تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸
کد مطلب : ۴۴۹۴۵۹
کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه دوازدهم فروردین‌ماه یک «نه» بزرگ از طرف ملت ایران به مدل حکمرانی بلوک شرق و غرب بود؛ گفت: مدلی که مردم به آن رأی دادند و هنوز هم پای آن ایستاده‌اند و طبق قواعد و نظام آن در حوزه مشارکت سیاسی حضور فعال دارند، جمهوری اسلامی است.
۰
plusresetminus
12 فروردین «نه» بزرگ مردم به مدل حکومتی بلوک شرق و غرب/جمهوریت و اسلامیت دو مطالبه ملت برای انقلاب ایران
امیر سادات کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در تبیین نامگذاری روز 12 فروردین به نام روز جمهوری اسلامی و همچنین تبیین مردمی بودن منحصر به‌فرد نظام جمهوری اسلامی ایران در جهان، اظهار کرد: دوازدهم فروردین‌ماه مصادف با رأی تقریبا عموم مردم به پیشنهاد امام خمینی (ره) در خصوص استقرار حکمرانی تحت عنوان جمهوری اسلامی در کشور ایران است.

وی افزود: جمهوری اسلامی از دو کلمه تشکیل شده است که در واقع، غالب و محتوای حکمرانی مدنظر امام راحل را بیان می‌کند که محتوای این حکمرانی مبتنی بر متون اسلام و آموزه‌های اسلامی است.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی مازندران، خاطرنشان کرد: در واقع رأی 98.2 درصد مردم، به جمهوری اسلامی بیان کننده این نکته است که ما می‌خواهیم در کشورمان، گزاره‌های اسلامی پیاده شود، می‌خواهیم در حوزه سیاست، اقتصاد، فرهنگ، مسائل اجتماعی و در همه شاخه‌های حکمرانیآ ان چیزی که پیاده می‌شود مبتنی بر قواعد و گزاره‌های اسلامی باشد.

سادات‌ کرمی ادامه داد: دوازدهم فروردین‌ماه یک «نه» بزرگ از طرف ملت ایران به مدل حکمرانی بلوک شرق و غرب بود؛ یعنی ما نه حکمرانی بلوک شرق که مدل آن کمونیستی و مارکسیستی است را قبول داریم و نه حکمرانی بلوک غرب که مدل آن لیبرال دموکراسی است و هیچ قیدوبندی ندارد را قبول داریم.

وی تشریح کرد: ما معتقد به مدل حکومتی هستیم که رهبران، مسئولان و مدیران آن منطبق بر اسلام عمل کنند و قانون آن منطبق با اسلام نوشته شود و این بیانگر محتوای جمهوری اسلامی ایران است.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی مازندران، بیان کرد: اما قالب حکمرانی در کشور که قرار است قالب اسلام را در کشور پیاده سازی کند، مبتنی بر جمهوریت است، یعنی مبتنی بر نظر مردم؛ نظر مردم منطبق بر آن گزاره‌های اسلامی، از سوی هر کسی و هر چیزی که باشد، همان باید پیاده شود.

سادات‌ کرمی افزود: اینجا یک خلط مبحث صورت می‌گیرد و آن این است که برخی‌ها می‌گویند ما در جمهوری اسلامی هستیم پس چرا هر چیزی که اقلیتی از مردم بخواهند، محقق نمی‌شود؟ چرا اگر یک سوم یا یک پنجم مردم موضوعی را مطالبه کنند، محقق نمی‌شود؟

وی در پاسخ به این سوال، عنوان کرد: خوب باید بگوییم مگر ما نمی‌گوییم جمهوری اسلامی، منتها باید اکثریت مردم موضوعی را بخواهند و دوم اینکه وقتی کسی قواره جمهوریت و اسلامیت را با هم پذیرفت معنی آن این است که من شهروند ایرانی که این قالب را قبول کردم، به ابن باور متعهد هستم که در قالبی مبتنی بر گزاره‌های اسلامی و شرع، توقع داشته باشم که حکومت، نظرات من را پیاده کند؛ نمی‌شود هم جمهوری اسلامی بود و هم اقدامات و نظراتی که مبتنی بر اسلام نیست را اجرا کرد.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی مازندران، اضافه کرد: در واقع یا باید جمهوری اسلامی را پذیرفت با باید مدل حکمرانی دیگری را جایگزین کرد و هیچ راهی جز این دو نیست.

سادات‌ کرمی تصریح کرد: ملت ما اعلام کردند که ما جمهوری اسلامی را می‌پذیریم و لذا در این چارچوب همراه با محتوای اسلامی، ملت نظر خواهند داد که چه کسی باید سر کار بیاید، ملت نظر می‌دهند که نمایندگان مجلس آن‌ها چه کسانی باشند، ملت حاکمان و مدیران خود را انتخاب می‌کنند.

وی اضافه کرد: در این میان نظیر برخی کشورهای عربی متحجر که اسم اسلام را به یدک می‌کشند اما در واقه هیچ اعتقادی نه به محتوای اصیل اسلامی دارند و نه به جمهوریت معتقدند، آن‌ها می‌گویند هر چیزی که ما از اسلام می‌فهمیم اجرا می‌کنیم و مردم هم محکوم به پذیرش هستند، ولو اینکه اکثریت این کشور این مدل را نپذیرند.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی مازندران، تاکید کرد: هم این مدل یک روش غلطی است و هم مدل افرادی که می‌گویند ما به جمهوریت معتقد هستیم ولو اینکه مبتنی بر اسلام نباشد، نظیر نهضت آزادی و برخی جریان‌های سیاسی که همین امروز نیز در کشور ما هستند، مسئولان آن‌ها در این کشور نزدیک به 8 سال رئیس جمهور بودند و امروز به اپوزیسیون تبدیل شدند؛ در واقع این‌ها به قالب جمهوری اسلامی ایراد دارند.

سادات‌ کرمی، گفت: کسانی که امروز به بهانه مردم، سعی می‌کنند از زبان مردم که در واقع حرف مردم نیست، به گزاره‌های حکومت اسلامی حمله کنند، تفاوتی با جریان نهضت آزادی و جبهه ملی ندارند، آن‌ها هم با مدل جمهوری اسلامی مخالف بودند.

وی مطرح کرد: اما اما مدلی که مردم به آن رأی دادند و هنوز هم پای آن ایستاده‌اند و طبق قواعد و نظام آن در حوزه مشارکت سیاسی حضور فعال دارند، جمهوری اسلامی است؛ جا دارد با همین شاخصه بررسی کنیم که چقدر جهوری اسلامی را می‌شود به عنوان یک دستاورد مهم برای انقلاب مردم تبیین و تصور کرد.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی مازندران، ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی در انتخاباتی که در حوزه مجلس برگزار می‌شد، عمدتا انتخاب‌ها بر اساس ذایقه و سلیقه حکومت پهلوی اتفاق می‌افتاد، یعنی شاه بود که تعیین می‌کرد چه کسی نخست وزیر باشد، سفارت انگلیس و امریکا روی انتخاب‌ها نفوذ داشتند و بالاتر از آن، لیستی که از سوی این سفارت‌ها داده می‌شد باید در مجلس به عنوان نماینده مردم انتخاب می‌شدند؛ در واقع رأی مردم در این میان نقشی نداشت.

سادات‌ کرمی، اعلام کرد: مدعی این مطلب آن است که در طول نزدیک به 57 سال حکومت پهلوی هیچ نماینده و هیچ وزیری، نه تنها مخالف بلکه منتقد حکومت پهلوی هم نبود؛ تنها نخست وزیر منتقد، مصدق بود که همان را نیز شاه، علیه او کودتا کرد.

وی افزود: در قبل از انقلاب، مدل حکومتی، جمهوریت نبود، دیکتاتوری بر کشور حاکم بود؛ استبداد بود، از سویی محتوا هم اسلام نبود.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی مازندران، متذکر شد: اما در بعد از انقلاب اسلامی، محتوا اسلامی شمرده شد و قالب هم به جمهوریت تغییر یافت؛ شاهد این ادعا، وجود روسای جمهوری بود که در مقابل حاکمیت ایستادند، مجلسی داشتیم که در برابر حاکمیت تحصن کرد، نخست وزیری داشتیم که در اثنای جنگ تحمیلی، استعفا کرد، رئیس جمهوری داشتیم که دقیقا خلاف خط مشی امام (ره) و مقام معظم رهبری اعلام مواضع و رفتار کرد.

سادات‌ کرمی،مطرح کرد: این موضوعات نشان می‌دهد که حاکمیت از بن دندان و از صمیم قلب، در حقیقت معتقد به جمهوری بودن حکمرانی اسلامی در کشور ایران است؛ هنوز هم این مردمند که تعیین می‌کنند چه کسی باید رئیس جمهور و نماینده و نخست وزیر باشد.

وی اذعان کرد: نکته بعدی این است که کسانی که تاکنون در کشور مسئولیتی گرفتند و معتقد به این محتوای اسلامی در حوزه حکمرانی نبودند، هر وقت بر سر کار آمدند، مشی آن‌ها مشی غیراسلامی بود و هزینه سنگینی را هم به کشور تحمیل کردند.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی مازندران، اظهار کرد: با نگاه به عملکرد این افراد از ابتدا تاکنون در می‌یابیم که این نفرات از صمیم قلب معتقد به پیاده سازی اسلام در بخش‌های گوناگون اعم از حکومت، اقتصاد، سیاست، فرهنگ و غیره نیستند.

سادات کرمی با بیان اینکه در حالی که نظام در تلاش است در تعیین صلاحیت، حداقل‌ها را لحاظ کند، انتخاب را در نهایت به مردم واگذار کرده است؛ پس اگر بخواهیم وضعیت فعلی کشور را با تمام فراز و فرودهایی که داشته است در قالب یک تحلیل کوتاه بیان کنیم؛ تصریح کرد: در هر قسمتی و هر مدیریتی، شخصیت‌هایی بر سر کار آمدند که معتقد به محتوای اسلامی و قالب جمهوریت بودند، قطعا در آن حوزه پیشرفت کردیم، اما هر جایی عقب رفت داشتیم شک نکنید که یا اعتقاد به جمهوریت ملاک نبود و یا به محتوای اسلامی و پیاده کردنش در حوزه مدیریت اعتقادی نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: تمام نفوذها، جاسوس‌ها، اختلاس‌ها، دزدی‌ها و تمامی آسیب‌ها از دل این جریان بیرون آمده است و البته به لطف خدا، این افراد یا در دادگاه‌های نظام در حال بازخواست هستند و یا در زندان‌ها به سر می‌برند.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی مازندران، ادامه داد: نکته قابل توجه اینکه شما در کمتر کشوری مثل ایران، این تنوع انتخاب را شاهد هستید، امروز مدعیان دموکراسی در دنیا، آیا مجلسی دارند که آن مجلس، اپوزیسیون نظامش شود؟ آن رئیس جمهور، اپوزیسیون حاکمیت آن کشور شود؟ حتی در همان کشورها هم روسای جمهور از خطوط قرمز اقتصادی و سیاسی آن کشور، عدول نمی‌کند.

سادات کرمی گفت: ترامپ هرگز از حمایت رژیم صهیونیستی دست نمی‌کشد، فردی مثل ترامپ، حمایت از داعش را قطع نمی‌کند، وی هیچ کمکی به کشورهای مستضعف نمی‌کند؛ درواقع در این کشورها اعتقاد به دموکراسی در عمل اجرا نمی‌شود.

وی بیان کرد: دایره انتخاب در ایران آن قدر وسیع است که بعضا افرادی انتخاب شده‌اند که در مقابل حاکمیت هم حتی قرار گرفتند، بعضی سرکرده فتنه شدند، برخی‌ها بدنبال مطامع و منافعی بودند که برخلاف منافع ملت بود؛ هر چند این وقایع از یک سو تلخ است اما از یک طرف بیانگر حقانیت جمهودی اسلامی در جمهوری محور بودن این کشور است.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی مازندران، عنوان کرد: این تلخی‌ها شاید در کام ملت ما طی سال‌های گوناگون نشسته است اما حسن آن این بود که تجربه‌هایی از این دست، بصیرت و بلوغ فکری مردم را بسیار بالا برده است و این تجربه‌ها می‌تواند در انتخابات پیش رو، برای انتخاب نفراتی که در عمل و نظر معتقد به جمهوریت و اسلامیت نظام دارند، به کمک مردم بیاید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴