تاریخ انتشارجمعه ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۴۴۹۷۱۸
فوق تخصص بیماری‌های عفونی مهم‌ترین دلایل آغاز پیک چهارم را بازارگردی، سفرها و عدم رعایت پروتکل‌ها برشمرد و گفت: تجمع، تردد و تمرد سه اصل مهمی است که مردم باید رعایت کنند.
۰
plusresetminus
اوج‌گیری مجدد کرونا با آزاد گذاشتن سفرهای نوروزی/وضعیت بیمارستان‌ها مطلوب نیست
به گزارش بلاغ، در حالی که انتقادهای زیادی درخصوص تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا در ایام نوروز به ویژه آزاد گذاشتن مسافرت ها مطرح است، معاون کل وزارت بهداشت گفت: برخی در ستاد کرونا مانع شدند تا از فرصت طلایی عید برای خاموش کردن شعله های کرونا استفاده کنیم.

با اوج گیری و جولان شدید کرونا در روزهای اخیر و پس از تعطیلات نوروز، انتقادات زیادی از تصمیات ستاد ملی کرونا به ویژه آزاد گذاشتن سفرهای نوروزی مطرح شده است.

سال گذشته تعطیلات سراسری نوروز و همچنین ممنوعیت سفرهای نوروزی باعث کاهش چشمگیر مبتلایان و تلفات کرونا شد اما علیرغم وجود این تجربه، امسال و در زمان اوج گیری کرونای انگلیسی با وجود هشدارها و درخواست های مکرر کارشناسان، وزارت بهداشت و رسانه ها برای ممنوعیت سفر، در اقدامی عجیب با چراغ سبز ستاد ملی کرونا سفرهای نوروزی با گستردگی و بدون ممانعت انجام شد.

رونق سفرهای نوروزی در کنار بازارگردی قبل از عید و تجمعات و دید و بازدیدهای نوروزی باعث شده این روزها شاهد اوج گیری مجدد تعداد مبتلایان روزانه به کرونا و فوتی ها باشیم. در شرایطی که در روزهای پایانی سال قبل تعداد فوتی های روزانه زیر ۱۰۰ نفر و تعداد مبتلایان روزانه ۶ تا ۷ هزار بود اکنون تعداد فوتی ها به حدود ۲۰۰ نفر و تعداد مبتلایان به حدود ۲۱ هزار نفر رسیده است. از سوی دیگر در آخرین اعلام ستاد ملی کرونا در ۲۵ اسفندماه گذشته تعداد شهرهای قرمز کرونایی در کشور ۹ شهر و تعداد شهرهای نارنجی ۳۱ مورد بود اما اکنون تمام مراکز استان ها و در مجموع ۲۵۷ شهرستان در وضعیت قرمز و ۱۲۹ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند و به عبارتی ۸۵ درصد شهرهای کشور قرمز و نارنجی هستند.

*وضعیت مطلوب نیست

فرهنگ بابامحمودی فوق تخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین وضعیت بیماران کرونایی، اظهار کرد: وضعیت حال حاضر چندان مطلوب نیست.

وی افزود: تمامی تخت‌های بخش‌های مختلف بیمارستان رازی قائمشهر از بیماران کرونایی پر شده است.

بابا محمودی در خصوص نقش ناهماهنگی میان دولت و وزارت بهداشت در افزایش بیماران مبتلا به کرونا طی هفته‌های اخیر، پاسخ داد: البته عنایت داشته باشید که دولتی‌ها در تصمیمات خود هم به مسئله سلامت و هم به مسئله اقتصاد مردم فکر می‌کنند اما کادر درمان تنها به مسئله مرگ و حیات انسان‌ها می‌اندیشیم؛ بین اقتصاد و سلامت مردم باید یک رابطه منطقی برقرار کرد که نه مردم ضربه ببیند و نه جان مردم به خطر بیفتد.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی، تصریح کرد: وقتی یک بحران اتفاق می‌افتد باید بحرانی فکر کنیم، بحرانی تصمیم بگیریم و بحرانی زندگی کنیم؛ البته بسیاری از کشورهای دنیا ممکن است نتوانند غرامت لازم را برای تعطیلی مغازه‌ها، اماکن و صنوف مختلف را تامین کنند و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست.

پزشک بخش کرونا بیمارستان رازی قائم‌شهر، یادآور شد: این عدم هماهنگی را باید اینگونه ببینیم و باید بپذیریم مدیریت کردن روی این مسئله که هم اقتصاد ضربه نخورد و هم جان‌ها آسیب نبیند، کار را کمی سخت می‌کند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی، خاطرنشان کرد: اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند کنترل بیماری دور از انتظار نیست اما اگر رعایت نکنند مشکل همچنان باقی است و شرایط از این هم وخیم‌تر خواهد شد.

پزشک بخش کرونا بیمارستان رازی قائم‌شهر، ادامه داد: امیدواریم مردم ما به آن بالندگی و فرهنگ رسیده باشند که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمی از خستگی کادر درمان از تن‌شان بیرون رود.

بابا محمودی در خصوص مهم‌ترین عوامل آغاز پیک چهارم کرونا در مازندران، تصریح کرد: نخست بازارگردی که قبل از آغاز سال نو در پی فعالیت صنوف از سوی مردم انجام شد، دوم عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم استفاده صحیح از ماسک توسط مردم و سوم گردهمایی‌ها که موجب شد با سفر مردم از نقاط گوناگون کشور به مازندران، خطر ابتلا به این بیماری افزایش یابد.

وی عنوان کرد: اکنون ما در بیمارستان رازی شاهد بستری شدن خانواده 7 نفره‌ای هستیم که به طور دسته‌جمعی گرفتار ویروس کرونا شده‌اند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی، افزود: البته یک خانواده دیگری هم در بیمارستان بستری هستند که علت ابتلا حضور در تجمعات خانوادگی بوده است.

پزشک بخش کرونا بیمارستان رازی قائم‌شهر، متذکر شد: اکنون و در شرایط حاضر چه برگزاری مراسمات جشن و تولد و چه عزاداری و تجمعات، می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را تا چند برابر افزایش دهد.

وی تاکید کرد: تجمع، تردد و تمرد سه اصل مهمی است که از سوی مردم باید رعایت شود و اگر این اصول از سوی مردم رعایت شود، کادر درمان و سلامت می‌تواند یک نفس تازه بکشد.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی، اعلام کرد: اکنون اتحادیه جهانی برای به زانو درآوردن این ویروس رعایت سه اصل را مطرح کرده است؛ نخست  قطع زنجیره انتقال، دوم ارائه خدمات با کیفیت به بیماران سرپایی و بستری و سوم کم کردن فشار بر روی حوزه سلامت، اجتماع و اقتصاد است.

بابا محمودی بیان کرد: این راهکارها، اصول پذیرفته شده اتحادیه جهانی برای مهار این ویروس است که باید در کشور ما نیز پیاده‌سازی شود.
 
پیش بینی به جای پیشگیری!
شیوه مدیریت قابل انتقاد ستاد کرونا با محوریت دولت را می توان در اظهارات
سخنگوی دولت به وضوح مشاهده کرد. ربیعی در بخشی از نشست خبری خود درخصوص سفرهای نوروزی با وجود پیش بینی موج چهارم کرونا گفت: «موج چهارم کرونا یک مسئله مهم در همه کشورها است و الگوی موج چهارم در اکثر کشورهای جهان به صورت مشابه عمل کرده است. بنابراین موج چهارم به صورت فراگیر در بسیاری از کشورها رخ داده است. باتوجه به طرح هوشمند پویا و مصوبه ستاد ملی کرونا هر زمان مناطقی قرمز و یا نارنجی شوند اقدامات لازم از پیش تعیین شده به سرعت عملیاتی خواهد شد. بنابراین آمادگی لازم وجود داشته و برنامه ریزی لازم صورت گرفته است.»

سوال اینجاست که چون موج کرونا در کشورهای دیگر نیز وجود دارد ما نیز مجبور بوده ایم خود را به سطح آنها برسانیم یا می شد با اندکی تدبیر و توجه به نظرات کارشناسی از جمله هشدارهای مسئولان سلامت در خود دولت از شرایط فعلی پیشگیری کرد؟ آیا نمی شد با قدری تدبیر از جلوی رشد تلفات یا خسارت های تعطیلی اجباری بسیاری از مشاغل و واحدهای صنفی و تحمیل هزینه های هنگفت انسانی و اقتصادی را گرفت؟
 
لزوم ورود مجلس و سازمان های نظارتی به تصمیمات ستاد کرونا
حال که تصمیمات ستاد کرونا در کنار برخی بی توجهی ها از سوی عده ای از مردم باعث افزایش روند بیماری و ابتلا و تلفات کرونا شده است، انتظار از مجلس و دستگاه های نظارتی این است که به مسئله ورود پیدا کنند تا مشخص شود چه کسانی با بی توجهی به هشدارها و نظرات کارشناسی با تصمیمات اشتباه خود زمینه مشکلات این روزها و داغدار شدن خانواده های زیادی را فراهم نموده اند؟

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰