تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
کد مطلب : ۴۴۹۸۶۰
هرچند بسیاری از واحد‌های صنفی غیرضروری، برای اجرای قانون همراهی کرده اند، اما کم نیستند واحد‌هایی که دور از چشم بازرسان و در سایه اجرای دست و پا شکسته محدودیت‌ها، همچنان به فعالیت سابق خود ادامه می‌دهند.
۰
plusresetminus
گلایه زرگرها از نحوه اجرای محدودیت‌ها در بازار/یک شهر و دو نرخ که نمی‌شود!
به گزارش بلاغ، با وجود اعلام تعطیلی سراسری 10 روزه تا دوهفته‌ای همه گروه‌های شغلی، به جز فهرست مشاغل گروه یک (مشاغل ضروری)، شواهد میدانی و عینی نشان می‌دهد هرچند بسیاری از واحد‌های صنفی غیرضروری، برای اجرای قانون همراهی کرده اند، اما کم نیستند واحد‌هایی که همچنان به روش‌های مختلف تلاش می‌کنند قانون را دور بزنند و مستمسکی برای ادامه فعالیت در روز‌هایی که کرونا در اوج بی رحمی قرار دارد، داشته باشند.

نکته شایان توجه در گشت وگذار ما در برخی خیابان‌های شهر، ترفند برخی مغازه داران گروه‌های شغلی غیرضروری برای ادامه فعالیت و دور زدن قانون است؛ اقدامی که توسط تعداد زیادی از مغازه داران با نیمه بالا بردن کرکره‌های مغازه عملیاتی شده است. به زعم برخی از آن‌ها می‌توان با حضور بازرسان مدعی بهانه‌هایی از این دست شد: «آمده بودم از مغازه چیزی بردارم»، «مغازه تعطیل است و جنسی نمی‌فروشیم. همین طوری آمده ایم که داخل خانه و شرمنده زن و بچه هایمان نباشیم» و «باز بودن مغازه یعنی اینکه کرکره تا آخر بالا باشد».

محمدرضا نصیری یکی از فعالان صنفی قدیمی بازار طلا ساری در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: با اعمال ستاد ملی کرونا، بازار زرگرهای ساری همچون سایر شهرهای قرمز مازندران از روز پنج‌شنبه تعطیل است.

وی افزود: سایر بازارهای طلا در مازندران بسته به رنگ بندی شهرها، غالبا تعطیل است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه و جواهر مرکز مازندران خاطرنشان کرد: بازار طلا از ابتدای شیوع کرونا تاکنون همواره در اجرای محدودیت‌های کرونایی با ستاد ملی کرونا همراه بوده است و غالبا در صف نخست تعطیلی بازار قرار داشته است.

نصیری تاکید کرد: اما یک نکته‌ای که باید اینجا به آن اشاره کنم و خیلی با آن درگیر هستیم آن است که کلیه صنوف غیر از زرگری‌ها غالبا چند تا در میان در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: این مسئله ربطی به قرار داشتن این واحدهای صنفی در حاشیه و یا کمربندی ندارد و حتی در نقاط گوناگون شهر و خود بازار هم قابل مشاهده است.

این کسبه قدیمی بازار زرگرها، بیان کرد: کسبه بازار زرگرها دیگر صدای گلایه‌شان در آمده است و روزانه چند ده تماس تلفنی از واحدهای صنفی تحت پوشش دارم که از چرایی تعطیلی صد درصدی بازار طلا و فعالیت صنفی سایر صنوف بازار گلایه دارند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر مرکز مازندران، گفت: کسبه بازار طلا غالبا مستاجر هستند، خیلی‌هایشان حتی طلای اجاره‌ای دارند، مالیات دارند، اجاره خانه دارند، واقعا نمی‌توانند به امورات زندگی خود برسند و از پس مخارج‌شان بر بیایند؛ در این حال ستاد کرونا تنها به تعطیلی بازار زرگرها گیر داده است.

نصیری می‌گوید: در حالی واحدهای کسبی بازار نرگسیه طلا تماما تعطیل است که در همین بازار نرگسیه خیلی از واحدهای صنفی بازار بزارها و کفاش‌ها و سایر صنوف دیگر در حال فعالیت هستند و این یک شهر و دو نرخی اجرای محدودیت‌ها موجب ناراحتی همکاران ما شده است.

وی متذکر شد: خیلی از واحدهای صنفی گروه‌های غیرمجاز اکنون باز و یا نمیه باز هستند و به نحوی امورات‌شان را در حال پیشبرد هشتند اما هیچ واحد صنفی طلا حق بازگشایی ندارند؛ خیلی از واحدهای پوشاک در حتی پاساژها باز بود، اما بازار طلا اکنون 3 روز است که به صورت کامل بسته است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر مرکز مازندران، اعلام کرد: واقعا این چه وضعیت اجرای طرح ممنوعیت فعالیت کسبی است؟ چرا باید فقط زرگرها اینگونه در محدودیت و شدت نظارت باشند؟ به قول خودشان، زرگرها چشم و چشم بازار هستند! حالا ما چشم بازار شدیم باید چشم ما را کور کنند؟ واقعا این چه نحوه اجرا است؟ یکی بسته دو تا باز، یکی باز دو تا نیمه باز، واقعا این گونه اجرا طبیعتا موجب گلایه مندی کسبه قانونمند می‌شود.

این کسبه قدیمی بازار زرگرها، تصریح کرد: ما می‌خواهیم همکاری کنیم تا در نهایت کرونا از بین برود، با این نحوه اجرا که یکی باز و یکی بسته است که کرونا از بین نمی‌رود؛ اینکه چهار تا مغازه بسته باشد و مابقی باز و نیمه باز باشند که کرونا از بین نمی‌رود. چرا باید اینگونه باشد؟ با این شیوه نظارت و اجرا در حق کسبه قانونمند اجحاف می‌شود.

نصیری افزود: اگر ما می‌خواهیم جلوی شیوع کرونا را بگیریم باید قرنطینه کامل انجام شود، حداقل بیاییم نظارت کنیم واحدهای مشمول همه تعطیل باشند.

وی اعلام کرد: با این نحوه اجرا، ما در برابر گلایه واحدهای صنفی بازار طلا چه پاسخی داریم که بگوییم؟ اگر بنا به تعطیلی است چرا ما بقی در حال فعالیت هستند؟

عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر مرکز مازندران، متذکر شد: پوشاک باز باشد، مردم کرونا نمی‌گیرند اما طلا فروشی باز باشد مردم کرونا می‌گیرند! بازرسی در اجرای این طرح‌ها باید قوی باشد که اگر اینگونه باشد لااقل ما هم زیر سوال نمی‌رویم.

این کسبه قدیمی بازار زرگرها، یادآور شد: با تعطیلی 10 روزه و یک یا دو صنف تعطیل و مابقی باز که کرونا از بین نمی‌رود؛ اگر قرار باشد ما یک صنف را قربانی کنیم که بگوییم بازار تعطیل است که نمی‌شود.

با این اوصاف، جدا از صحبت‌های این مسئول صنفی، مشاهدات عینی نیز همین کلام‌ها را تصدیق می‌کند؛ هر چند در این مجال سخن از مرکز استان شد اما تعمیم این ماجراها به تمامی شهرهای قرمز نیز گزاف نیست.

جدا از تمام قوانین و دستورالعمل‌ها، جدا از تمام ضعف‌ها در اجرا و نظارت اما گره رعایت پروتکل‌ها به دست مردم و کسبه باز می‌شود و باید فرهنگ‌سازی برای رعایت قانون در جامعه بیش از این‌ها، نهادینه سازی شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴