تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۹۹۸۷
این دومین سالی است که با حضور کرونا میهمان ماه رمضان خواهیم شد. رمضانی دیگر پیش روی ماست و سحر‌هایی که چراغ‌های روشن خانه هایمان به شهر حال و هوای دیگری می‌بخشد.
۰
plusresetminus
تجلی ایمان در ماه مهمانی خدا/راز گشایش باب رحمت الهی در ماه پربرکت
به گزارش بلاغ، قرار است یک بار دیگر در اوج تاریکی و بی سر و صدایی شب، بر خواب و خستگی مان غلبه کنیم و در ازایش طعم شیرین تقرب را بچشیم. رمضانی دیگر پیش روی ماست و سحر‌هایی که چراغ‌های روشن خانه هایمان به شهر حال و هوای دیگری می‌بخشد.

ماه رمضان نهمین ماه از ماه­های قمری و بهترین ماه سال است. ماه رمضان ماه روزه گرفتن مسلمانان و از جایگاه مهمی در میان مسلمین برخوردار است. پیامبر (ص) می­فرماید: «شهر رمضان شهر الله عزوجل و هو شهر یضاعف الله فیه الحسنات و یمحو فیه السیئات و هو شهر البرکه».

ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهی است که خداوند در آن حسنات را می­­افزاید و گناهان را پاک می­کند و آن ماه برکت است. در فرهنگ اسلامی از ماه رمضان به عنوان ماه خدا و به اعتبار نزول قرآن ماه یا بهار قرآن نامیده می­شود .. در این ماه درهای آسمان و بهشت گشوده و درهای جهنم بسته می­شود و عبادت در یکی از شب­های قدر بهتر از عبادت هزار ماه است.

در دعای مخصوص این ماه می­خوانیم: «... و هذا شهر عظمته و کرمته و شرفته و فضلته علی الشهور ...» و رمضان، ماهی است که او را عظمت و کرامت و شرافت، و فضیلت دادی، نسبت به ماه­های دیگر.

رسول خدا (ص) می­فرماید: «اگر کسی در این ماه، یک آیه از قرآن، تلاوت کند، ثوابش مثل کسی است که در غیر ماه رمضان، یک بار قرآن را ختم کرده باشد.»

رسول خدا (ص) در خطبه شعبانیه خود درباره فضیلت و عظمت ماه رمضان فرموده است: «ای بندگان خدا! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما روی آورده است؛ ماهی که نزد خداوند بهترین ماه ­هاست؛ روزهایش بهترین روزها، شب­هایش بهترین شب­ها و ساعاتش بهترین ساعات است.

این دومین سالی است که با حضور کرونا میهمان ماه رمضان خواهیم شد. مساجد، هیئت‌ها و تشکل‌های مختلف مردمی که حالا دیگر در کمک‌های مومنانه صاحب تجربه شده اند، در ماه رمضان با انگیزه و اشتیاق بیشتری به دستگیری از همدیگر می‌پردازند.

*بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان

حجت الاسلام محمد سجادی کارشناس مسائل دینی می‌گوید: بهترین اعمال در این ماه این است که مواظب باشیم گناه نکنیم؛ گناه بدترین و خطرناک‌ترین اعمال است؛ یعنی بهترین کار در این ماه مبارک ترک گناه است. تمرین کنیم برای آن که گناه نکنیم؛ گناهان آثار بدی در زندگی دنیا و جسم و روحمان و در خانواده مان باقی می‌گذارد؛ اگر می‌خواهیم عاقبت بخیر شویم باید از گناه پرهیز کنیم“.

هر روز این ماه توصیه شدیم به خواندن دعایی مخصوص. دعا‌هایی که تمام خیر دنیا و آخرت و تمام نیاز‌ها و مصلحت‌های فراموش شده مان را یادآوری می‌کند. این کارشناس مذهبی می‌گوید: بسیاری از افراد سال پیش در بین ما بودند که امسال نیستند؛ حالا ما نمی‌دانیم سال بعد هستیم یا نه؛ پس بهتر است نهایت استفاده را از این ماه ببریم.

سجادی ادامه می‌دهد: سحرگاهان و قبل از اذان صبح بهترین زمان استجابت دعاست. ۱۱ رکعت نماز شبی که توصیه شده است، خیلی فضیلت دارد و در رفع بلا‌ها و خطر‌ها از زندگی ما اثر بالایی دارد؛ یکی هم موقع افطار است که انسان باید دستش را بلند کند و از خدا حاجت بخواهد و شکرگزار باشد که توفیق روزه داری و عبادت را به ما عنایت کرده“.

خدا هر چند مثل همیشه از رگ گردن نزدیک‌تر است به انسان، ما، اما در این ماه می‌توانیم بیشتر احساسش کنیم. به خاطر همه فرصت‌هایی که پیش رویمان قرار داده. از خوابی که به پایمان عبادت محاسبه می‌کند تا تلاوت هر آیه‌ای که یک ختم کامل قرآن می‌نویسد به نام مان.

این کارشناس مذهبی توصیه می‌کند: تا جایی که امکان دارد در خانه هایمان قرآن بخوانیم؛ فضای خانه با خواندن قرآن معطر می‌شود و ملائکه نازل می‌شوند. خواندن قرآن برکات عجیبی دارد و در زندگی تاثیر شگفتی می‌گذارد.

حجت‌الاسلام سعید مهدوی، کارشناس مسائل مذهبی نیز اظهار کرد: يكى از ويژگى‌هاى ماه مبارک رمضان، روزه‌داری در آن است، روزه انسان را به گونه‌اى مى‌سازد كه بيشتر به هدف آفرينش پى ببرد و بداند كه آفريده نشده است تا غذاهاى نيكو او را از مسئوليت‌هاى بزرگش باز دارد، بلكه خداوند مى‌خواهد او خود را چنان پرورش دهد كه قدرت مقابله با هرگونه مشكلى را در زندگى داشته باشد و از عهده مسوليت‌هاى سنگينى كه رفاه‌طلبان و متنعمان از انجام آن عاجزند، به سادگى برآيد

وی افزود: ما بايد خود را براى ورود ماه مبارک آماده سازيم و در اين ماه خدا به پرورش هر چه بهتر روحمان بپردازيم و آن را از آلودگى‌ها، ناپاكى‌ها، كژى‌ها و گناهانى كه طى يازده ماه مرتكب شده‌ايم، پاكسازى و تطهير نماييم.

مهدوی، با استناد به آیه ۱۱۲ سوره توبه خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: مؤمنان همان توبه‏ كنندگان پرستندگان سپاسگزاران روزه داران ركوع‏ كنندگان سجده‏ كنندگان وادارندگان به كارهاى پسنديده بازدارندگان از كارهاى ناپسند و پاسداران مقررات خدايند و مؤمنان را بشارت ده.


*مسیر بندگی و آزمودگی آداب خاص خود را می‌طلبد

این کارشناس دینی یادآور شد: آدمى با روزه‌دارى كه امساک از خوردن و آشاميدن و خوددارى از برخى چيزها ديگر است، در واقع با خواهش‌هاى نفسانى مى‌جنگد و در برابر غريزه‌هاى كم ارزش خود مقاومت مى‌كند و جان را از قيد حكومت و سلطه هوس‌ها و خواهش‌ها مى‌رهاند.

مهدوی، از لزوم تلاش برای رسیدن به نتایج معنوی روزه گفت و تاکید کرد: اين بدان معنا نيست ظاهر روزه و امساک از خوردن و آشاميدن را رها كنيم، بلكه لازم است به آن بسنده نكنيم و همراه با آن بكوشيم كه به نتايج معنوى روزه نيز برسيم. جالب است كه همين امساک ظاهرى و معمولى نيز انقلابى روحى در روزه‌داران به وجود مى‌آورد و طبق گواه دست‌اندركاران و آمار و ارقام، در ماه مبارک رمضان از شرارت‌ها و تباهى كاسته مى‌شود.

هر سفر نیز آدابی و احکامی دارد که باید دانست تا توشه سفر پر تمطراق باشد؛ مسیر بندگی و آزمودگی نیز آداب خاص خود را می‌طلبد و یادگیری در این مکتب نیازمند ممارست و سختی خواهد بود تا شیرینی و حلاوت یادگیری این ودیعه الهی بر کاممان نشیند و رسیدن به سر منزل مقصود به سان شهد و انگبین باشد.

رمضان ماه بندگی خداوند است؛ ماه اخلاص و خضوع و خشوع است؛ در این ماه مبارک انسان می‌آموزد تا بنده باشد و عبد؛ سر تسلیم را خاضعانه در برابر پروردگارش فرود آورد تا بیاموزد در این مکتب عشق، عاشقی کردن را و این بندگی در محضر چون اویی است، کسی که بنده خود را مهمان میکند و خود میزبانش.

چه کریمانه است این میهمانی و چه بابرکت است این سفره نباید غنیمت دانست این میعادگاه عشق را و پر نمود جام بندگی را از اخلاص و تقوا ؟

وی در مورد آداب و کردار ماه مبارک رمضان این چنین گفت: خداوند رحمت، مغفرت و برکت معنوی ماه مبارک رمضان را به عموم بشریت گسترانده است، تصریح کرد: فرصت‌های رحمت و مغرفت الهی در رمضان بایستی به بهترین شکل ممکن مورد استفاده معنوی قرار گیرد، در حقیقت رمضان سکوی پرتاپی به سوی معرفت و کمالات الهی است.


*ماه ضیافت الهی تمرینی برای درک فضائل معنوی

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه لحظات ماه ضیافت الهی تمرینی برای درک فضائل معنوی و رسیدن به حقیقت خلیفه الله بودن انسان است، افزود: باید تلاش کنیم در لحظات معنوی ماه مبارک رمضان هر چه بیشتر از فضیلت‌های معنوی خان رحمت الهی بهره مند شویم، در غیر این صورت ضرری متحمل شده ایم که شاید جبران ناپذیر باشد.

ماه رمضان را ماه ميهماني خدا گويند چون رسولش فرمود: «وَ هُوَ شَهْرٌ دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّهِ » و آن ماهي است که در آن به ميهمانی خدا دعوت شده ايد. (عيون اخبار الرضا، ج۱، ص ۲۹۵)

این میهمانی دل و جان است یا تن و جسم خاکی؟دل است که بايد رو سوي ملکوت کند و با خدا آشتي کند و ميهمان او شود. چرا که خورد و خوراک را هميشه مهمان سفره نعمت هاي خداوند هستيم.
پس حکمت روزه داری چیست؟غذای روح و غذای جسم دو نقطه مقابل همدیگرند و انسان هر چه به يکي توجه کند از ديگري باز مي‌ماند. آنچنان که شاعر گفته است: تا كه اصطبل شكم‏ معمور است‏،كاخ دل را نتوان كرد آباد.

حجت‌الاسلام مهدی کمالی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه بهترین اعمال در این ماه مبارک دوری از گناه و انجام واجبات است، افزود: در این ماه باید تمامی جوارح را تزکیه داده و از کارهای حرام، دروغ‌گویی، تضییع حقوق دیگران، چاپلوسی، ریا و تجمل‌گرایی دوری کرده و واجبات را به طور کامل انجام دهیم.

وی تأکید کرد: مردم باید دقت کنند که در مراسم افطاری از چشم‌ و هم‌چشم بازی و همچنین تقلید از دیگران، خودنمایی و تجملات دوری کرده و سفره‌ی افطاری خود را در مقابل کسانی پهن کنند که به مراتب نیازمندتر و محتاج‌تر از دیگران هستند.

روزه انسان را به گونهاى مى‌سازد كه بيشتر به هدف آفرينش پى ببرد.


رمضان فرصتی مغتنم برای رسیدن انسان به قُرب اخلاقی است

حجت‌الاسلام علی اکبر رحمانی، استاد حوزه و دانشگاه نیز اظهار کرد: با توجه به فرصت رمضان که ماهی است عبادی و عنایت خداوند نسبت به بندگان تمام و کمال است، درهای بهشت باز و شیاطین در غُل و زنجیر انسان می‌تواند با استفاده از این فرصت مناسب برای تبدیل زندگی خود به زندگی خدایی یعنی آنچه که خداوند دستور داده و دین ما به آن تاکید داشته است، تنظیم کند.

وی با اشاره به فرموده حضرت محمد(ص)افزود: نبی مکرم اسلام(ص) می‌فرماید: برای خداوند در ایام خاصی از سال بادهای موافقی است، خود را در معرض آن قرار دهید.

حجت‌الاسلام صابر رحیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه نیز گفت: رمضان ماه نزول بهترین کتاب خداوند، ماه دارای بهترین شب سال و ماه بهترین حالات عبادت و بندگی مومنان است.

وی، افزود: ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای بهره‌گیری از آموزه‌های قرآن برای شناخت طریق سعادت است.

وی خاطرنشان کرد: رمضان فرصتی مغتنم برای رسیدن انسان به قُرب اخلاقی است چراکه انسان در این ماه از برخی از ویژگی‏‏‌های خداوند مانند نخوردن و ننوشیدن و... در ساعاتی از شبانه‏‏‌روز نیز بهره‌مند می‏‏‌شود.

آیا می‌خواهي به اهميت کنترل غذای جسم پی ببری؟ پيامبرخدا تمام تلاشش را برای ايمان آوردن کفار انجام داد و اما راه به جايی نبرد، پس خداوند به ایشان در سوره حجر آيه ۳ می‌فرماید: « ذَرْهُمْ‏ يَأْكُلُوا وَ يَتَمَتَّعُوا وَ يُلْهِهِمُ الْأَمَلُ فَسَوْفَ يَعْلَمُون‏» آنها را واگذار تا بخورند و بهره گيرند، و آرزوها آنان را غافل سازد؛ ولى بزودى خواهند فهميد! يعنی که تو آمده بودی تا نگذاری آنها غرق خوردن و لذت‌های ماديی شوند و دلشان از ياد من غافل شود اما آنها نفهميدند. پس ای عزيز روزه دار!

در روزه داری‌ات استوارتر باش و به حرف اين و آن کاری نداشته باش! همين که مي‌بينیي با روزه‌ای که گرفته‌اي حس و حال معنويت بهتر شده يعنی که دلت ميهمان خدا شده است و توشه سفر را با اخلاص بسته‌ای و این حکمت روزه داری است.

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما