین ظرفیت همدلی و هم‌فکری برای رفع مشکلات در همه زمینه‌ها است.
۰
plusresetminus
ماه رمضان بهترین ظرفیت همدلی در کمک به محرومان
به گزارش بلاغ، حجت الاسلام رضا محمدنسب در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به فضیلت و اهمیت ماه مبارک رمضان که برترین ماه‌ها در بین ماه‌های قمری است، اظهار کرد: علت برتری این ماه نزول تمام‌کتب آسمانی است، به‌خصوص نزول قرآن در شب قدر که برابر با هزار ماه عبادت است، نفس کشیدن روزه‌دار عبادت است تلاوت هر آیه از قرآن صواب یک ختم قرآن را داراست.

وی بیان کرد: آثار و برکات ماه مبارک رمضان را می‌توانیم به سه بخش تقسیم کنیم؛ اول آثار معنوی و تربیتی ماه مبارک که روزه سرچشمه تقوا است، یکی از آثار و برکاتش این است که روح و روان انسان را تلطیف کرده و اراده انسان را قوی می‌کند.

امام جمعه میاندورود با بیان اینکه صبر در قرآن به‌معنای روزه است چون انسان دارای دو بعد جسمانی و روجی است و باید هر دو را تقویت کرده و برای عبور از مشکلات اراده و روح قوی نیاز است، انسان‌های ضعیف و کم‌ظرفیت خودشان را زود می‌بازند اما باظرفیت‌ها با مشکلات از پا در نمی‌آیند، خاطرنشان کرد: یکی از اعمالی که می‌تواند بر ظرفیت انسان بیافزاید و روحیه انسان را قوی کرده و در مقابل مشکلات و سختی‌ها بایستد " روزه‌داری" است، همان‌طور که جسم انسان بیمار می‌شود روح نیز بیمار شده و نیاز به درمان دارد.

روزه روح انسان را جلا می‌دهد

محمدنسب تصریح کرد: آلوده شدن روح انسان به‌واسطه قرار گرفتن در محیط گناه آلود یا گناه کردن که موجب شده گرد و غبار گناه رویش بنشیند و در روحش اثر کند، روح انسان در اثر گناهان زنگار و آلوده می‌شود، این روح نیاز به صیقل دارد که روزه روح انسان را صفا و جلا داده و زنگارها را می‌زداید، روح لطیف می‌تواند حقایق را درک کرده و ببیند، در مقابل سختی‌ها و مشکلات مقاومت کند، این آثار تربیتی و اخلاقی روزه است.

وی با اشاره به آثار بهداشتی روزه، گفت: روزه بگیرید تا سالم بمانید، یکی از برکات روزه برای سلامتی جسم انسان است، انسان نمی‌داند در بدنش چه میکروب‌هایی وجود دارد و با علم اندک خودش نمی‌تواند خودش را درمان کند، یکی از راه‌های درمان و پیشگیری از برخی از امراض روزه گرفنن است.

محمدنسب با تاکید بر اینکه امروز اطبای مشهور دنیا پذیرفتند که یکی از راه‌های درمان برخی از بیماری‌های سخت پرهیز از خوردن در ساعات معینی از شبانه‌روز است که شریعت مقدس اسلام تعبیر به روزه کرده است، افزود: برخی ممکن است سوال کنند چطور می‌شود گرسنگی و تشنگی موجب سلامتی باشد؟ پاسخ این است؛ مگر دارویی که انسان میل می‌کند تلخ نیست و انسانی که مریض می‌شود خیلی دردها را تحمل نمی‌کند؟ همه این‌ها برای درمان شدن است با آنکه احتمال خطا وجود دارد.

ماه رمضان باعث درک بیشتر وضعیت محرومان می‌شود

رئیس شورای فرهنگ عمومی میاندورود تاکید کرد: در بحارالانوار آمده؛ خدای حکیم و دانا می‌فرماید؛ روزه بگیرید تا سالم بمانید، در حدیثی دیگر داریم؛ معده، خانه تمام دردها است و پرهیز از خوردن و آشامیدنی‌ها بالاترین داروها است.

وی با اعلام اینکه از آثار و برکات بعدی روزه آثار اجتماعی آن است، اظهار کرد: روزه درس مساوات و برابری میان افراد اجتماع می‌دهد تا افراد متمکن وضع محرومان را به طور کامل حس کنند، شاید برخی‌ها با توصیف کردن درک نکنند اما یک تمرین عملی و تجربی کلاس کارآزمایی باید باشد تا همه گرسنگی و تشنگی را تمرین کنند چون انسان یک موجود اجتماعی است و برای اینکه به برخی از نیازهای مهم اجتماعی توجه پیدا کرده و وضع محرومان را درک کند نیاز به تمرین همگانی روزه داری دارد که آثار و برکاتش افطاردهی است چرا که هم انفاق مستحبی و هم واجب داریم که افطاردهی و دادن زکات فطریه است.

محمدنسب بیان کرد: بحث انفاق یک موضوع جهانی است خداوند یک فطرت انسان دوستی در وجود همه انسان‌ها قرار داده است که اگر به مرحله خاصی برسد آن حس برانگیخته می‌شود یکی از آن دستورات همگانی روزه گرفتن است تا خویشتن‌داری کرده و از بسیاری از چیزها لذت نبرند.

نماز و روزه با انفاق قبول است

وی تصریح کرد: ما بیش از یک سال دچار گرفتاری ویروس کرونا شدیم تعداد زیادی از مردم شغلشان را از دست دادند طرح مواسات و کمک مومنانه در حال برگزاری است و یکی از زمان‌هایی که می‌توان طرح نوع دوستانه برانگیخته شود ماه مبارک رمضان است، هم در دادن زکات فطریه و هم افطاری.

محمدنسب با بیان اینکه هیچ عمل عبادی نداریم که همرایش انفاق نباشد، گفت: نماز، روزه و حج اطاعت است اما کمک به نیازمندان و جامعه عبودیت است، وقتی که انسان اطاعت خدا می‌کند توجه به خلق داشته باشد به درجه بالایی از عبودیت و بندگی می‌رسد، پس نماز و روزه با انفاق قبول است، انسانی که یک ماه روزه می‌گیرد باید پایان ماه زکات بپردازد و به محرومان جامعه توجه کند و این سومین آثار اجتماعی روزه است.

وی خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان می‌شود در زمینه کارهای فرهنگی اقدامات گسترده‌ای را انجام داد چون جامعه به برکت ماه مبارک رمضان پذیرش بیشتری دارد، مردم مقید هستند در این ماه تلاوت قرآن کنند پس باید مردم را به عمل کردن به مفاهیم قرآن سوق دهیم که همان همدلی، هم‌فکری و کنار هم بودن است.

ماه رمضان انسان‌های متفرق را کنار هم جمع می‌کند

محمدنسب تاکید کرد: در غیر ماه رمضان شاید ظرفیت انجام کار به این بزرگی نیست و خود ماه مبارک این ظرفیت را به‌وجود آورده که همه با هم در کنار هم قرار بگیرند، ماه رمضان بهترین ظرفیت همدلی و هم‌فکری برای رفع مشکلات در همه زمینه‌ها است.

امام جمعه میاندورود در پایان با بیان اینکه این ماه رمضان هم‌چون نخ تسبیح است که انسان‌های متفرق را در کنار هم جمع می‌کند، گفت: محور ماه رمضان هم قرآن است که آخرین کتاب آسمانی است و برای علم و آگاهی نازل شده تا بگوید ای بشر هر کاری که انجام می‌دهید با بینش و هم‌فکری باشد و به برکات قرآن دل‌های متفرق را به هم نزدیک می‌کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲